2026-07-25, 18:58
Medlem
Europes avatar
En SD-tröja är så klart mindre problematisk än en niqab på ett barn av samma skäl som en SD-tröja är mindre problematisk än bojor på ett barn, helt oavsett om det står eller inte står SD på dem.

Sedan känns det väl tveksamt att klä sin unge i kläder med partilogon (och annat relaterat till politik), men samtidigt är det väl i många fall mindre illa om ungen har valt det själv av någon anledning, utländska föräldrar (som inte har någon relation till budskapet) har tagit emot plagget för att det var gratis, och så vidare. Det är som när ingen bryr sig om en pojke råkar välja att klä sig i, eller ha, något mer typiskt flickaktigt, men det hela känns omedelbart mindre bekvämt om deras PK-förälder ständigt skryter om att deras unge är ”icke-binär”, då det väcker frågor om eventuell social press hemifrån.
Senast redigerad av Europe 2026-07-25 kl. 19:03.
Citera
2026-07-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Jag såg nyligen ett barn, kanske 12 år gammalt, med en tröja där det stod Sverigedemokraterna över hela plagget.

Jag tycker att det är olämpligt när barn används som bärare av starka politiska budskap. Oavsett vilket parti det handlar om är det vuxnas övertygelser som exponeras genom ett barn som ofta inte är gammalt nog att ha bildat en egen politisk uppfattning.

Jag kan se likheter när det handlar om religiös tillhörighet eller övertygelse genom klädsel, borde man då inte också kunna tycka att det är problematiskt när ett barn används för att marknadsföra ett politiskt parti?

Barn borde få vara barn och få möjlighet att utveckla sina egna politiska och religiösa uppfattningar, utan att vuxna styr. Ett barn är inte mogen nog att förstå fullt ut även om vissa säkert försvara detta. Helt klart blir barnet påverkad av vuxna men har det förstått innebörden fullt ut? Är det inte dubbelmoral om ett barn har på sig en tröja och sedan detta parti har åsikter om religösa kläder på barn?

Åh vad nice! Hon kanske har erfarenheter du inte har?
Citera
2026-07-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Åh vad nice! Hon kanske har erfarenheter du inte har?

Vissa på ett sakligt argument istället eller du kanske inte är kapabel till detta?
Citera
2026-07-25, 19:36
Medlem
Citat:
Du resonerar nog lite som en islamsk man. Ni är nog mer lika än vad du tror.
Nej vi är inte det. Det är en kulturkrock som vi måste skapa något nytt om.
Citera
2026-07-25, 19:54
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Helt klart blir barnet påverkad av vuxna men har det förstått innebörden fullt ut? Är det inte dubbelmoral om ett barn har på sig en tröja och sedan detta parti har åsikter om religösa kläder på barn?

Om barnet hade burit en tisha med hakkors hade jag hållit med dig.

Att barn bär tishor med regering och riksdagspartiers märke kan dock så klart diskuteras.
Citera
2026-07-25, 20:00
Medlem
Citat:
Vissa på ett sakligt argument istället eller du kanske inte är kapabel till detta?
Jag avstyrde ett bråk mellan två tjejer. Det kändes bra.
Men jag har inget bra argument för det. 🤷
Citera
2026-07-25, 20:11
Medlem
Citat:
Det stavas visa din firyta. 😁
Citera
2026-07-25, 20:20
Medlem
Citat:
Jag såg nyligen ett barn, kanske 12 år gammalt, med en tröja där det stod Sverigedemokraterna över hela plagget.

Jag tycker att det är olämpligt när barn används som bärare av starka politiska budskap. Oavsett vilket parti det handlar om är det vuxnas övertygelser som exponeras genom ett barn som ofta inte är gammalt nog att ha bildat en egen politisk uppfattning.

Jag kan se likheter när det handlar om religiös tillhörighet eller övertygelse genom klädsel, borde man då inte också kunna tycka att det är problematiskt när ett barn används för att marknadsföra ett politiskt parti?

