2026-08-18, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.
Handler kun det som faktisk er rimeligst i hver butikk.
Bor i Norge og her er det matbutikker omtrent bak hvert hjørne og jeg har alle matbutikk kjedene i gang avstand
Citera
2026-08-24, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Lidl är ju inte ens svenskt, så det kan förstås inte förstatligas. Jag tycker Systembolaget funkar bra, så jag har inget emot om staten köper upp Coop för att stärka beredskapen och erbjuda livsmedel utan Icas korruption och maffialiknande upplägg. I New York har projektet gjort att matkassen blivit 30% billigare.
Jag lade just märke till en sådan där liten skillnad mellan Lidl och COOP vad gäller prissättning. Den här veckan har COOP kampanj på Findus frysta färdigrätter. Jag antar att de varken är ekologiska eller rättvisemärkta, men det är en produkt som säljs av samtliga livsmedelsbutiker.

COOP:s erbjudande är att man får köpa 3 st. för 89:-, max 2 köp per hushåll.
Lidl har kampanj på samma produkt nästa vecka.
Lidl:s erbjudande är att man får köpa 4 st. för 89:-, max 3 köp per hushåll.
Lidl:s erbjudande framstår som avsevärt bättre än COOP:s, oavsett hur många medlemspoäng man samlar på sig.

Denna vecka erbjuder även COOP Dolmio pastasås, 2 för 45:-.
ICA Maxi erbjuder exakt samma produkt, men där gäller 2 för 35:-.
(ICA har också ett poängsystem av samma typ som COOP.)

Jag förstår fortfarande inte hur folk har råd att handla på COOP.
Citera
2026-08-24, 06:24
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag lade just märke till en sådan där liten skillnad mellan Lidl och COOP vad gäller prissättning. Den här veckan har COOP kampanj på Findus frysta färdigrätter. Jag antar att de varken är ekologiska eller rättvisemärkta, men det är en produkt som säljs av samtliga livsmedelsbutiker.

COOP:s erbjudande är att man får köpa 3 st. för 89:-, max 2 köp per hushåll.
Lidl har kampanj på samma produkt nästa vecka.
Lidl:s erbjudande är att man får köpa 4 st. för 89:-, max 3 köp per hushåll.
Lidl:s erbjudande framstår som avsevärt bättre än COOP:s, oavsett hur många medlemspoäng man samlar på sig.

Denna vecka erbjuder även COOP Dolmio pastasås, 2 för 45:-.
ICA Maxi erbjuder exakt samma produkt, men där gäller 2 för 35:-.
(ICA har också ett poängsystem av samma typ som COOP.)

Jag förstår fortfarande inte hur folk har råd att handla på COOP.

Tack för tipset, men ultraprocecssade helfabrikat är inget jag äter. Sen verkar det inte vara en Stora Coop-kampanj, utan gäller i deras mindre butiker som ofta ligger på landsbygden. Varför jämför du stormarknadspriser med lanthandlar? Bor man på landet får man förstås betala för servicen av att ha en närbutik i bygden. Bränslepriset för flera mil tur och retur för en landsortsbo att köra till Lidl lär överstiga kostnaden för den där färdigrätten med råge, för att inte tala om klimatkostnaden.

Sen gömde du återigen dra av Coops 10-15% i bonusar och rabatter i din beräkning.
Senast redigerad av MarcoStar 2026-08-24 kl. 06:46.
Citera
2026-08-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Tack för tipset, men ultraprocecssade helfabrikat är inget jag äter. Sen verkar det inte vara en Stora Coop-kampanj, utan gäller i deras mindre butiker som ofta ligger på landsbygden. Varför jämför du stormarknadspriser med lanthandlar? Bor man på landet får man förstås betala för servicen av att ha en närbutik i bygden. Bränslepriset för flera mil tur och retur för en landsortsbo att köra till Lidl lär överstiga kostnaden för den där färdigrätten med råge, för att inte tala om klimatkostnaden.

