2026-07-26, 05:10
Avstängd
KaptenDilberts avatar
You Won't Believe How Many People Hippos Kill

https://www.youtube.com/shorts/KmkHTNqZKdo

det ska komma ut en film nu som heter "Hungry" också,

man hör ibland att flodhästar dödar fler människor per år än lejon, är du rädd för flodhästar?
Citera
2026-07-26, 09:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Intressant fråga. Ja det är ju inget man drömmer mardrömmar om. Det är ju mer lejon det. Men sett till vad faktiskt dödar folk är det ju japp Hippos. Kan ju dras till Sverige också. Det folk fruktar mest i sina mardrömmar är vargar och björnar. Det djur i verkligheten som dödar mest människor kommer ju vara älgen...
Citera
2026-07-26, 09:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Nja, myggan är väl det överlägset dödligaste djuret i Afrika. Men visst, inte skulle jag gå i vägen för en flodhäst eller krokodil (som väl dödar minst lika många) frivilligt…
Citera
2026-07-26, 09:18
Medlem
Anybodykillers avatar
Svar ja.

Tänk om en sådan skulle dyka upp i ett badhus eller hemma i poolen. Enorma betar och kraftiga käkar. De är som super vildsvin.
Citera
2026-07-26, 09:21
Medlem
Vet inte varför du jämför med just lejon? De är inte i närheten av att döda lika många människor årligen som just flodhästar. Men hur som haver, jag hade inte velat möta en flodhäst i det vilda, nej.
Citera
2026-07-26, 09:28
Medlem
En tanke:

Ett järnspett ca 1 meter långt med bägge ändarna vässade. När besten öppnar sin blodtörstiga käft med de skabbiga tänderna så för man helt enkelt in spettet ståendes i käften på den. När käkarna sedan slås ihop så är den nog inte så stursk längre.

https://imgur.com/kc7kHpj
Citera
2026-07-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En tanke:

Ett järnspett ca 1 meter långt med bägge ändarna vässade. När besten öppnar sin blodtörstiga käft med de skabbiga tänderna så för man helt enkelt in spettet ståendes i käften på den. När käkarna sedan slås ihop så är den nog inte så stursk längre.

https://imgur.com/kc7kHpj

Mmm-key. Sen då? Hur gör du med flodhästens polare?
AI: "Ja — flodhästar är sociala djur som lever i flockar, ofta med ungefär 10–15 individer, och ibland i mycket större grupper."
Citera
2026-07-26, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Mmm-key. Sen då? Hur gör du med flodhästens polare?
AI: "Ja — flodhästar är sociala djur som lever i flockar, ofta med ungefär 10–15 individer, och ibland i mycket större grupper."
De kanske blir skrämda om den tuffaste mobbaren får en lobotomi?
Citera
2026-07-26, 09:57
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Är flodhästen även att se som en metafor, för människor som uppvisar dess fysionomi?

Då har jag en nedärvd avvaktande inställning till dessa. Om min dotter skulle bjuda sin flodhästpojkvän till en familjemiddag så skulle jag få uppbringa all mångfaldsdyrkan jag som god svensk blivit itutad för att förmå mig vid bordet med fransk espri diskutera aktuella händelser inom kontinenten Afrika.

Ett favoritämne för Doc är de progressiva stater som slängt ut de sista grodätarkolonialarna,
(...OK, kollo-nihilisterna då. Vi pratar inte kolonialhyllan på I C A Nära) för att istället bjuda in ryzzka motsvarande.

- Kamrat Hippo, hur ser du på detta? BTW, mer av såsen, till julkorven..?
Citera
2026-07-26, 10:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Skumt, för flodhästar hamnar inte alls i topp om jag frågar ai. Dessförinnan (Afrika, dödsfall) sägs komma myggor, människor, ormar, hundar, sötvattenssnäckor, tsetseflugor, skorpioner, nilkrokodiler, och elefanter. Myggor och flugor kan jag ligga sömnlös för, oftare än för flodhästar.
Citera
2026-07-26, 10:55
Medlem
Ingen normalt funtad människa kan ju rimligen gå runt och vara rädd för flodhästar. För att bli anfallen måste man inkräkta på dess territorium, vilket betyder att man måste promenera runt i djungeln i Afrika söder om Sahara och simma ut i en sjö eller en flod utan att tänka sig för.

Vilket ju inte tillhör vanligheterna för någon som läser det här i alla fall.

Det är troligare att man blir rånmördad eller dödad på något annat sätt innan man ens kommer fram.
Citera
2026-07-26, 11:13
Medlem
Ilimitados avatar
Flodhästar stöter man ju på dagligen på ICA. Kan inte påstå att jag är rädd för dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in