Resultat: Vilka är trevligast: högerfolk elller vänsterfolk?
Högerfolk är trevligast
65,60%
267 röster
Vänsterfolk är trevligast
14,74%
60 röster
Ingendera är trevliga
14,50%
59 röster
Annat, skriv i tråden
5,16%
21 röster
2026-07-26, 15:23
Avslutad
Jag skulle vilja diskutera något som jag har tänkt på länge.
Under valet så har det dykt upp massvis med massa inlägg från M, SD, C och S samt V på mina sociala medier. T.ex. exempelvis Facebook.

Det har varit ett politiskt budskap från dom alla. Men oavsett vad det är för politiska budskap så har jag märkt något annat: Trevligheten varierar mellan dessa.

Om jag får ställa upp vilka jag tycker är trevligast så här det följande:
  1. M/SD: Mycket trevligt. Snäll röst. Oskylldiga. Gråter lite.
  2. C: Fokus på näringsliv och talar bara om vad dom vill
  3. S: Avundsjuka och gnäll samt pekar finger åt folk
  4. V: I praktiken hot och våld emot de rika

Jag har haft många debatter här på flashback emot V-folk och S-folk. Det har varit varierande. Vissa är helt sålda på att landet ska lägga allt på välfärd och vissa är sålda på att ingen ska vara rik. Typiskt V-folk med andra ord. För SD-folk så har fokus varit som sagt att man vill inte ha någon invandring från tredje världen. Jag håller med dock, men sättet som det formuleras är dock lite one-liner. M-folk verkar dock vara mer sansade, men mängden och deras driv är betydligt sämre än SD-folk. Det märks att SD är betydligt mer effektiva på att hantera Gen-Z och Millennials än vad M är. Tecken på att M är ändå rätt så konservativa ekonomiskt.

Centerpartister uppfattar jag som väldigt trevliga. Dom är inte så mycket hyffs för sig. Så där vet jag inte. Jag kan tycka att Annie Lööf borde platsa i M än i C om man ska titta på bondeförbundet C historia. M är lite "överklass" parti, fast ändå loserville om man ska tänka efter vad deras väljare presterar. Dyra lån, fint hus, skulder, aktier i mängder, ful make, fin fru, praktiskt inkompetenta barn.. Ja. Typiskt M.

Nu kommer vi S och V. Nu börjar elden komma fram. Så här har det alltid varit. S och V, men inte MP då dom syns knappt. S och V har alltid varit partier som har gett mest finger åt folket. Man hotar med höga skatter, straffbeskattningar, förbud och man vill aldrig bjuda på sig själv. Snålhet och girighet i ett. Man har dessutom ett ordspråk som låter otrevligt i svenska mått. Man pratar aldrig om demokrati, utan hur man effektivt tar kampen emot "fascisterna".

Varför är det så?
Jag tycker vänsterfolk är betydligt mer otrevligare än högerfolk. Trots att många inom vänstern, kanske majoriteten, är mer utbildade än högern. Så är det en bitter och sur atmosfär runt vänstern.

Här är en bild från Max Gustafsson. En vänstermänniska som gillar att göra satir på högern. Rätt rolig person om man får tycka. Han gör det bra. Ibland blir det satir även på vänstern också när han tycker att vänstern är ineffektiv. Typ som denna: https://www.maxgustafson.se/politik/vansterns-problem/

Denna bild visar att högern ser ljust på framtiden och vänstern ser pessimistiskt på framtiden.
Citera
2026-07-26, 15:27
Medlem
FNLSs avatar
Den grupp som står närmsst dig
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag skulle vilja diskutera något som jag har tänkt på länge.
Under valet så har det dykt upp massvis med massa inlägg från M, SD, C och S samt V på mina sociala medier. T.ex. exempelvis Facebook.

Det har varit ett politiskt budskap från dom alla. Men oavsett vad det är för politiska budskap så har jag märkt något annat: Trevligheten varierar mellan dessa.

Om jag får ställa upp vilka jag tycker är trevligast så här det följande:
  1. M/SD: Mycket trevligt. Snäll röst. Oskylldiga. Gråter lite.
  2. C: Fokus på näringsliv och talar bara om vad dom vill
  3. S: Avundsjuka och gnäll samt pekar finger åt folk
  4. V: I praktiken hot och våld emot de rika

Jag har haft många debatter här på flashback emot V-folk och S-folk. Det har varit varierande. Vissa är helt sålda på att landet ska lägga allt på välfärd och vissa är sålda på att ingen ska vara rik. Typiskt V-folk med andra ord. För SD-folk så har fokus varit som sagt att man vill inte ha någon invandring från tredje världen. Jag håller med dock, men sättet som det formuleras är dock lite one-liner. M-folk verkar dock vara mer sansade, men mängden och deras driv är betydligt sämre än SD-folk. Det märks att SD är betydligt mer effektiva på att hantera Gen-Z och Millennials än vad M är. Tecken på att M är ändå rätt så konservativa ekonomiskt.

