2026-07-28, 10:53
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag tycker folk gör märkliga riskanalyser när det kommer till detta. Om man går runt och skadar andra orättvist/orättfärdigt, varför är man då inte orolig för vad som kan hända en i efterlivet, där förutsättningarna är annorlunda och okända?

Även innan jag blev spirituell och började tro på Gud så resonerade jag kring detta, åtminstone instinktivt. Att "nej det är nog inte så smart att göra någon eventuell person med högre makt/högre teknologi, som skulle kunna läsa våra tankar, pissed off på mig."

Dessutom finns det gott om tecken som antyder att det faktiskt är sannolikt att någon form av "domedag" kan komma. Det står ju överallt i religiösa texter världen över att synder en dag bestraffas, att karma finns, att man ska följa sitt samvete, vara sann mot sig själv och dylikt. Detta gör det hela bara ännu märkligare kring varför folk väljer att ta sådana risker och missköta sig så brutalt.

Så hur tror ni dessa personer tänker? Tror ni att dom helt enkelt bara chansar på att Gud och karma är något som inte kommer finnas i efterlivet, att förutsättningarna där kommer att vara till deras fördel, eller att efterlivet inte finns? Kanske väljer dom på nåt sätt att strunta i att tänka på det, men det är ju också ett beslut.
Det finns en tillåten egen vilja att göra det som är ont och tro på sådant som inte är sant. Är du av Gud så vill du sträva efter att göra Guds goda vilja. Att väga varenda handling som varandes bra eller dålig efter eget förstånd är inte en väg som håller. Du behöver Guds förlåtelse framför allt.
Citera
2026-07-28, 11:02
Medlem
GanskaRoligts avatar
Vi är alla syndare, men det betyder inte att man medvetet kan skada andra och i efterhand försöka be om förlåtelse. Gud genomskådar såklart detta.

Lev efter evangelierna i den utsträckning som är möjligt och följ Guds ord.
Citera
2026-07-28, 11:07
Medlem
den-kristnes avatar
Risken med att se flisan i andras ögon men missa bjälken i det egna ögat är självrättfärdighet.
Citera
2026-07-28, 11:12
Medlem
Finns både gott och ont i ”efterlivet” eller ska vara 1900 talet eller före ww2?
Citera
2026-07-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Risken med att se flisan i andras ögon men missa bjälken i det egna ögat är självrättfärdighet.
Matteus 23
[23] Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: rättvisa, barmhärtighet, trohet. Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra.

När myndigheter stiftar orättfärdiga lagar och använder tvångsmedel för att hänsynslöst driva igenom sin vilja, då är de inte rättfärdiga. Kom ihåg att INGEN blir rättfärdig inför Gud genom lagen när de struntar i hans bud.

Markus 7
[6] Han svarade: »Jesaja profeterade rätt om er, ni hycklare, när det står: Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. [7] Fåfängt dyrkar de mig, ty lärorna de lär ut är människors bud. [8] Ni vänder er från Guds bud för att hålla fast vid människornas regler.« [9] Och han sade: »Det är just det rätta – att upphäva Guds bud för att låta era egna regler gälla!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in