Sen gömde du återigen dra av Coops 10-15% i bonusar och rabatter i din beräkning.
Kallar du Lund för landsbygd? Det bor knappt 100k personer där. Oavsett ifall du själv är intresserad av produkterna i mitt exempel, så är prisskillnaden häpnadsväckande. 33% dyrare på färdigrätterna och 28,5% dyrare på pastasåsen. Identiska varor. Dina bonusar och rabatter tycks växa. Från början var det 5% och nu är det upp till 15%. Men det hjälper inte, inte ens 15% kompenserar för den stora prisskillnaden mellan COOP och konkurrenterna. Det är anmärkningsvärt ofta som extrapris hos COOP ligger på samma nivå som normalpris hos konkurrenterna. Och som sagt, om du vill ha ekologiska produkter så är utbudet större hos ICA Maxi. Och som jag tidigare visat så finns Änglamark-produkterna även hos konkurrenterna, men under annat namn. Ekologiskt från Garant är ofta samma som Änglamark. COOP har som bekant sålt av all sin produktion för att ge konstgjord andning åt detaljhandeln. Och nu finns snart inget kvar att sälja...
Citera
2026-08-27, 03:40
Medlem
Citat:
Jag har en god vän som resonerar exakt likadant. Han handlar bara på ICA Maxi med den enkla motiveringen: "Där finns allt." Och det är ju helt korrekt. Själv handlar jag nästan bara på Willys och Lidl (de ligger intill varandra), för dem emellan så hittar jag nästan allt. Sedan finns det vissa varor som jag bara hittar på ICA respektive COOP, men det rör sig inte om färskvaror, så det blir inte så många besök.

Men det finns många produkter på Lidl som du kanske inte har upptäckt? Deras eget glassmärke är riktigt bra, även deras nötter och chips. (Och riktiga fläsksvålar, istället för uppblåsta luftsvålar med baconsmak.) Väldigt bra ostar. Pasta är billigt men håller högsta kvalitet. Köttet håller hög kvalitet, men utbudet av fisk är klent. Det butiksbakade brödet är mycket bra, de har definitivt Sveriges bästa baguetter! Men visst finns det mycket som man saknar i sortimentet också, även om jag tycker att de blir bättre för varje år. Lidl i Maspalomas (Gran Canaria) har gåsleverpastej i standardsortimentet, det har inte Lidl i Sverige.

Lidl har ju nästan ingenting som man behöver och man får åka till ica.
Med lidl så är det en miljardär i tyskland som blir rikare och svenska tillverkare och arbetare får mindre jobb för mycket kommer från tyskland och andra länder.

företag som lidl skatteplanerar grovt också för att ta pengar ur landet.

Lidl glassen är från tyskland och där får djuren skitig gmo mat och blir uppumpade med antibiotika nere i europa + antagligen nu även bovaer på det så det är en av de sämre glassarna tillsammans med gb.

Vet inte hur du kan säga att lidl har bäst bröd?

Det är samma frysta bröd nerifrån europa som kan vara upp till 1år gammalt som man värmer upp i butiksugnen.

Finns faktiskt riktiga bagerier eller ica maxi butiker med eget bageri med varierande kvalitet beroende på ort och ägare.

willys är en tråkig butik och det är mycket de inte har.
Citera
2026-08-27, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Vad anser du att Lidl saknar?
Citera
2026-08-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad anser du att Lidl saknar?
Det mesta.

exempelvis
-ekologisk sesamolja
-juice som ej är i plastförpackning
-bra glass (räknar inte deras tyska gmo glass som bra)
-europeiska frysta sockerärter
-ekologiska frysta grönsaker
-bättre fryspizza
-vegetariska rätter (de har det ibland i frysen från tyskland men med skogsavfallet metylcellulosa)
-eko citron,line och liknande
-alfalfa och groddar.
-svensk ekologisk surkål i glasburk fast det är ett tyskt företag där man älskar sauerkraut på korven.
-eko selleri
-europeiska ekonudlar
-eko pastasås
-grapetonic endast på tyskt vatten hade dom.
-inga bagerigrejer av kvalitet med äkta smör utan samma tråkiga frysta bröd och bullar med skitig palmolja,margarin och annat skit bakat upp till 1 år innan och uppvärmt i butik.