Centerpartister uppfattar jag som väldigt trevliga. Dom är inte så mycket hyffs för sig. Så där vet jag inte. Jag kan tycka att Annie Lööf borde platsa i M än i C om man ska titta på bondeförbundet C historia. M är lite "överklass" parti, fast ändå loserville om man ska tänka efter vad deras väljare presterar. Dyra lån, fint hus, skulder, aktier i mängder, ful make, fin fru, praktiskt inkompetenta barn.. Ja. Typiskt M.

Nu kommer vi S och V. Nu börjar elden komma fram. Så här har det alltid varit. S och V, men inte MP då dom syns knappt. S och V har alltid varit partier som har gett mest finger åt folket. Man hotar med höga skatter, straffbeskattningar, förbud och man vill aldrig bjuda på sig själv. Snålhet och girighet i ett. Man har dessutom ett ordspråk som låter otrevligt i svenska mått. Man pratar aldrig om demokrati, utan hur man effektivt tar kampen emot "fascisterna".

Varför är det så?
Jag tycker vänsterfolk är betydligt mer otrevligare än högerfolk. Trots att många inom vänstern, kanske majoriteten, är mer utbildade än högern. Så är det en bitter och sur atmosfär runt vänstern.

Här är en bild från Max Gustafsson. En vänstermänniska som gillar att göra satir på högern. Rätt rolig person om man får tycka. Han gör det bra. Ibland blir det satir även på vänstern också när han tycker att vänstern är ineffektiv. Typ som denna: https://www.maxgustafson.se/politik/vansterns-problem/

Denna bild visar att högern ser ljust på framtiden och vänstern ser pessimistiskt på framtiden.
Citera
2026-07-26, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Den grupp som står närmsst dig

Är det verkligen så?

Jag skulle uppfatta om något högerparti gick ut och klottrade och revner valaffisher, som otrevliga.
Citera
2026-07-26, 15:41
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
De jag umgås med frågar jag inte vad de röstar på men de jag känner kan vara trevliga både från höger och vänster! Ta och ge dig ut i riktiga livet istället för att bilda dig uppfattningar av människor genom social medier där alla är anonyma!
Citera
2026-07-26, 15:51
Medlem
pn222jws avatar
Jag är höger, men tycker det går på ett ut. Högerindivider är lite mer ansvarsfulla och vuxna - vänstermänniskor är roligare och mer frigjorda.
Citera
2026-07-26, 15:53
Medlem
Min erfarenhet är att vänsterfolket är alltid de otrevligaste men finns turds i högergrenen också.
Citera
2026-07-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Är det verkligen så?

Jag skulle uppfatta om något högerparti gick ut och klottrade och revner valaffisher, som otrevliga.
Räcker väl med att läsa på flashback. Kvinnor är skräp. Vänstermänniskor är skräp. Invandrare är skräp. Hbtq-personer är skräp. Enligt högern då. Tycker du det är ett trevligt sätt att uttrycka sig?

Men man får ge dem att de gör sitt bästa för att högern ska förlora valet. Det är trevligt av dem.
Citera
2026-07-26, 16:04
Medlem
MarcoStars avatar
Det är fel att generalisera, men den här frågeställningen kräver att man gör det.

Höger är ju = individualism, egoism, girighet och i extrema fall fördömande och hatiska.

Vänster = kollektivism, solidaritet, generositet, kärlek och öppenhet.

Rent konkret har högern startat världskrig, medan vänstern mäklar fred. Så har det alltid varit. Jag har även svårt att se hur högerfolk kan ha givande relationer med andra, eftersom det kräver att man älskar någon mer än sig själv och det tror jag inte de är kapabla till. Ta Blondinbella till exempel - nyligen separerad igen, har skrivit en bok om egoism och är supermoderat. Typiskt.
Citera
2026-07-26, 16:20
Medlem
kyrkstockens avatar
Folk på ytterkanten är inte trevliga.

Men folk på östermalm är trevligare än folk på södermalm. Fråga bara jan giljotine.
Citera
2026-07-26, 16:35
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Det är trevligare att höra "alla ska få de pengar de behöver" än "vi har inte pengar till alla som behöver" och det tolkar jag som att Vänster-folk alltid ljuger litegrann för att verka trevliga. Medans Högerfolk är modigare och vägar säga saker som inte är trevliga. SD är det mest modiga partiet, de säger sanningar som ingen vill höra och bli därmed mest hatade av alla.
Citera
2026-07-26, 16:55
Medlem
karjus avatar
Det sägs om Hitler att han var riktigt gemytlig och brast ofta ut i helt spontana skratt.
Citera
2026-07-26, 17:01
Medlem
Wajis avatar
Tycker svaret är enkelt. Personligen skulle jag aldrig umgås med en vänstermänniska. Givetvis frågar man aldrig men skulle jag märka att de är åt vänster så är det tack och hej. Vänstermänniskor är inte min smak så anser att de har vidrig syn på saker och ting.

Därför tycker jag högermänniskor är mycket trevligare och samtalen blir enklare😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in