2026-07-25, 13:10
Medlem
Hej!

Jag ska köpa en hund som ska omplaceras.
Det behöver upprättas ett köpeavtal, och jag har så här långt förstått att skk har sina egna köpeavtal för hundar som är registrerade i deras databas.

Hunden jag ska köpa är inte registrerad i skk, men ägaruppgifter och chipnummer är registrerat hos Jordbruksverket.

Den har pass, med chipnummer och där veterinären angett rasen och samtliga övriga uppgifter. Chipnummer stämmer överens med det chipnummer som står i hundens försäkring.

Vaccinationer är i sin ordning. Ägaren har själv gjort ytterligare en veterinärbesiktning av hunden i juni.

Hunden är försäkrad upp till tänderna. Jag har själv sett samtliga uppgifter och i försäkringen ingår även en livförsäkring på 40 000kr.

Ägaren loggade in med bankid via försäkringsbolagets hemsida, och jag fick titta igenom hela försäkringen.

Det finns heller inga reservationer i försäkringen, och vi kan ta över försäkringen men med 20 dagars karens.

På ägarens initiativ och bekostnad utförs en veterinärbesiktning samma dag köpet genomförs. Jag får närvara på undersökningen och besiktningen sker på en oberoende klinik.

Så långt att gott, men vad för sorts köpeavtal är det vi ska använda? Jag antar att det inte går eller skulle ses som ett fullt giltigt avtal om man använder skk:s blankett?

Jag vill bara att allt ska gå rätt till, för hundens skull, min egen och även för säljarens skull.

Kan någon vänlig själ vägleda mig var jag kan hitta ett bra avtal som anses vara giltigt att använda för en icke skk-registrerad hund?

Jag är full beredd att betala för mig också om det tex finns seriösa hemsidor som tillhandahåller dylikt avtal, eller ska jag be en jurist upprätta ett avtal? Frågan är bara om det kostar 2000-3000kr eller 10000kr?

Finns det något mer jag behöver begära från säljaren?
Citera
2026-07-25, 13:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Behövs inga skriftligt avtal. Ändra bara ägare hos SKK.
https://www.skk.se/aga-hund/agarregistret-djurid/agarregistrera-din-hund/
Citera
2026-07-25, 13:34
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Ett avtal kan du skriva på ett enkelt A4 med din bäbishandstil
Citera
2026-07-25, 14:11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Hej!

Jag ska köpa en hund som ska omplaceras.
Det behöver upprättas ett köpeavtal, och jag har så här långt förstått att skk har sina egna köpeavtal för hundar som är registrerade i deras databas.

Hunden jag ska köpa är inte registrerad i skk, men ägaruppgifter och chipnummer är registrerat hos Jordbruksverket.

Den har pass, med chipnummer och där veterinären angett rasen och samtliga övriga uppgifter. Chipnummer stämmer överens med det chipnummer som står i hundens försäkring.

Vaccinationer är i sin ordning. Ägaren har själv gjort ytterligare en veterinärbesiktning av hunden i juni.

Hunden är försäkrad upp till tänderna. Jag har själv sett samtliga uppgifter och i försäkringen ingår även en livförsäkring på 40 000kr.

Ägaren loggade in med bankid via försäkringsbolagets hemsida, och jag fick titta igenom hela försäkringen.

Det finns heller inga reservationer i försäkringen, och vi kan ta över försäkringen men med 20 dagars karens.

På ägarens initiativ och bekostnad utförs en veterinärbesiktning samma dag köpet genomförs. Jag får närvara på undersökningen och besiktningen sker på en oberoende klinik.

Så långt att gott, men vad för sorts köpeavtal är det vi ska använda? Jag antar att det inte går eller skulle ses som ett fullt giltigt avtal om man använder skk:s blankett?

Jag vill bara att allt ska gå rätt till, för hundens skull, min egen och även för säljarens skull.

Kan någon vänlig själ vägleda mig var jag kan hitta ett bra avtal som anses vara giltigt att använda för en icke skk-registrerad hund?

Jag är full beredd att betala för mig också om det tex finns seriösa hemsidor som tillhandahåller dylikt avtal, eller ska jag be en jurist upprätta ett avtal? Frågan är bara om det kostar 2000-3000kr eller 10000kr?

Finns det något mer jag behöver begära från säljaren?

Kopiera bara av skk avtal och gör det till ditt egna om du anser det vara bra!
Citera
2026-07-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Ett avtal kan du skriva på ett enkelt A4 med din bäbishandstil

Precis. Skriv det själv (det ni vill ska ingå) och båda skriver under och får varsin kopia.

Men finns inte så mycket att skriva i det. Eventuellt sånt då om hunden visar sig ha allvarlig sjukdom eller skada inom de 20 dagarna (eller längre om ni vill det) så ska fd ägaren stå för veterinärkostnad eller betala tillbaka % av köpesumman eller ta tillbaka hunden.

Just detta är ju dock sällan något man kräver eller skriver avtal på för omplaceringar. Men skulle skriva in det där om att om hunden visar sig ha allvarlig sjukdom eller skada (som inte kan ha uppkommit i er ägo) får fd ägaren gå in med pengar tills försäkringen täcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in