2026-07-24, 23:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej, skärm, stol, mus etc har han redan - det jag undrar om är själva stationära datorn - dvs enheterna jag specificerade.

Oki. Men det du måste vara medveten om. Är ju att du och han kan lägga kosing på dator. Men sedan bli det sämre. För just det är en sämre skärm. Men som sagt under respons på 1. Väldigt nära 0 = ok. Men du liksom hör! Du har attraherat gamingnördar här. De kommer klaga vilket som. Om det inte är helt perfa allt. De kommer klaga. Att du kan liksom få det bättre om X.

Dessa nördar ska du liksom sällan lyssna på. Det är i regel avlönade av en part. Vad de säger är alltså inte objektivt. Ta och glöm de bara. De kommer orda om saker som ger dem mest kosing.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-07-24 kl. 23:12.
Citera
2026-07-24, 23:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Oki. Men det du måste vara medveten om. Är ju att du och han kan lägga kosing på dator. Men sedan bli det sämre. För just det är en sämre skärm. Men som sagt under respons på 1. Väldigt nära 0 = ok. Men du liksom hör! Du har attraherat gamingnördar här. De kommer klaga vilket som. Om det inte är helt perfa allt. De kommer klaga. Att du kan liksom få det bättre om X.
Just ”vad” är en sämre skärm? Jag har inte ens skrivit vilka skärmar han har , så hur vet jag om de är för gamla så de sänker set-upen?
Citera
2026-07-24, 23:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Just ”vad” är en sämre skärm? Jag har inte ens skrivit vilka skärmar han har , så hur vet jag om de är för gamla så de sänker set-upen?

Tog AI till hjälp. I min värld är MS allt. 1ms. Snabbare märker du ens det? Men:
https://www.billigteknik.se/blogg/tips-for-att-valja-gamingskarm-n11?srsltid=AfmBOorv6LUni68e6dyD_KZebuSm9xvwGyscSq 12EKV-gFVaYDJLDa6O

Jag menar idag. Så japp minst 1ms. Sedan en Ultrawide. Det vore perfa! Om inte skärmen är liksom +3 år gammal bör den redan ha det. Om inte blir det ju att lägga till där också. Surt med en extremt bra dator, sedan kan skärmen inte förmedla det bra.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-07-24 kl. 23:28.
Citera
2026-07-24, 23:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Det du liksom måste tänka dig. Är att det handlar om millisekunder. Din son kunde få in träff = vann. Eller den andra jävulen vann. Dödande din sin (i spelet). Bara för den andra hade en bättre dator och hela alltet. Det blir ju som mer som golf ge dina kids det bästa och de lyckas!
Citera
2026-07-24, 23:51
Medlem
Han kan köpa en för ca 30 nu, jag hade dock siktat på en runt 20k.

Tekniken nu går förbannat snabbt. För 20k nu kommer han Långt. Med 10k kvar för att ev uppgradera grafikkort om 2 år gör han en större vinst på sikt. Datorn har får för 20 kommer klara allt närmsta 2-3 åren enkelt ändå.
Citera
2026-07-24, 23:56
Medlem
Jag personligen skulle gå på nedan förslag.
https://www.inet.se/lista/zEBms/forslag

Om det inte absolut är nödvändigt med discoljus rgb, vilket kan vara coolt i början, men jag vet det kommer bara bli störande i längden, speciellt om den ska stå på ett skrivbord och inte på golvet, det senare så ser man ändå inte lådan.
Ett ljuddämpat chassie med gott om plats är en bra början tillsammans med en PSU av riktigt bra kvalitet.

En bra luftkylare kyler lika bra som en AIO och är betydligt tystare iom pumpljud och fläktarna på radiatorn, dessutom slipper man framtida problem med pump, avlagringar och läckage.

Gällande moderkort så kan jag i nuläget inte rekommendera MSI, utan kör på ASUS, betydligt stabilare.

PSU, gå på ett 850W av bra kvalitet, det är ju ändå det som ska strömförsörja hela datorn, värsta jag vet är dyra byggen där man dumsnålat in på nätagget, ett av de viktigaste komponenterna i hela bygget.

Jämför också garantierna på PSU, cpukylare.
Senast redigerad av peckapecan 2026-07-25 kl. 00:00.
Citera
2026-07-24, 23:59
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Sist sonen behövde en dator fick jag väldigt goda råd härså jag tänkte fråga vad ni tror om denna sammansättning som han själv föreslagit till sin nästa dator:

MSI Pro B840-P WIFI
Samsung 990 M.2 NVMe SSD 2TB
AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0
Phanteks Glacier One 360 M25 LCD Svart
Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Pulse
Phanteks M25-120 G2 D-RGB Svart 3-Pack
Phanteks AMP GH 750W Gold Svart ATX 3.1
Phanteks Eclipse NV5 Svart MK II

Ser detta ut som en ok dator och är det komplett??
Tack på förhand om ni orkar kolla och svara?!!

