2026-07-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
De behöver nog inte ta till sånt. De blåser redan folk på panten. Panten var ju från början menad som ett incitament att panta men sen la de till panten i priset så det blir dyrare men de kan skriva lägre pris på prislappen. Förvånande att de kommit undan med det men men
På vilket sätt menar du att någon blåser folk på panten i det fallet? Vem blåser vem?

Jag är nyfiken, avskyr att bli lurad.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 23:23.
Citera
2026-07-24, 23:24
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Butikerna lägger alltså på moms på panten, men man får den inte tillbaka när man pantar. Har jag förstått allt rätt så är det riktigt skamligt.

Naturligtvis ska det inte vara någon moms på pant. Hur fan kan man ha missat något sådant. Inkomstkälla för butikerna.

Det är BUTIKEN som ska redovisa momsen, inte DU.

Du får tillbaka exakt så mycket som du ska få.
Citera
2026-07-24, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Det är BUTIKEN som ska redovisa momsen, inte DU.

Du får tillbaka exakt så mycket som du ska få.
Om butiken tar 1:25 i pant när jag köper en folköl där, då tänker jag mig att de ska betala mig 1:25 när jag sedan pantar burken. Men du håller inte med? Hur mycket tycker du att de ska ge för panten? 32 öre?
Citera
2026-07-24, 23:33
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Om butiken tar 1:25 i pant när jag köper en folköl där, då tänker jag mig att de ska betala mig 1:25 när jag sedan pantar burken. Men du håller inte med? Hur mycket tycker du att de ska ge för panten? 32 öre?

Du köper ölen + pant med 25% moms. När du sedan pantar ölburken så ingår det 25% moms i panten.

Om du köper en vattenflaska så är det 6% moms. Då ingår 6% moms i panten.
Citera
2026-07-24, 23:36
Medlem
Citat:
Du köper ölen + pant med 25% moms. När du sedan pantar ölburken så ingår det 25% moms i panten.

Om du köper en vattenflaska så är det 6% moms. Då ingår 6% moms i panten.
Då är det priset för ölen plus 25% i moms och sedan plusar man 1 eller 2 kronor i pant. Ingen moms på panten.

På ts kvitto såg det annorlunda ut, men jag kanske missförstod.
Citera
2026-07-24, 23:50
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Då är det priset för ölen plus 25% i moms och sedan plusar man 1 eller 2 kronor i pant. Ingen moms på panten.

På ts kvitto såg det annorlunda ut, men jag kanske missförstod.

Panten kan innehålla både 25% eller 6% moms (eller tidigare 12%).

För att göra det enkelt för konsumenten, så har man satt panten till fasta belopp, oavsett vad momsen är.

Så om du köper en öl (25% moms) där panten är 2 kr, så betalar butiken in 0.50 kr i moms på panten till staten (intäkt 1.50 kr). Denna moms får sedan butiken tillbaka när du pantar burken. Du får 2 kr, men butiken får tillbaka 0.50 kr i moms från staten (butiken får betala dig 2.00 kr men får 0.50 kr från staten).
Citera
2026-07-25, 00:02
Medlem
loooser123s avatar
Som tillägg kan jag säga att moms aldrig drabbar företag (nollsummespel), utan det drabbar enbart den sista användaren, det vill säga konsumenten.

Fundera på det, ni som tycker om höga skatter.
Citera
2026-07-25, 00:07
Medlem
Citat:
Panten kan innehålla både 25% eller 6% moms (eller tidigare 12%).

För att göra det enkelt för konsumenten, så har man satt panten till fasta belopp, oavsett vad momsen är.

Så om du köper en öl (25% moms) där panten är 2 kr, så betalar butiken in 0.50 kr i moms på panten till staten (intäkt 1.50 kr). Denna moms får sedan butiken tillbaka när du pantar burken. Du får 2 kr, men butiken får tillbaka 0.50 kr i moms från staten (butiken får betala dig 2.00 kr men får 0.50 kr från staten).
Självklart, men ts kvitto visade annat.

Jag förstår hur det ska fungera. Har inga som helst problem med det, så det behöver du inte förklara.

Men kvittot kändes konstigt.
Citera
2026-07-25, 00:17
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Faktiskt lite lurigt, och jag blir minst sagt förvirrad, läser Ai-översikt, någon närmare information kan jag inte få från länkar.
Moms på pant följer samma momssats som drycken i förpackningen. Det betyder att 6 % moms (livsmedel) gäller för läsk och vatten, medan 25 % moms gäller för starköl och andra alkoholhaltiga drycker.
Man betalar alltså moms när man köper en öl, ja det förstår jag, men även för burken. Panten är då alltså 1:25 sek istället för 1 sek, alternativt 2:50 sek istället för 2 sek. Öl 3.5%.

När man sedan pantar ska man alltså få tillbaka momsen, något jag aldrig sett. Kvittot brukar klicka fram krona efter krona och när jag lämnar in kvittot så får jag precis vad som står på kvittot. Ingen moms tillbaka här inte.

Butikerna lägger alltså på moms på panten, men man får den inte tillbaka när man pantar. Har jag förstått allt rätt så är det riktigt skamligt.

Naturligtvis ska det inte vara någon moms på pant. Hur fan kan man ha missat något sådant. Inkomstkälla för butikerna.

Nej 2kr är med momsen inräknad.
Citera
2026-07-25, 00:17
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Nej en enkel fråga jag kan uploada ett foto av kvittot

Ladda upp på svenska.
Citera
2026-07-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Nej 2kr är med momsen inräknad.
Och då får man det tillbaka. Ts är rent hiite-på.

Det är ingen moms på pant. Ett trollinlägg för att få oss att ogilla "sytemet", Du vet, jag står här som stolt svensk och kommer försvara mitt land och oss som finns och vill vara här.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-25 kl. 00:29.
Citera
2026-07-25, 00:28
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De stal även från mig. En burk fick jag inte betalt för, såld av Systembolaget. Fick dock betalt för andra burkar av samma typ så det var inte så att det inte var pant. De har kanske satt detta i system att plocka lite av varje kund. De skickade inte heller ut burken igen till mig. Man orkar ju inte bråka för en burk, men jag påtalade det i kassan. Reaktionen var noll. Tror att jag lämnad 38 burkar totalt.

En del streckkoder kan vara trasiga eller oläsbara av annan anledning. Då får du ingen pant men maskinen tar burken i alla fall då den är av aluminium och kan återvinnas.

Vilka skulle ha satt i system att plocka lite av varje kund? Små gröna män från rymden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in