Igår, 07:22
Medlem
momongos avatar
På senaste tiden, har jag upplevt att ciggen oavsett märken har mindre tobak i sig. "Förr" kunde man röka en halv cigg och njuta av resten utan att nå filtret allt för snabbt men nu känns det som man träffar filtret allt för snabbt oavsett märke.

Har någon annan liknande upplevelser?

För att förtydliga
Har rökt sen mitten av 90-talet och kan trixen när ciggsaldot är lågt. Växlar mellan 2-3 olika märken som L&M, Malboro och Camel. De förstnämda känns torrare och svårare att inte träffa filtret med, medans de två andra snäppet dyrare märkena har godare smak men även dessa känns som man får mindre bloss av.
Inhandlar från vanliga butiker med hög kundomsättning, så det är inga import cigg det handlar om.
Citera
Igår, 07:42
Medlem
olasvenssons avatar
Inhandlar från vanliga butiker, säger du. Är det från fysiska butiker eller över Internet?

Över Internet finns der mycket kopior.
Citera
Igår, 08:02
Medlem
Nej, delar inte den uppfattningen.
Citera
Igår, 08:18
Medlem
Fantens avatar
En röd Marlboro brukade väga ganska precis ett gram vill jag minnas.
Citera
Igår, 09:07
Medlem
Många år sen nu jag slutade dagligröka, och även fuskröka vid fest. Så föll jag till sist till föga och köpte ett paket John Silver för att kunna puffa på till nån grogg, eller så, emellanåt.
Det var ungefär 573% godare i tanken än det var i verkligheten, och därmed ett misstag.

Men det som slog mig hårdast var hur jävla fort de tog slut. På rökartiden brukade jag "bita av" ciggen efter några bloss, och hade nästan alltid en samling lyxfimpar vid askkoppen, lagom för ett reklamavbrott i filmen typ.
Det var det inte ens lönt med dom här. Och då drog jag ändå inga monsterbloss som förr i tiden.
Så något har klart förändrats.

För min del spelar det ingen roll, som inte är i dessa bojor längre. Men bedrägligt, det är det!
Särskilt som prislappen hade förändrats en hel del också.
Citera
Igår, 10:18
Medlem
Det är ju väldigt mycket tillsatser i ciggen idag. En femtedel av tobaken är ersatt med socker för att det ska brinna bättre. Tobaksrökning är knappast någon hälsokur men inte blir det bättre av att suga i sig ångorna från bränt socker och majssirap.
Senast redigerad av BakedBakerman Igår kl. 10:25.
Citera
Igår, 10:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Det är ju väldigt mycket tillsatser i ciggen idag. En femtedel av tobaken är ersatt med socker för att det ska brinna bättre. Tobaksrökning är knappast någon hälsokur men inte blir det bättre av att suga i sig ångorna från bränt socker och majssirap.
Källa på det?
Citera
Igår, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Källa på det?
Upp till 20% tycks vara totalt sockerinnehåll inklusive naturligt förekommande. Tillsatt socker tycks ligga på 2-10% i EU.
Citat:
In recent decades, more and more additives have been introduced, and current cigarettes may contain up to 10 per cent additives by weight. Nearly 600 different additives have been documented. They also affect smoke characteristics, such as colour, harshness, odour and flavour.

The main tobacco additives are sugars, which are also present naturally, and moisturising agents
https://ec.europa.eu/health/scientific_committees/opinions_layman/tobacco/en/index.htm#2
Citat:
Tobacco industries in the EU have to report the full list of additives in tobacco products, including the exact amount, to the competent authorities.
Dessa listor går att hitta på tyska:
https://service.ble.de/tabakerzeugnisse/index2.php?site_key=153&site_key=153
Där kan man se att de cigaretter som TS nämner, L&M, Marlboro och Camel innehåller mellan 3,5-4,5% tillsatt socker.

Köp uttryckligt tillsatsfri rulltobak om ni nu ska röka är mitt tips. Detta finns dock inte tillgängligt i Sverige.
Senast redigerad av BakedBakerman Igår kl. 12:11.
Citera
Igår, 12:37
Medlem
momongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Inhandlar från vanliga butiker, säger du. Är det från fysiska butiker eller över Internet?

Över Internet finns der mycket kopior.

Från vanliga butiker dvs. ICA, Coop etc.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
momongos avatar
Citat:

Nu när du skriver det; kan det ha att göra med 2020 förbudet inom EU för smaksatta cigg som menthol kanske? Jag har inte tänkt i de banorna förut men undrar om smaksättningen var i själva tobaken eller filtret.
Citera
Igår, 13:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Upp till 20% tycks vara totalt sockerinnehåll inklusive naturligt förekommande. Tillsatt socker tycks ligga på 2-10% i EU.

https://ec.europa.eu/health/scientific_committees/opinions_layman/tobacco/en/index.htm#2

Dessa listor går att hitta på tyska:
https://service.ble.de/tabakerzeugnisse/index2.php?site_key=153&site_key=153
Där kan man se att de cigaretter som TS nämner, L&M, Marlboro och Camel innehåller mellan 3,5-4,5% tillsatt socker.

Köp uttryckligt tillsatsfri rulltobak om ni nu ska röka är mitt tips. Detta finns dock inte tillgängligt i Sverige.
Fair enough. Jag röker visserligen inte längre så det drabbar ju inte mig.
Citera
Igår, 17:33
Medlem
SmygerOmkrings avatar
John Silvers tobaksinnehåll har minskat iallafall, förut var det 0,6 gram tobak per cigg, nu ligger det på 0,45 gram per cigg, och som någon skrev om hur snabbt de ryker upp, jag rökte en john silver på 4-5 minuter förut, nu är jag klar på 2-3 minuter.
Rökpauserna går fortare på jobbet, men ändå klagas det på att man tar en cigg som höjer ens prestation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in