2026-07-27, 18:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Det gäller den här tråden:
(FB) Blir så förbannad! Danskjävel snodde åt sig all nötfärs på ICA

Där beskriver jag en händelse i en mataffär som jag ville ha hjälp med att analysera/hur man agerar.

Den blir pk:ad pga "Trådstarten saknar sannolikhetens prägel."

Det är en osannolik händelse som inträffat men inte omöjlig, det vet jag eftersom jag var med om den. Moderatorn pbo menar i pm att händelsen aldrig ägt rum och att jag ljuger om den.

Är det upp till enskild moderator att bedöma sanningshalt på trådar och sen helt godtyckligt papperskorga dessa om man själv inte tror på det. Moderatorn säger själv att denne tycker att jag beskriver en upplevd händelse på ett ovanligt sätt, och därmed är den inte sann.

Nä, gör om, gör rätt för fan!
Jävlarrr vilken schizo TS i den tråden!
Är du förbannad på "danskjäveln" som köper allt kött, eller gottar du dig som "evolverad supermänniska och vegan" åt oss "köttätande neanderthalare" som inte kan köpa kött när det är slut??? Kan ju omöjligt bli en bra diskussion av sån här KFK-skit, BRA bortplockning av Mod.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-07-27 kl. 18:38.
Citera
2026-07-27, 19:56
Medlem
Har det någon betydelse om trådstarten är fabricerad? Ämnet går ändå att diskutera oavsett om det är falskt eller sant.
Citera
2026-07-27, 20:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Har det någon betydelse om trådstarten är fabricerad? Ämnet går ändå att diskutera oavsett om det är falskt eller sant.

Läs inlägg 13 igen.

Däremot har jag sett bra trådstarter där TS inleder med att berätta att tråden handlar om ett tänkt scenario. Då slipper man all OT om händelsen verkligen har inträffat eller ej.
Citera
2026-07-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Läs inlägg 13 igen.

Däremot har jag sett bra trådstarter där TS inleder med att berätta att tråden handlar om ett tänkt scenario. Då slipper man all OT om händelsen verkligen har inträffat eller ej.
Då antar jag att ett hypotetiskt scenario hade passerat utan korgning av tråden.

TS scenario är inte helt otänkbart, för jag såg något liknande i förra veckan.
Citera
2026-07-27, 22:35
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Läs inlägg 13 igen.

Jag har läst #13 och konstaterar att moderatorn återigen hittar på egna regler, eller?

"Däremot kan inte en trådstart vara skriven på ett sätt så att händelsen framstår som påhittad,...."

Detta är ett rent påhitt av moderatorn!
Varför skulle man inte få göra det?

Det finns så vitt jag vet ingenting om att detta skulle vara förbjudet.
Finns säkerligen massor med skribenter och besökare på FB som inte alls uppfattar trådstarten som påhittad.
Rimligen, och kanske troligen av vad jag läst har TS en historia av 'påhittade' trådstarter, vilket kanske påverkat moderatorn till något som inte har stöd i regelverket.

Men om jag har fel så berätta gärna var i reglerna detta står.

/VV
Citera
2026-07-28, 08:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
TS scenario är inte helt otänkbart, för jag såg något liknande i förra veckan.

Att någon handlar sju kilo färs på ett bräde är inte alls otänkbart, det gör jag själv flera gånger per år p.g.a. orsaker men det är den lilla löjliga novellen som TS klär in händelsen i som gör att sannolikhetens prägel försvinner varpå tråden mer kommer att handla om ifall det ens har hänt eller inte.
Citera
2026-07-28, 08:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Jag har läst #13 och konstaterar att moderatorn återigen hittar på egna regler, eller?

"Däremot kan inte en trådstart vara skriven på ett sätt så att händelsen framstår som påhittad,...."

Detta är ett rent påhitt av moderatorn!
Varför skulle man inte få göra det?

För att det enbart leder till off topic.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Det finns så vitt jag vet ingenting om att detta skulle vara förbjudet.
Finns säkerligen massor med skribenter och besökare på FB som inte alls uppfattar trådstarten som påhittad.
Rimligen, och kanske troligen av vad jag läst har TS en historia av 'påhittade' trådstarter, vilket kanske påverkat moderatorn till något som inte har stöd i regelverket.

Men om jag har fel så berätta gärna var i reglerna detta står.

/VV

"Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."
Citera
2026-07-28, 10:46
Medlem
Farbror Fazers avatar
Ts öppnar sin superintressant och asroliga och mycket trovärdiga tråd som inte alls öppnar för tramsiga ickesvar med "måste bara skriva av mig lite".