-ingen eko tomatsås i glasburk eller ens tetrapack.
-ingen ekologisk senap och ketchup.
-vidrig räkbaguette med surimi istället för äkta räkor.

OCh mycket mer men det kom jag på rent generellt-
-
Citera
2026-08-27, 19:08
Medlem
godboys avatar
Huru vidare det är mest lönsamt att enbart besöka samma butik eller växla låter jag vara osagt, i alla fall delvis. För mig som handlar på ICA Max till 95% så är det tillgängligheten till allt jag behöver som styr. Nu bor jag i Göteborg och i förhållande till den Maxi jag vanligen handlar i så ligger en Willys (stor butik) några hundra meter därifrån. Problemet med Willys är att de inte riktigt har allt jag vill ha medan Maxi i princip uppfyller mina önskemål. Dessutom går det rätt jämt upp vilken av dessa butiker jag än handlar på och jag tycker Maxi både är bättre och trevligare.

Sen orkar jag inte springa runt för att spara fem kronor här eller där, det jämnar ut sig på sikt, dessutom är min tid mer värd än att ränna i butiker. Sen upplever jag personalen trevligare på ICA än på Willys, även om det finns några på Willys som är mycket trevliga, på Maxi är dock alla trevliga. Dessutom är bemanningen på Maxi mycket bättre även om jag nu använder självskanning.
Citera
2026-08-28, 07:48
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Är tjejerna som jobbar där snygga och om man tar tid att lära känna dem är det lönsamt på så sätt att man lättare och billigare får sig ett knull utan att betala för idiotiska s.k. datingappar vars ägare endast vill ha folks pengar.
Citera
2026-08-28, 22:44
Medlem
Citat:
Med lidl så är det en miljardär i tyskland som blir rikare och svenska tillverkare och arbetare får mindre jobb för mycket kommer från tyskland och andra länder.

företag som lidl skatteplanerar grovt också för att ta pengar ur landet.

Lidl glassen är från tyskland och där får djuren skitig gmo mat och blir uppumpade med antibiotika nere i europa + antagligen nu även bovaer på det så det är en av de sämre glassarna tillsammans med gb.

Vet inte hur du kan säga att lidl har bäst bröd?

Det är samma frysta bröd nerifrån europa som kan vara upp till 1år gammalt som man värmer upp i butiksugnen.

Finns faktiskt riktiga bagerier eller ica maxi butiker med eget bageri med varierande kvalitet beroende på ort och ägare.

willys är en tråkig butik och det är mycket de inte har.
Själv har jag inga som helst problem med att företag går med vinst, jag prioriterar att köpa hög kvalitet till lågt pris. Om man inte vill att handlaren går med vinst så kan man handla på COOP, de går med förlust. (Och har högst priser.)

Jag vet inte om du har missat det, men nuförtiden består en stor del av sortimentet på Lidl av svenskproducerade varor. (Så var det inte från början.) De kallar produktlinjen "Matriket":
https://www.lidl.se/q/search?q=matriket

Jag har bott långa perioder i Frankrike och jag är mycket kinkig vad gäller bröd. Jag har testat bröd från "franska" bagerier i Sverige, och blivit grymt besviken varje gång. Den enda butik i Sverige som säljer ätbar baguette är Lidl. (Åtminstone av de butiker som jag har testat.) Det är inte upptinat bröd, det är butiksbakat. Och det är riktigt bra. Till skillnad från svenska bagerier så tror inte Lidl att "franskbröd" skall ha socker i degen. Men jag har aldrig varit förtjust i sirapslimpa heller...
Citera
2026-08-28, 23:43
Medlem
Citat:
Själv har jag inga som helst problem med att företag går med vinst, jag prioriterar att köpa hög kvalitet till lågt pris. Om man inte vill att handlaren går med vinst så kan man handla på COOP, de går med förlust. (Och har högst priser.)

