En ide för mobilnavigation som är enklare än bakåtknappen och alla konstiga swipes. Man gör en gest som mobilen känner igen direkt: tex. upp, ner, och sen vänster för bakåt eller höger för framåt. Och liknande.
Det funkar över hela skärmen, eftersom mönstret är så tydligt att det inte krockar med vanlig scroll. Man slipper sikta på små knappar, slipper nå ner i hörnet, och kan använda mobilen med en hand bättre
Man kan lägga till haptisk feedback, en liten indikator som visar vad mobilen tolkar, och låta appar bestämma egna funktioner för gesten.
Features:
Man kan också lägga in några snabba funktioner som gör gesten ännu mer användbar. Till exempel att samma rörelse kan spola i video, hoppa 5-10 sek bak eller fram.
Upp-ner-upp kan ta dig direkt till hemskärmen, och upp-ner-ner kan stänga appen utan att gå via multitasking.
Man kan ha ett spellbook‑läge där olika svepmönster fungerar som "kommandon" för saker som ficklampa, kamera eller låsa skärmen.
Sidledsdelen av gesten kan byta låt, hoppa mellan flikar eller växla till föregående app. Systemet kan också lära sig hur just du sveper och anpassa känsligheten, och en liten HUD‑indikator kan visa vad mobilen tolkar innan något körs. +egna macros kan göras.
Förbättra detta.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2026-07-26 kl. 00:16.
Då gör du rörelsen med musen istället, medan du håller in en knapp på musen eller tangentbordet.
Alltså samma princip som på mobilen: du håller i något (knappen) och gör själva gesten med musen. Systemet läser mönstret, inte bara riktningen, så det funkar även på stationär.
Då gör du rörelsen med musen istället, medan du håller in en knapp på musen eller tangentbordet.
Alltså samma princip som på mobilen: du håller i något (knappen) och gör själva gesten med musen. Systemet läser mönstret, inte bara riktningen, så det funkar även på stationär.
Alltså med en gest får du enormt många möjliga kommandon. Tusentals? En klick är bara på eller av.
En rörelse har riktning, längd och mönster, så du kan trigga massor av olika funktioner med samma knapp nedtryckt. Det är därför det inte handlar om "är det inte enklare att klicka?" ...klick är begränsat, gestmönster är inte det.
Men du kan ju använda båda såklart. Det här är bara en extrametod.
Tack för inputen btw.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2026-07-26 kl. 01:32.
Alltså med en gest får du enormt många möjliga kommandon. Tusentals? En klick är bara på eller av.
En rörelse har riktning, längd och mönster, så du kan trigga massor av olika funktioner med samma knapp nedtryckt. Det är därför det inte handlar om "är det inte enklare att klicka?"
Just nu sitter jag med ett Excelark och för ner siffrorna för dagen, samtidigt som jag tittar på en serie (Och så var de bara en.. - Riktigt bra, SvT), ytterligare en serie, The mentalist på Netflix, också superbra, kollar in Facebook och kollar in Flashback och ibland kollar jag om någon nyhet på Aftonbladet kommit upp. Ibland går jag in på Avanza och köper eller säljer, och ibland på min bank för att flytta pengar mellan oliks konton. Hade det varit vardag och dagtid hade jag även kollat vissa ekonomisidor. Har Chrome och Edge öppna samtidigt.
Allt det fungerar toppen med flikar och musen. Förstår faktiskt inte hur någon rörelse med musen skulle kunna göra det enklare. Kanske en toppenidé för de där som kör med helskärmsläge och bara en app/ett program öppet?
Det skulle bli väldigt många rörelser att hålla reda på med mina typ totalt tjugo olika flikar.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-26 kl. 01:42.
Just nu sitter jag med ett Excelark och för ner siffrorna för dagen, samtidigt som jag tittar på en serie (Och så var de bara en.. - Riktigt bra), kollar in Facebook och kollar in Flashback och ibland kollar jag om någon nyhet på Aftonbladet kommit upp. Ibland går jag in på Avanza och köper eller säljer, och ibland på min bank för att flytta pengar mellan oliks konton. Hade det varit vardag och dagtid hade jag även kollat vissa ekonomisidor. Har Chrome och Edge öppna samtidigt.
Allt det fungerar toppen med flikar och musen. Förstår faktiskt inte hur någon rörelse med musen skulle kunna göra det enklare. Kanske en toppenidé för de där som kör med helskärmsläge och bara en app/ett program öppet ?
