Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Vet inte om jag skall ta dej på allvar eller om du trollar ? Om du inte trollar så måste du ha någon form av diagnos eller är sär ?
Sanningen är ju att om inte Tyskland, Frankrike, England, Spanien mfl västländer hade en krigsindustri
så skulle du och jag skriva med det kyrilliska alfabetet.
Europas vapenindustri är helt avgörande för vår frihet.
Samt, som grädde på moset så har mina SAAB aktier ökat i värde med 400 % senaste åren.
Att du direkt tvingas ta till personangrepp och gissa diagnoser visar bara att du har slut på faktiska argument och det är det klassiska tecknet på att någon har förlorat en debatt.
Du bekräftar ju min poäng ännu en gång. Hela din världsbild bygger på att krig och dödande i andra delar av världen är nödvändigt för din egen personliga vinning och bekvämlighet.
För det första: Att du sitter och skryter om att dina SAAB-aktier har ökat i värde på grund av globala konflikter säger allt om din moral och det är precis det här jag pratar om. Västvärldens välstånd och din personliga aktieportfölj vilar på att krigsindustrin blomstrar. Du tjänar bokstavligen pengar på att ammunition, bomber och militär utrustning säljs till områden där civila dör och städer jämnas med marken och du tycker att det är "grädde på moset" att profitera på krig.
För det andra: Att påstå att vapenindustrin säkrar vår "frihet" är en cynisk förenkling. Det är stor skillnad på att ha ett legitimt nationellt försvar och att exportera offensiva vapen till ockupationsmakter och diktaturer i Mellanöstern för att hålla vinstmarginalerna uppe hos finanseliten och det är den aggressiva, vinstdrivna exporten som flyttar konfliktlinjerna till Europas gator och när europeiska vapenleverantörer gör miljardvinster på att bomba sönder människors fädernesländer, skapas de trauman och det hat som extremister sedan utnyttjar och det handlar om orsak och verkan.
Du kan gärna fortsätta att fira dina aktievinster men låtsas inte som att den här industrin drivs av humanism eller moral utan den drivs av precis samma cyniska vinstintressen idag som under historiens mörkaste kapitel.