Citat:
Ursprungligen postat av
Lumbago
Jag har inte kontrollmätt på någon karta, men enligt nyhetsartikeln hos RBB så skedde attentatet ungefär 400 meter från festivalområdet.
Så möjligheten finns, att kvinnan inte var någon evenemangsbesökare.
RBB rapporterar också, att utredningen om händelsen nu har lämnats över till riksåklagaren.
Tydligen ett standardförfarande, när någon händelse har terror-stämplats.
Jag fattar det som att attentatet skett längs med en väg och att bilen fick stopp där du mäter. Brottsplatsen kan vara några hundra meter lång?
Citroën Spacetourer finns som jag förstått bara som elbil, så även om den kördes i 80 km/h behövde själva bilen inte låtit så mycket.
Hon som dog hann inte kasta sig undan. (Jag har fortfarande inte sett någon myndighet som konfirmerar knivattacker efteråt även om media har kvar dem.)
Det talades om skrik, så antingen blev hon träffad först, eller så var hon lite påverkad, hade nedsatt hörsel eller var överviktig.
En äldre dam med hund kan faktiskt vara lite lomhörd. Kanske hade hon hörlurar som gjorde att hon inte hörde något?
Edit:
Jag är lite inne på att man inte tar med sitt ID-kort när man går ut med hunden och att offret inte verkar vara identifierat. CSD är nog vanligtvis något man åker till i sällskap med någon och då skulle offret redan vara identifierat.
Edit2: Att offret inte är identifierat än baserar jag på att media inte gått ut med hennes ålder.
Edit3: Är offret en deltagare i CSD som rest dit ensam kommer hotellet eller hostelet där hon bott hitta hennes bagage på måndag då hon inte checkat ut.