2026-07-31, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Lägg bios filen i tex c: gå till bios flash, sök upp filen, uppdatera.. klart.. Varför krångla med usb?
C: innebär ofta NTFS på Windows nuförtiden, vilket är ett stort och komplicerat filsystem som man gärna vill slippa duplicera i BIOS. BIOS kan heller inte anropa OS:et för att läsa filer från NTFS, eftersom det ska vara OS-oberoende och körs innan OS:et är igång. Det sagt, kräver UEFI-specen att ett UEFI-BIOS klarar att läsa filer från ett enklare filsystem (baserat på FAT) och datorer med UEFI har normalt en separat liten partition formaterad med detta för konfigurationsfiler och annat som behövs för den tidiga bootprocessen. Man skulle kunna lägga uppdateringsfiler för BIOS på denna, förutsatt att den var tillräckligt stor, och då blir det ju lite som det där "inbyggda flashminnet" som TS efterlyste. Tekniskt vore det rätt enkelt, men jag vet inte om det faktiskt brukar stödjas i praktiken.
Citera
2026-08-01, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Detta har alltid irriterat mig. Varför finns det inte ett inbyggt flash-minne för att uppdatera BIOS? Varför måste man själv bekosta ett USB-minne? Man ska inte vara beroende av tredjepartshårdvara för att uppdatera mjukvaran på den dator man köpt. Varför, varför, varför?

Att BIOS inte uppdateras automatiskt gör att många har ett utdaterat BIOS utan att veta om det vilket kan leda till alla möjliga problem. Min processormodell visade sig ha ett inbyggt fel som gör att man behöver uppdatera BIOS vilket jag var helt omedveten om tills jag råkade se ett svar på ett slumpvis tech-forum. Så varför görs inte detta rutinmässigt som med Windows? Min Steamdeck gör det. Min telefon gör det.

Det behövs inte utan är mest en smidighetsgrej för dem som vill göra det fristående. Windows Update kan uppdatera många moderkortstillverkares UEFI/BIOS direkt (ibland till användarnas förtret tyvärr, kan sabba TPM och låsa ute folk pga Microsofts urusla implementering av kryptering).

Vill också minnas att jag för länge sedan hade ett verktyg från ASUS som tillfälligt modifierade Windows Boot Manager till att läsa in en image som gjorde uppdateringsjobbet och sedan tog bort den entryn när det var klart.
Citera
2026-08-01, 15:08
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Detta har alltid irriterat mig. Varför finns det inte ett inbyggt flash-minne för att uppdatera BIOS? Varför måste man själv bekosta ett USB-minne? Man ska inte vara beroende av tredjepartshårdvara för att uppdatera mjukvaran på den dator man köpt. Varför, varför, varför?

Att BIOS inte uppdateras automatiskt gör att många har ett utdaterat BIOS utan att veta om det vilket kan leda till alla möjliga problem. Min processormodell visade sig ha ett inbyggt fel som gör att man behöver uppdatera BIOS vilket jag var helt omedveten om tills jag råkade se ett svar på ett slumpvis tech-forum. Så varför görs inte detta rutinmässigt som med Windows? Min Steamdeck gör det. Min telefon gör det.

Mitt moderkort läser BIOS uppdateringar från hårddisken. Beklagar att du köpt skitsaker och nu klagar på att du har köpt skitsaker.
Citera
2026-08-01, 15:10
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
⚠️Sedan en lite varning om du har en bootloader t ex Grub så kan det vara kinkigt med biosupdateringar. Du kan lätt bricka datorn då. ⚠️

Fake. BIOS uppdateringar rör inte dina bootpartitioner. Det du beskriver har du haft sönder själv.
Citera
2026-08-01, 22:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag skulle inte rekommendra att använda tredje parts BIOS.
Det blir ofta fel.

BIOS är oftat kodat i C/C++ eller Assembler och är speciellt anpassat till hårdvaran.
Citera
2026-08-01, 23:59
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag skulle inte rekommendra att använda tredje parts BIOS.
Det blir ofta fel.

BIOS är oftat kodat i C/C++ eller Assembler och är speciellt anpassat till hårdvaran.

Du kan väl åtminstone läsa trådstarten innan du svarar? Nu har du helt missuppfattat TS.
Citera
2026-08-03, 12:39
Medlem
BackToHegels avatar
Lösningen är inte att lägga filen på hårddisken. Det är ju ännu värre; en hårddisk är dyrare än USB-minnet.

Jag flashar med en sån här USB-programmerare.
https://www.amazon.se/CH341A-Programmer-EEPROM-Programming-Adapter/dp/B08TVNPTQK/

Då flashar man via en annan dator, så man kommer runt kravet att koppla in något till moderkortet som flashas.

Men flyttar man då inte problemet ett steg kanske ni undrar. Det kommer man runt genom att återigen använda USB-programmeraren och flasha via en annan dator. Denna kedja kan vara hur lång som helst men proffsen brukar knyta runt det i en cirkel för att göra det mer praktiskt. Dator ett flashas av dator två, dator två flashas av dator ett. Inte i något fall behöver man koppla någon dyr USB-sticka till moderkortet som flashas.
Citera
2026-08-03, 15:09
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Lösningen är inte att lägga filen på hårddisken. Det är ju ännu värre; en hårddisk är dyrare än USB-minnet.

Du använder din befintliga hårddisk så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in