Jag har bott långa perioder i Frankrike och jag är mycket kinkig vad gäller bröd. Jag har testat bröd från "franska" bagerier i Sverige, och blivit grymt besviken varje gång. Den enda butik i Sverige som säljer ätbar baguette är Lidl. (Åtminstone av de butiker som jag har testat.) Det är inte upptinat bröd, det är butiksbakat. Och det är riktigt bra. Till skillnad från svenska bagerier så tror inte Lidl att "franskbröd" skall ha socker i degen. Men jag har aldrig varit förtjust i sirapslimpa heller...

Jag har heller inga problem med att butiker går med vinst.
Du får nog läsa inlägget igen om du inte förstod det.

Finns ingen lidl som bakar själv utan de värmer bara upp brödet i ugn som många coop och ica (ica maxi bakar själv men har xylanas mjöl tillvekad med hjälp av gmo bakterier).

Det är industribakat bröd från kontinenten som är bakat av maskiner upp till 1år innan man värmer upp dom i butiken i sverige=bakeoff.

Vill du ha riktiga baguetter är det bagerier som gäller.
Dock är det många även i frankrike som inte längre vill gå upp mitt i natten för att börja baka bröd som förr.antagligen blir det inte superlönsamt pga det låga priset på baguetter i franska bagerier.
Citera
2026-08-29, 00:18
Medlem
Citat:
Jag har heller inga problem med att butiker går med vinst.
Du får nog läsa inlägget igen om du inte förstod det.

Finns ingen lidl som bakar själv utan de värmer bara upp brödet i ugn som många coop och ica (ica maxi bakar själv men har xylanas mjöl tillvekad med hjälp av gmo bakterier).

Det är industribakat bröd från kontinenten som är bakat av maskiner upp till 1år innan man värmer upp dom i butiken i sverige=bakeoff.

Vill du ha riktiga baguetter är det bagerier som gäller.
Dock är det många även i frankrike som inte längre vill gå upp mitt i natten för att börja baka bröd som förr.antagligen blir det inte superlönsamt pga det låga priset på baguetter i franska bagerier.
Jag tror att priset på bröd i Frankrike är statligt styrt. (Eller att det var det när jag bodde där på 1990-talet.) En baguette kostade 3,30 franc på ett boulangerie och 2,10 franc på en hypermarché. Under min sista sejour bodde jag i kvarteret bredvid stadens bästa boulangerie, folk körde tvärs över staden för att köpa bröd där. Bagarens fru stod i butiken och var direkt otrevlig mot kunderna. Det hade vi överseende med, brödet var gudomligt gott. Och det kostade 3,30 franc för en baguette, och 4,50 franc för en pain. Så bra bröd har jag aldrig hittat någonstans igen. Men i Sverige så är det endast Lidl som säljer bra baguette. ICA Maxi har inte ätlig baguette i min hemstad. Inte heller Willys som använder deg från Dafgårds.

Även priset på studentrestaurangerna i Frankrike måste ha varit statligt kontrollerat. Både lunch och kvällsmat kostade 12,50 franc. Och det var riktigt bra mat, betydligt bättre än en svensk lunchrestaurang, och 3 ggr billigare. Där ingick förrätt (många att välja på), huvudrätt (två att välja på), och efterrätt (många att välja på). Och så mycket bröd man ville. Så en typisk lunch kunde bestå av en endivesallad till förrätt, en burgare med pommes frites till huvudrätt, och en generös bit Camembert till efterrätt. Om man ville dricka annat än vatten (ingick) så kunde man köpa 25 cl vin eller 33 cl starköl för 5 franc. Jag saknar den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in