2026-07-24, 22:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Ok. Låt honom välja själv då, jag snokar alltid upp det som är billigast. Det kvittar om det är från 10 olika ställen jag beställer från, kan jag spara en hundralapp på minnena så innebär det att jag kan lägga den på nåt annat senare! Mitt råd till er är att göra som jag.

Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Det kanske inte skiljer så mycket i pris mellan moderkorten nuförtiden.
Innan kunde man spara en slant om man valde bort wifi som man ändå inte har så stor användning för på en stationär dator.
Nåväl.
Toppen - tack då låter det is alla fall som hans setup inte är helt värdelös - jag kan inget om sånt så jag ville bara ha lite feedback från folk som vet bättre!
Citera
2026-07-24, 22:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glonky
Finns nästan ingen gamer som bryr sig om stabiliteten på wifi nämnvärt eftersom alla gamers har datorn inkopplad med nätverkskabel.

Tänkte korrigera med detta. Ärligt. Wifi innebär trubbel. Bäst med fast. Tänkte mer på att just uppkoppling är viktigt.

Jag menar har bara vara en utsides av den världen idag. Var inne i den förr. Det är extremt som gäller idag. Kabel funkar bäst. Jag blir mer till mig när jag hör om datorer idag. Vill ge råd. Men sedan hör man en gamer av idag. Blir liksom vad i helvete. Som sagt 70k för en grunden bra ena.
Citera
2026-07-24, 22:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
750w psu låter lite lite, som referens så har mitt 9070xt 900W som minsta rekommenderade.

Personligen vill jag ha lite marginal dels för framtida uppgraderingar dels för att inte pressa komponenterna till max dels för att effektiviteten brukar minska lite ju närmare max som psu'n ligger.

Tack - men tror du 750 räcker för denna setup så kanske vi ändå kan köra på detta i nuläget och uppgradera strömenheten i framtiden om det verkar behövas ? Eller tror du vi kommer få problem direkt?
Citera
2026-07-24, 22:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tänkte korrigera med detta. Ärligt. Wifi innebär trubbel. Bäst med fast. Tänkte mer på att just uppkoppling är viktigt.

Jag menar har bara vara en utsides av den världen idag. Var inne i den förr. Det är extremt som gäller idag. Kabel funkar bäst. Jag blir mer till mig när jag hör om datorer idag. Vill ge råd. Men sedan hör man en gamer av idag. Blir liksom vad i helvete. Som sagt 70k för en grunden bra ena.
Tack igen - alla råd är välkomna!
Citera
2026-07-24, 22:47
Medlem
Är det inte dags för körkort med bilar
rätt snart ? Datorn inte används ?
Citera
2026-07-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ok fint! Jo det är ju viktigt detta med att vara med själv. Läxan att jobba för det

Ok. Ja i semi då. Inte värsting. Det som saknas är ju spelmonitor och gamingmus. Sedan idag vill kids gärna ha gamingstol också. Likt gaming hörlurar. Det är minst 10k till det. För ett komplett paket. Sedan kommer ju spelen också att kosta.

Det kostar inte i närheten av 10k ens med en schysst gamingstol. Bra mus, tangentbord och hörlurar är typ 1000kr styck.

Citat:
Oki. Skärm kan dock vara ett probs med. Om det är skärm som inte håller med vid upplösning med den nya datorn. Sedan är stabilt Wifi A o O för gamers också.

Sen så använder ingen seriös gamer wifi.
Senast redigerad av Fentfarbrorn 2026-07-24 kl. 22:53.
Citera
2026-07-24, 22:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Det kostar inte i närheten av 10k ens med en schysst gamingstol. Bra mus, tangentbord och hörlurar är typ 1000kr styck.

Ok. Vi tar och drar upp. Det var skärm också. Det är ca 5000 för en bra ena idag. Gamingstol om du inte köper en på Jysk är det minst 3000 spänn. För en gamingmus och tangentbord minst 2000. Det blir 10k det. Då är bordet inte ens inräknat.
Citera
2026-07-24, 22:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tack - men tror du 750 räcker för denna setup så kanske vi ändå kan köra på detta i nuläget och uppgradera strömenheten i framtiden om det verkar behövas ? Eller tror du vi kommer få problem direkt?
Nu sitter jag med oc-versionen av 9070xt som drar lite mer men ser regelbundet över 330W i spel, jag har sett tester som mätt upp närmare 160W för 9800x3d, enligt väldigt obekräftade uppgifter kan ett amd moderkort dra 130W under hård belastning lägg sen till minnen fläktar lagring...så blir det inte många watt över när allt går på högvarv, kan nog funka med 750W men inget jag hade kört på för jag vill ha marginal.

Håll ett öga öppet, när skolorna börjar brukar det vara lite reor, lite långt bort kanske men i november är black friday.
Citera
2026-07-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ok. Vi tar och drar upp. Det var skärm också. Det är ca 5000 för en bra ena idag. Gamingstol om du inte köper en på Jysk är det minst 3000 spänn. För en gamingmus och tangentbord minst 2000. Det blir 10k det. Då är bordet inte ens inräknat.

Såg inte att du skrev skärm, men för 5000 snackar vi OLED. Det kan vara trevligt i vissa spel, men för esport-spel kan man precis lika gärna köra med en vanlig IPS i 280-320 hz för 2500-3000kr.
Citera
2026-07-24, 23:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nu sitter jag med oc-versionen av 9070xt som drar lite mer men ser regelbundet över 330W i spel, jag har sett tester som mätt upp närmare 160W för 9800x3d, enligt väldigt obekräftade uppgifter kan ett amd moderkort dra 130W under hård belastning lägg sen till minnen fläktar lagring...så blir det inte många watt över när allt går på högvarv, kan nog funka med 750W men inget jag hade kört på för jag vill ha marginal.

Håll ett öga öppet, när skolorna börjar brukar det vara lite reor, lite långt bort kanske men i november är black friday.
Tack!! Tror inte sonen vill vänta tills skolorna börjar dock så om du (eller andra) inte tycker det är helt fel så tror jag vi kör på detta paket.
Citera
2026-07-24, 23:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, skärm, stol, mus etc har han redan - det jag undrar om är själva stationära datorn - dvs enheterna jag specificerade.
Citera
2026-07-24, 23:07
Medlem
Citat:

Vad spelar du för spel? Jag har också 9070 XT OC och 750W nätagg och har aldrig haft några problem. Jag har till och med strypt grafikkortet till 250W för att den fungerar precis lika bra på det i alla nyare spel jag kört, men jag har också testat att köra på 330W utan problem (och utan någon skillnad). Visserligen med 7800X3D, men det är inte många watts skillnad på dem.

Till TS så byggde jag nästan exakt samma dator men med 7800X3D (en tusenlapp billigare) på black friday för ungefär 20 000, så det kan vara värt att vänta på reor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in