2026-07-27, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En tanke:

Ett järnspett ca 1 meter långt med bägge ändarna vässade. När besten öppnar sin blodtörstiga käft med de skabbiga tänderna så för man helt enkelt in spettet ståendes i käften på den. När käkarna sedan slås ihop så är den nog inte så stursk längre.

https://imgur.com/kc7kHpj

exakt så här, mtp att dom är sjukt långsamma så skulle det inte vara en större utmaning.
Citera
2026-07-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlataPlomo
exakt så här, mtp att dom är sjukt långsamma så skulle det inte vara en större utmaning.
Precis!

Tänker på scenen ur filmen The Edge, när Anthony Hopkins dödar grizzlybjörnen:
https://www.youtube.com/watch?v=h5FDLodoV8Y
(2:03 in i klippet)

Jag menar, har man ballar av stål så kanske det bara är att vänta tills flodhästen går till attack och precis när den öppnar käften så tjongar man in spettet. Stänger den munnen så är det slut.
Senast redigerad av ladicius 2026-07-27 kl. 10:09.
Citera
2026-07-29, 13:01
Medlem
Dranghoffs avatar
Man har ju funnit rester av noshörningar, lejon och andra afrikanska vilddjur under Trafalgar Square i London, då sådana arter levde där för tiotusentals år sedan eftersom klimatet var annorlunda. Så man kan nog tänka sig att flodhästar förr eller senare dyker upp på svenska stränder som en följd av den globala uppvärmningen, åtminstone i Skåne och kanske på Öland.
Citera
2026-07-31, 11:19
Medlem
immenhusens avatar
När jag bodde i Afrika, var det i ett område som var fullt av flodhästar. Jag hyste största respekt för dem, och tog ibland en omväg vid de tillfällen som en flodhäst blockerade en av stigarna som jag ofta frekventerade längst floden i fråga. Men några mardrömmar hade jag aldrig.

/AI
Citera
2026-07-31, 12:04
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Mer bekymrad över negrerna än flodhästarna och myggorna.
Citera
2026-08-12, 14:21
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
En tanke:

Ett järnspett ca 1 meter långt med bägge ändarna vässade. När besten öppnar sin blodtörstiga käft med de skabbiga tänderna så för man helt enkelt in spettet ståendes i käften på den. När käkarna sedan slås ihop så är den nog inte så stursk längre.

https://imgur.com/kc7kHpj

Flodhästen kommer bli helt ursinnig och mest troligt krossa dig innan du eventuellt hinner döda den.
Citera
2026-08-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Flodhästen kommer bli helt ursinnig och mest troligt krossa dig innan du eventuellt hinner döda den.
Det tror jag inte! Men tyvärr kommer jag aldrig kunna prova min hypotes i verkligheten.
Citera
2026-08-12, 14:42
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Det tror jag inte! Men tyvärr kommer jag aldrig kunna prova min hypotes i verkligheten.

"Tyvärr" ? Visst tror jag att det är möjligt för en enskild människa att besegra en flodhäst med spjut eller liknande, men det lär kräva skicklighet och en hel del tur.
Citera
2026-08-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
"Tyvärr" ? Visst tror jag att det är möjligt för en enskild människa att besegra en flodhäst med spjut eller liknande, men det lär kräva skicklighet och en hel del tur.
Det vore kul att prova, men risken är ju att man förlorat en arm. Å andra sidan: det är få som man säga att man haft ihjäl en flodhäst utan skjutvapen
Citera
2026-08-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
You Won't Believe How Many People Hippos Kill

https://www.youtube.com/shorts/KmkHTNqZKdo

det ska komma ut en film nu som heter "Hungry" också,

man hör ibland att flodhästar dödar fler människor per år än lejon, är du rädd för flodhästar?

Jag är rädd för djur som befinner sig i min närhet och kan skada mig, dvs älgar, björnar (som har ungar i närheten, det är enda gången som de väljer att försvara sitt revir istället för att bara hålla sig undan), vildsvin möjligen.

Jag hade nog haft respekt för en flodhäst om jag varit i närheten av en. Jag skulle dock aldrig sätta mig i en situation där en flodhäst kan attackera mig, så någon större fara är det ju inte.
Citera
2026-08-12, 17:48
Medlem
Citat:
Det vore kul att prova, men risken är ju att man förlorat en arm. Å andra sidan: det är få som man säga att man haft ihjäl en flodhäst utan skjutvapen

Prova att strypa den.
Citera
Igår, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
You Won't Believe How Many People Hippos Kill

https://www.youtube.com/shorts/KmkHTNqZKdo

det ska komma ut en film nu som heter "Hungry" också,

man hör ibland att flodhästar dödar fler människor per år än lejon, är du rädd för flodhästar?
Nja nu finns inga flodhästar där jag bor. Mera rädd för blåvalarna som rör sig på lokala pizzerian. Skulle dock hysa största respekt om jag stötte på någon i dess naturliga miljö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in