Tycker det ser ut som att han fick göra det, han fick lite läsningar och lite svar. Inte ens en varning, vad är problemet? Hoppas det känns bättre nu Testa laidback, trådar som har 27 ämnen att diskutera eller noll st får ofta leva kvar där.
Citera
2026-07-28, 10:52
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
För att det enbart leder till off topic.
Tycker du verkligen att detta det du skriver matchar moderatorns skäl till radering?

Läs #1 igen och berätta vad exakt det är som framstår som påhittat?

Det är just det som moderatorn hävdade i #13 och som du tyckte vi skulle läsa.

Vi tar det igen från TS och moderatorns skäl:

"Nej jag tror inte att detta har hänt. Det bedömningen baseras inte bara på den osannolika händelsen utan framförallt på hur trådstarten är skriven. I allmänhet beskriver inte människor självupplevda händelser på det sättet."

Nej, jag tror inte detta har hänt.
Bedömningen baseras på (bla) den osannolika händelsen.
Samt hur TS är skriven.
I allmänhet beskriver människor inte självupplevda händelser på det sättet.

Det finns INGENTING som matchar det du nu försöker försvara moderatorn med.
Det är ENBART moderatorns subjektiva tankar, troligen om andra saker TS har skrivit, än dessa 'ursäkter' han har här.

Skäms på er!!!
Både du och pbo.
Att moderera så häs, baserat på enbart subjektiva ideer om TS är usel moderering.
I slutändan är det skadligt för FlashBack!!
Man ska kunna tro att det man skriver ska behandlas neutralt och objektivt av moderatorerna.
En utopi så klart, eftersom det är människor och inte AI som modererar.
Detta var dock ett rejält bottennapp som vi hoppas slippa se mer av.

/VV

Citat:
"Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas."

Självklart!
Men nu var det ju inte det som moderatorn gick på, utan något helt annat.
Citera
2026-07-28, 11:16
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Man blir lite upprörd faktiskt.
Ett av skälen är alltså:

"den osannolika händelsen"

Vad är det osannolika med att några köper slut på de sista 7 förpackningarna nötkött?

Från tråden : Det var alltså "nedsatt pris på 1 kg nötfärs".

Att någon skulle köpa 7kg köttfärs under sådana premisser är sannerligen inte osannolikt.
Jag vill påstå att det är tvärt om.

Minns när pandemien startade var det folk som köpte balar med toapapper!!!
Nu anser moderatorn att inhandla 7kg köttfärs skulle vara osannolikt!!

Nej, det är inte alls osannolikt att detta har eller skulle kunna ha inträffat.
Att påstå det framstår som otroligt konstigt.
Att ha dylika skäl när man modererar på FlashBack framstår som obegripligt och skadligt.

Från mitt perspektiv är det dags att ngn admin utövar det gamla uttrycket 'räfst och rättarting'.

https://www.synonymer.se/sv-syn/r%C3%A4fst-och-r%C3%A4ttarting

Sådan här godtycklig och subjektiv moderering är pinsamt usel.

/VV
Citera
2026-07-28, 11:32
Medlem
LordLancasters avatar
I ett inlägg i originaltråden skriver TS så här:

Citat:
Ursprungligen postat av SuicidalSuzy
Eftersom kärringen mumlade något om att de var fler i butiken så antog jag att de var just fler. Inget jag vet om det stämde eller inte.

Detta låter självupplevt. Tanten försökte alltså finta bort TS genom att hävda att det fanns fler danskar i samma butik som hörde till sällskapet, men som bara inte syntes till just då.

Detta låter trovärdigt, för hur hittar man ens på en sådan replik åt någon annan? Då får man typ vara professionell manusförfattare.

Det låter som en slipad replik som tanten hade redo och som hon dragit förr.
Citera
2026-07-28, 11:57
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
I ett inlägg i originaltråden skriver TS så här:

Detta låter självupplevt. Tanten försökte alltså finta bort TS genom att hävda att det fanns fler danskar i samma butik som hörde till sällskapet, men som bara inte syntes till just då.

Detta låter trovärdigt, för hur hittar man ens på en sådan replik åt någon annan? Då får man typ vara professionell manusförfattare.

Det låter som en slipad replik som tanten hade redo och som hon dragit förr.

Ja, eller drog till med i stridens hetta då man ibland häver ur sig en massa dumheter.

Om meningsutbytet är sannolikt eller ej kan man ju fundera på.
Och om detta är den del av händelsen som moderatorn tycker är så störande att det skulle leda till en radering, är det verkligt illa.
Att ett meningsutbyte skulle kunna uppstå ser jag som lika självklart som att några skulle köpa in alla 7 paketen nötfärs.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in