Absolut. Men nuförtiden kan du klara dig med en 10-15 år gammal dator. Det finns inställningar man kan göra för att installera senaste Windows även på en så gammal dator faktiskt. Du märker sannolikt noll skillnad. Windows kan knasa och bli långsamt även på en ny dator.

Nybörjare överskattar vikten av att välja ut varenda komponent exakt. Det är elitgamers som har ett sådant behov, eller tekniker som vill sätta upp en effektiv serverhall och få bästa prestanda per nedlagd krona. Eller andra specialbehov. Men inte vanliga privatpersoner.

Förr kanske det fanns ett sådant behov. "Nej du kan inte ha Soundblaster II samtidigt som en scanner, då blir det inget IRQ över till din SCSI-controller" och såna saker.

Det är som att fråga "jag tänkte köpa en 2015 Toyota Corolla, ska man ha Firestone eller måste det vara Michelin? Behöver man vaxa den med keramiskt vax eller går det bra med carnuba? Vilken bilstereo är det som gäller nuförtiden, jag har en Alpine jag tänkte sätta in istället för orginalet", om du förstår.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-07-25 kl. 00:03.
Citera
2026-07-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Absolut. Men nuförtiden kan du klara dig med en 10-15 år gammal dator. Det finns inställningar man kan göra för att installera senaste Windows även på en så gammal dator faktiskt. Du märker sannolikt noll skillnad. Windows kan knasa och bli långsamt även på en ny dator.

Nybörjare överskattar vikten av att välja ut varenda komponent exakt. Det är elitgamers som har ett sådant behov, eller tekniker som vill sätta upp en effektiv serverhall och få bästa prestanda per nedlagd krona. Eller andra specialbehov. Men inte vanliga privatpersoner.

Det är som att fråga "jag tänkte köpa en 2015 Toyota Corolla, ska man ha Firestone eller måste det vara Michelin? Behöver man vaxa den med keramiskt vax eller går det bra med carnuba? Vilken bilstereo är det som gäller nuförtiden, jag har en Alpine jag tänkte sätta in istället för orginalet", om du förstår.
Elitgamers my ass :-)
Vill man ha en potent dator med kvalitativ hårdvara som ska räcka över tid och har möjligheterna till uppgraderingar, så kostar det en slant.
Prova lira moderna spel med en 15år gammal burk.
Att det går installera ett modernt OS har ingenting göra med hur den i övrigt presterar.
Avundsjuka snåljåpar kan gräva i soprummen.
Citera
2026-07-25, 00:47
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vill man ha en potent dator med kvalitativ hårdvara som ska räcka över tid och har möjligheterna till uppgraderingar, så kostar det en slant..

Kan du då kvantifiera vilka fördelar du uppnår med en modern dator som i trådstarten, versus en 10 år gammal dator med nyinstallerat Windows?

Bootar den snabbare? Ja kanske lite, men inte mycket. Ett nyinstallerat Windows bootar på 15 sekunder även på en 10 år gammaldator. Och även i vissa 10 år gamla datorer kan man installera en NVMe.

Går det snabbare att ladda ner filmer från Pirate Bay? Nej.

Slipper man att säkerhetskopiera? Nej.

Blir det enklare att synka kontakter mellan telefonen och Outlook? Nej.

Finns det någon inbyggd funktion för att överföra sakerna man hade i sin tidigare dator? Nej.

Skriver/läser den snabbare till USB-minnen? Nej (bara om det är nya moderna USB-minnen, inte vanliga USB 2.0)

Och så frågan som de flesta ställer sig - kommer hemsidor upp snabbare? Nej.

Är en modern skärm bättre? Nja, även för 10-15 år sedan fanns det IPS-skärmar med 8K-upplösning. Ofta ser man ingen skillnad jämfört med OLED i inomhusbelysning.

Vad detta nörderi mest handlar om är att datanördar ska leka med lysdioder, turboknappar (nåja) och specialkylning.
Citera
2026-07-25, 01:38
Medlem
Skulle rekommendera att köpa ett grafikkort med mer VRAM. 16 gig är lite i underkant för ray-tracing på högsta nivå, såväl nu i vissa spel men även i framtiden. Men det duger nog för dig och din son.
Citera
2026-07-25, 02:08
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Skitbra dator, men fan vad dyrt.
Citera
2026-07-25, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott

Om du använder den till att använda Office, surfa på flashback och kolla youtube, absolut. Men du kan inte förvänta dig att spela något spel från de senaste 5 åren på en 10-15 år gammal dator med Nvidia 970 och i5 2500k.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in