Barn borde få vara barn och få möjlighet att utveckla sina egna politiska och religiösa uppfattningar, utan att vuxna styr. Ett barn är inte mogen nog att förstå fullt ut även om vissa säkert försvara detta. Helt klart blir barnet påverkad av vuxna men har det förstått innebörden fullt ut? Är det inte dubbelmoral om ett barn har på sig en tröja och sedan detta parti har åsikter om religösa kläder på barn?
Blir 12-åringen slängd från en balkong om han tar av den och byter till en med transformerströja…?
Inlägg som ditt är extremt efterblivna och visar bara hur fruktansvärt okunnig du är.
Citera
2026-07-25, 20:23
Medlem
Det är inte helt ovanligt att 12 åringar börjar bli engagerade i samhället. Vissa bär pins med parti-symboler, kommunistsymboler, har på sig Palestina-sjalar osv.

12-åringar läser media, pratar med kompisar och har en uppfattning om världen. Ibland håller de med mamma och pappa, men ibland gör de allt för att provocera och gå emot dem.

Men jag tror det är viktigt att jämföra SD-tröja och niqab utifrån rätt utgångsläge. Många jämför påskkäringar med niqab och undrar därför om man inte ska förbjuda påskkäringar?

Men, problemet är att Sverige har 20-30% invandrare, där oerhört många inte fungerar att integrera i Sverige. Därför behöver man vidta en massa åtgärder nu, som t.ex. språkkrav, samhällskunskap och hederligt levnadssätt, för att förhindra parasiter att komma hit och stoppa de som är här för att leva ett helt liv på bidrag. Niqab är problematiskt för att det är ett extremt uttryck för att man inte kan anpassa till Sverige, svensk kultur och den frihet vi har.

På samma sätt kan inte våra svenska fjortisar springa runt och visa magen och halva rumpan i Mellanöstern. Men eftersom araber i Sverige själva inte klarar av att anpassa sig - så krävs det att man lagstiftar om det. Hade de tagit av sig niqab vid Arlanda och lämnat sin kultur hemma så hade det inte varit något problem.
Citera
2026-07-25, 20:31
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Vid 12 års ålder hade jag ganska stora politiska tankar. Självklart var de knasiga och inte fullt baserade på logik, men nog kunde jag stödja cissa politiska ideer.

Och så det inte blir knas, mina föräldrar var skiljda och röstade helt olika. Så det var upp till mig att bilda min egna uppfattatning.
Citera
2026-07-25, 20:56
Medlem
Citat:
...
Är det inte dubbelmoral om ett barn har på sig en tröja och sedan detta parti har åsikter om religösa kläder på barn?
Att bära muslimsk sjal i Sverige är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.

Att låta sitt barn bära muslimsk sjal i Sverige är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på andra flickor.
Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas vår intelligens.

Du vill få det till att det är fel att även barn är emot att flickor uppmanar till våldtäkt på andra flickor.

Barnet som bär sd-tröjan utsätter sig för risk, gör sig till legitimt villebråd, medan flickan i sjal tvingas vi vörda.
Citera
2026-07-25, 20:58
Medlem
Citat:

Med strikt normativ utgångspunkt är det kanske rimligt att kalla det dubbelmoral. Hur vi bör handla i relation till våra barn utifrån idealet om frihet, och i detta fallet frihet från religiös, politisk eller ideologisk påtryckning. Men det blir samtidigt platt.

Å andra sidan skulle jag vilja generalisera på gruppnivå - exempelvis: vilka risker innebär ett avsteg från påtryckningen på gruppnivå? Kan vi se att gruppen SD-tröjbärande 12-åringars övriga friheter kraftigt begränsas i relation till Niqab-bärande diton?
Vad blir konsekvensen?

D.v.s. det är en enorm skillnad mellan den ena handlingen och den andra. Den ena är ett uttryck för en världsåskådning, religiös makt och i allt väsentligt underkastelse - den andra är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in