2026-07-25, 12:59
Medlem
Detta har alltid irriterat mig. Varför finns det inte ett inbyggt flash-minne för att uppdatera BIOS? Varför måste man själv bekosta ett USB-minne? Man ska inte vara beroende av tredjepartshårdvara för att uppdatera mjukvaran på den dator man köpt. Varför, varför, varför?

Att BIOS inte uppdateras automatiskt gör att många har ett utdaterat BIOS utan att veta om det vilket kan leda till alla möjliga problem. Min processormodell visade sig ha ett inbyggt fel som gör att man behöver uppdatera BIOS vilket jag var helt omedveten om tills jag råkade se ett svar på ett slumpvis tech-forum. Så varför görs inte detta rutinmässigt som med Windows? Min Steamdeck gör det. Min telefon gör det.
Citera
2026-07-25, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Detta har alltid irriterat mig. Varför finns det inte ett inbyggt flash-minne för att uppdatera BIOS? Varför måste man själv bekosta ett USB-minne? Man ska inte vara beroende av tredjepartshårdvara för att uppdatera mjukvaran på den dator man köpt. Varför, varför, varför?

Att BIOS inte uppdateras automatiskt gör att många har ett utdaterat BIOS utan att veta om det vilket kan leda till alla möjliga problem. Min processormodell visade sig ha ett inbyggt fel som gör att man behöver uppdatera BIOS vilket jag var helt omedveten om tills jag råkade se ett svar på ett slumpvis tech-forum. Så varför görs inte detta rutinmässigt som med Windows? Min Steamdeck gör det. Min telefon gör det.
Varför är du så jävla snål? Vem fan har inte ett usbminne år 2026?
Citera
2026-07-25, 13:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Beroende på dator så behövs inte det: https://www.bing.com/search?q=is+a+usb+necessary+to+update+bios&cvid=3a d268b7fc224e4b8224aefdc258546e&gs_lcrp=EgRlZGdlKgY IABBFGDkyBggAEEUYOTIGCAEQABhAMgYIAhAAGEAyBggDEAAYQ DIGCAQQABhAMgYIBRAAGEAyBggGEAAY QDIGCAcQABhAMgYICBAAGEDSAQkxMzk1MGowajSoAgWwAgE&FO RM=ANAB01&adppc=EDGEESS&PC=EDGEESS
Citera
2026-07-25, 13:15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Hp har ett program för service som kan uppdatera Bios/Uefi utan USB-pinne, har själv uppdaterat några Hp NUC med hjälp av det.

⚠️Sedan en lite varning om du har en bootloader t ex Grub så kan det vara kinkigt med biosupdateringar. Du kan lätt bricka datorn då. ⚠️
Senast redigerad av trickydick 2026-07-25 kl. 13:19.
Citera
2026-07-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Varför är du så jävla snål? Vem fan har inte ett usbminne år 2026?

Handlar inte om pengarna, det är själva principen. Varför anses det okej med PC men inte med annan hårdvara?
Citera
2026-07-25, 14:51
Medlem
Nu vet jag inte hur det ser ut för andra tillverkare, men MSI iaf ger möjligheten för en att komma åt sina diskar via flashverktyget i BIOS, så bara att lägga sin rom fil på t.ex. C: och hoppa in i BIOS flashningen och välja filen.
Citera
2026-07-25, 19:15
Medlem
East.Clintfoods avatar
Varför tror du att man måste köpa ett USB-minne? Det är inte den enda lösningen. Många BIOS kan uppdateras från intern lagring genom BIOS-verktyget. USB är bara standardlösningen eftersom den fungerar även när systemet inte startar.
Citera
2026-07-26, 16:27
Medlem
Var glad att inte BIOS automatiskt uppdateras, det är stor chans att uppdatering misslyckas och moderkortet blir brickat, detta har hänt många som använt ex Lenovo Vantage.
Sedan ska man uppdatera vid behov, inte bara för att det kommit ut ny firmware.
Citera
2026-07-26, 16:29
Avstängd
/Nisse_Hults avatar
Citat:

De flesta moderna datorer (och moderkort) har en medföljande programvara (som töntar kallar för "bloat") och via den så kan man ifrån Windows uppgradera BIOS (som i dag oftast är UEFI) .
Citera
2026-07-31, 16:26
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

USB funkar bra.
Du verkar va en gnällspik.
Citera
2026-07-31, 18:57
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
USB funkar bra.
Du verkar va en gnällspik.

Lägg bios filen i tex c: gå till bios flash, sök upp filen, uppdatera.. klart.. Varför krångla med usb?
Citera
2026-07-31, 20:48
Medlem
Citat:
Handlar inte om pengarna, det är själva principen. Varför anses det okej med PC men inte med annan hårdvara?
Det finns inget med PC-arkitekturen som gör det omöjligt, men om du jämför med Steamdeck, din telefon eller annan konsumentelektronik, är ju dessa relativt slutna system där ett enda företag har kontroll över systemprogramvaran och hur den uppdateras. Det gör det lättare att göra saker automatiskt utan någon större risk att något går sönder, eftersom det inte är en massa andra företag och klåfingriga användare som är där och pillar.

På en typisk PC ansvarar Microsoft för operativsystemet medan moderkortstillverkaren ansvarar för BIOS i samarbete med CPU-tillverkaren. Sen har du någon som sätter ihop PC-komponenterna till en dator och bestämmer vilken programvara som ska installeras på den från början. Dessa tre aktörer har alla möjlighet att strula till BIOS-uppgraderingar så att datorer blir obrukbara om något går fel. Användaren är en fjärde strul-källa. Genom att lägga uppgraderingen på ett USB-minne, som sedan läses utan inblandning från operativsystemet eller förinstallerad programvara, hamnar ansvaret tydligare hos en enda part, moderkortstillverkaren. Då är det samma part som är ansvarig för uppdaterade BIOS-filer (som kan strula) och uppgraderingsmekanismen (som kan strula). Eftersom inget görs automatiskt utan att initieras av användaren, hamnar ett visst ansvar även där. Det brukar rekommenderas att inte göra BIOS-uppdateringar om man inte har några problem, vilket användaren har bäst förutsättningar att bedöma.

För en färdigbyggd märkesdator är det inte ovanligt att det finns förinstallerad mjukvara med möjlighet att uppgradera BIOS utan USB-minne. Men sådana märkesdatorer har ofta ett moderkort och BIOS som företaget bakom märket själv ansvarar för, så principen att moderkortstillverkaren tar ansvar för BIOS-biten följs där också. Men då samma part sitter på flera stolar blir det lite mer hanterligt med en teknisk lösning som involverar både BIOS och programvara som körs utanför BIOS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in