2026-07-24, 22:06
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Skumt då jag pantar på ICA då får jag inte dessa avdrag moms eller vad fan ni vill få det till

Allt är ju hur som helst pengar tillbaka. Därav ett minus framför summan.
Citera
2026-07-24, 22:08
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Allt är ju hur som helst pengar tillbaka. Därav ett minus framför summan.
Helt ok undrade varför bara då jag inte ser detta hos andra handlare
Citera
2026-07-24, 22:12
Medlem
Citat:
Skumt då jag pantar på ICA då får jag inte dessa avdrag moms eller vad fan ni vill få det till

Det är väl inget avdrag utan de radar bara upp att så många var minskade med 6% och så många var momsade med 25%, det är bara en redovisningsgrej.

Att posterna är negativa är ju för att då får tillbaka pengar
Citera
2026-07-24, 22:13
Medlem
Citat:
en stor säck, 2 små ica kassar , vad är skillnaden ?

Utan att veta tänker jag att momsen på alkohol är 25%, vilket skulle förklara varför det står 25% framför det större posten. Energidryck och liknande har väl lägre moms? Det har förmodligen med butikens interna kassasystem att göra, det ser ju inte heller ut som att 6% har dragit på någon summa. Då hade det ju knappast stannat på hela kronor.

En fråga som kanske är lite off-topic: Vad sjutton ska du ha gräddfilen till?
Citera
2026-07-24, 22:15
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är väl inget avdrag utan de radar bara upp att så många var minskade med 6% och så många var momsade med 25%, det är bara en redovisningsgrej.

Att posterna är negativa är ju för att då får tillbaka pengar
Men är du dum i hela huvudet,
jag räknade ut vad jag skulle köpa med avdraget 195kr och det visade sig att priset var 212 kr ,som inte var inprisat
Citera
2026-07-24, 22:16
Medlem
Eurodiscos avatar
Av någon märklig anledning så redovisar lidel momsen på panten. Men det drabbar ju inte dig du får ju fortfarande 1 eller 2 kr per burk när du pantar
Citera
2026-07-24, 22:26
Medlem
Att det står minus innan är ju för att det dras av på totalen. Det har inte dragits av något på det sättet du påstår.
Citera
2026-07-24, 22:27
Medlem
De stal även från mig. En burk fick jag inte betalt för, såld av Systembolaget. Fick dock betalt för andra burkar av samma typ så det var inte så att det inte var pant. De har kanske satt detta i system att plocka lite av varje kund. De skickade inte heller ut burken igen till mig. Man orkar ju inte bråka för en burk, men jag påtalade det i kassan. Reaktionen var noll. Tror att jag lämnad 38 burkar totalt.
Citera
2026-07-24, 22:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De stal även från mig. En burk fick jag inte betalt för, såld av Systembolaget. Fick dock betalt för andra burkar av samma typ så det var inte så att det inte var pant. De har kanske satt detta i system att plocka lite av varje kund. De skickade inte heller ut burken igen till mig. Man orkar ju inte bråka för en burk, men jag påtalade det i kassan. Reaktionen var noll. Tror att jag lämnad 38 burkar totalt.
Läs svaren i tråden innan du postar..
Citera
2026-07-24, 22:50
Medlem
Citat:
Men är du dum i hela huvudet,
jag räknade ut vad jag skulle köpa med avdraget 195kr och det visade sig att priset var 212 kr ,som inte var inprisat

Sumnan av panten på kvittot är 195kr (uppdelat på 4st minusposter)
Om du hade förväntat dig 212kr så beror det på något annat.
Citera
2026-07-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

De behöver nog inte ta till sånt. De blåser redan folk på panten. Panten var ju från början menad som ett incitament att panta men sen la de till panten i priset så det blir dyrare men de kan skriva lägre pris på prislappen. Förvånande att de kommit undan med det men men
Citera
2026-07-24, 23:17
Medlem
Faktiskt lite lurigt, och jag blir minst sagt förvirrad, läser Ai-översikt, någon närmare information kan jag inte få från länkar.
Moms på pant följer samma momssats som drycken i förpackningen. Det betyder att 6 % moms (livsmedel) gäller för läsk och vatten, medan 25 % moms gäller för starköl och andra alkoholhaltiga drycker.
Man betalar alltså moms när man köper en öl, ja det förstår jag, men även för burken. Panten är då alltså 1:25 sek istället för 1 sek, alternativt 2:50 sek istället för 2 sek. Öl 3.5%.

När man sedan pantar ska man alltså få tillbaka momsen, något jag aldrig sett. Kvittot brukar klicka fram krona efter krona och när jag lämnar in kvittot så får jag precis vad som står på kvittot. Ingen moms tillbaka här inte.

Butikerna lägger alltså på moms på panten, men man får den inte tillbaka när man pantar. Har jag förstått allt rätt så är det riktigt skamligt.

Naturligtvis ska det inte vara någon moms på pant. Hur fan kan man ha missat något sådant. Inkomstkälla för butikerna.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-24 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in