En klick är binär. En gest har riktning, längd, hastighet och mönster, vilket gör att du kan ha många kommandon kopplade till samma knapp. Det är därför gestmönster ger funktioner som vanlig mus aldrig kan. Här är en liten lista. Allt detta medan du håller in en knapp och gör en rörelse med musen/androidskärmen. Orkade inte själv komma på funktionerna just nu för är trött. Så här är svaret från Copilot (AI):
Snabbväxla mellan senaste två program (upp–ner)
Öppna sök i Windows (liten cirkel)
Stäng aktivt fönster (vänster–höger–vänster)
Byt flik i webbläsaren (kort sidled)
Hoppa till första/sista fliken (lång sidled)
Spola video fram/bak (diagonal kort/lång)
Mute/unmute systemljud (liten uppåt‑gest)
Volym upp/ner (liten sidled upp/ner)
Öppna valfri app (upp–höger)
Ta skärmdump (ner–upp)
Snabbt “Alt‑Tab” utan tangentbord (sidled–upp)
Minimera alla fönster (snabb cirkel)
Öppna nytt webbfönster (upp–upp)
Stäng alla flikar utom den aktiva (höger–ner)
Makro för Excel (t.ex. autosumma) (liten nedåt‑gest)
Supersnabb “global undo/redo” (t.ex. upp = undo, ner = redo)
Direkt makro‑trigger i Excel/Photoshop/Blender (ett mönster = kör hela skriptet)
Instant “kill process” (gest → stäng programmet utan Alt+F4 eller Task Manager)
Snabb navigering i långa dokument (diagonal = hoppa 10 sidor)
Hoppa mellan virtuella skrivbord (sidled‑mönster)
Starta inspelning, stream, screenshot eller klippverktyg (liten cirkel)
Automatisera repetitiva arbetsmoment (gest → kör 5–10 steg i följd)
Snabbfiltrering i webbläsaren (gest → stäng alla reklamflikar, öppna bara viktiga)
Fönsterhantering på proffsnivå (gest → flytta fönster till höger/vänster/monitor 2)
En klick är binär. En gest har riktning, längd, hastighet och mönster, vilket gör att du kan ha många kommandon kopplade till samma knapp.
Klicket är binärt, men du pekar någonstans när du klickar. Redan utan din uppfinning har du massor olika kommandon kopplade till det där enda klicket.
Tänker mig att du mest använder din mobil, inte så mycket dator.
Ibland när jag använder den gemensamma datorn på arbetet, så dyker det upp en vänlig själ och berättar för farfar att man kan klicka på den där grejen för att få en helskärm med typ mailet jag sitter med. Varför skulle jag vilja ha det som innan Windows 3.0?
Kanske din grej fungerar hos mobilanvändarna och helskärmssnubbarna (de som inte förstått vitsen med flikar och flera fönster).
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-26 kl. 01:59.
Just nu sitter jag med ett Excelark och för ner siffrorna för dagen, samtidigt som jag tittar på en serie (Och så var de bara en.. - Riktigt bra, SvT), ytterligare en serie, The mentalist på Netflix, också superbra, kollar in Facebook och kollar in Flashback och ibland kollar jag om någon nyhet på Aftonbladet kommit upp. Ibland går jag in på Avanza och köper eller säljer, och ibland på min bank för att flytta pengar mellan oliks konton. Hade det varit vardag och dagtid hade jag även kollat vissa ekonomisidor. Har Chrome och Edge öppna samtidigt.
Allt det fungerar toppen med flikar och musen. Förstår faktiskt inte hur någon rörelse med musen skulle kunna göra det enklare. Kanske en toppenidé för de där som kör med helskärmsläge och bara en app/ett program öppet?
Det skulle bli väldigt många rörelser att hålla reda på med mina typ totalt tjugo olika flikar.
Fast trådstarten handlar om mobiler. Varför frågar du hur du ska göra på en stationär dator och klagar på att TS förslag inte funkar där?
Tänk samma grej som när man låser upp mobilen med ett biometriskt mönster (0–9), fast nu använder man det när mobilen redan är upplåst. Du håller bara tummen på skärmen var som helst och gör en rörelse, vilken biometrisk gest du vill och den triggar en specifik funktion.
Och samma gestsystem funkar inte bara på mobiler, det går att använda på fjärrkontroller, spelkontroller, smart‑home‑prylar, bilar, laptops, AR/VR‑headsets, droner och allt som har en skärm eller touch‑yta.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2026-07-26 kl. 15:54.