2026-07-26, 15:36
Medlem
Under uppväxten var det en kille som hade asiatisk morsa och svensk farsa. Killen hade farsans ögonform och näsa men morsans färger och han betraktades inte som asiat utan svart.
Citera
2026-07-26, 15:42
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ja självklart kan man det!
Citera
2026-07-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja självklart kan man det!
Du gav inget exempel.
Citera
2026-07-26, 15:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Etnicitet man inte tillhör? Ja, uppenbarligen. Jag är helsvensk. Men har fått höra att jag ser ut att vara finsk, rysk, arab med mera. Både på grund av färg och form och röst och allt möjligt. Blir lika förvånad varje gång någon frågar om jag är den eller den.
Citera
2026-07-26, 15:46
Avstängd
karjus avatar
En gång såg jag en afghan och trodde först att det var en japan.
Citera
2026-07-26, 15:48
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Du gav inget exempel.

Är jag tvungen till det men ok! En släkting till mig etnisk svensk kvinna skaffade barn med en man från Bhutan de fick en pojk som ser helsvensk ut!
Citera
2026-07-26, 15:55
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Innan PalleåStinas progromer emot mosa1ska piskades upp i och med GaZa så lurade vi på att till vardags rissla oss som ultra orto doXXa, komplett med tinninglockar. Då vi är rågblonda av vårt nordiska ursprung så hade vi planerat färga kalufsen. Do or dye. Men vi insåg fatalitetsrisken och fegade ur som svenska tråkmånsar. Men vi hade varit toktrovärdiga, intalar vi i vårt högmod oss.
Citera
2026-07-26, 16:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Kan man se ut att tillhöra etnicitet man inte tillhör?
Iron Eyes Cody was an American actor who portrayed Native Americans in Hollywood films.
Living in Hollywood, Cody began to insist--even in his private life--that he was Native American.

Although a 1996 newspaper report revealed that Cody was Italian-American and that his purported Native American identity was self-created, Cody denied the report.

Cody was born Espera Oscar de Corti on April 3, 1904, in the city of Kaplan, Vermilion Parish, Louisiana.
He was the second son of Francesca Salpietra of Sicily and her husband, Antonio de Corti of southern Italy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Eyes_Cody
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-26 kl. 16:08.
Citera
2026-07-26, 16:10
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Vedbod,
Nja tveksamt.

Om du ska se ut att tillhöra en etnicitet (kulturell folkgruppstillhörighet) så är det väl snarast om du har samma kläder som den gruppen har. Som att du tar på dig en kilt och ser ut som en skotsk man, eller en burka för att se ut som muslimsk kvinna.

Kanske menar du du det engelska begreppet "race"? Vi saknar svenskt ord för det utan brukar tala om hudfärg och du menar fysiska drag.
Citera
2026-07-26, 16:13
Medlem
Citat:
Under uppväxten var det en kille som hade asiatisk morsa och svensk farsa. Killen hade farsans ögonform och näsa men morsans färger och han betraktades inte som asiat utan svart.
En klasskompis hade lätt asiatiska drag, trots pursvenska föräldrar. Många år senare berättade hon att det hade visat sig att det hon trodde var hennes pappa inte var det.
Citera
2026-07-26, 16:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Du gav inget exempel.
Exempel från Seinfeld
https://www.youtube.com/watch?v=MYpzvxU0XvA
Citera
2026-07-26, 19:21
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det finns en hel tråd om det här fenomenet.

(FB) Den stora tråden om Håkan Juholt (S)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in