Idag, 16:32
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag tycker folk gör märkliga riskanalyser när det kommer till detta. Om man går runt och skadar andra orättvist/orättfärdigt, varför är man då inte orolig för vad som kan hända en i efterlivet, där förutsättningarna är annorlunda och okända?

Även innan jag blev spirituell och började tro på Gud så resonerade jag kring detta, åtminstone instinktivt. Att "nej det är nog inte så smart att göra någon eventuell person med högre makt/högre teknologi, som skulle kunna läsa våra tankar, pissed off på mig."

Dessutom finns det gott om tecken som antyder att det faktiskt är sannolikt att någon form av "domedag" kan komma. Det står ju överallt i religiösa texter världen över att synder en dag bestraffas, att karma finns, att man ska följa sitt samvete, vara sann mot sig själv och dylikt. Detta gör det hela bara ännu märkligare kring varför folk väljer att ta sådana risker och missköta sig så brutalt.

Så hur tror ni dessa personer tänker? Tror ni att dom helt enkelt bara chansar på att Gud och karma är något som inte kommer finnas i efterlivet, att förutsättningarna där kommer att vara till deras fördel, eller att efterlivet inte finns? Kanske väljer dom på nåt sätt att strunta i att tänka på det, men det är ju också ett beslut.
Citera
Idag, 16:38
Medlem
Enkelt svar. Det finns inget ”efterliv” att oroa sig för. Har du fått för dig något annat beror det på att du har blivit lurad.
Citera
Idag, 16:46
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det finns inget efterliv men det gör ju inte att man ska göra människor illa!
Citera
Idag, 16:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag tycker folk gör märkliga riskanalyser när det kommer till detta. Om man går runt och skadar andra orättvist/orättfärdigt, varför är man då inte orolig för vad som kan hända en i efterlivet, där förutsättningarna är annorlunda och okända?

Även innan jag blev spirituell och började tro på Gud så resonerade jag kring detta, åtminstone instinktivt. Att "nej det är nog inte så smart att göra någon eventuell person med högre makt/högre teknologi, som skulle kunna läsa våra tankar, pissed off på mig."

Dessutom finns det gott om tecken som antyder att det faktiskt är sannolikt att någon form av "domedag" kan komma. Det står ju överallt i religiösa texter världen över att synder en dag bestraffas, att karma finns, att man ska följa sitt samvete, vara sann mot sig själv och dylikt. Detta gör det hela bara ännu märkligare kring varför folk väljer att ta sådana risker och missköta sig så brutalt.

Så hur tror ni dessa personer tänker? Tror ni att dom helt enkelt bara chansar på att Gud och karma är något som inte kommer finnas i efterlivet, att förutsättningarna där kommer att vara till deras fördel, eller att efterlivet inte finns? Kanske väljer dom på nåt sätt att strunta i att tänka på det, men det är ju också ett beslut.
Domedag är typiskt kristet. Enbart ett sätt för att religiösa fanatiker ska kunna utöva makt över folket.

Buddister tror på ett liv efter detta.
Troligen varför de är positiva och hjälpsamma.
De tänker rätt.

Jag tycker du tänker rätt. Vad tjänar det till att vara dum mot andra.
Citera
Idag, 16:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Enkelt svar. Det finns inget ”efterliv” att oroa sig för. Har du fått för dig något annat beror det på att du har blivit lurad.
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det finns inget efterliv men det gör ju inte att man ska göra människor illa!

Men det är ju inte bevisat att det inte finns ett efterliv, så hur och varför är ni säkra på det? Ni gör ju helt enkelt bara en chansning på att det är så det är, vilket är fine, jag vill bara förstå resonemangen bakom.
Citera
Idag, 16:57
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Just för att Gud förlåter.
Ju större synd, ju större förlåtelse.

Det är egentligen bara vi pedofiler som är frälsta.
Citera
Idag, 16:57
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Men det är ju inte bevisat att det inte finns ett efterliv, så hur och varför är ni säkra på det? Ni gör ju helt enkelt bara en chansning på att det är så det är, vilket är fine, jag vill bara förstå resonemangen bakom.

Ja är inte troende så för mig finns det inget liv efter döden, när jag satt vid en god väns säng då han dog så uppfattade jag inget annat än att han tog ett sista andetag och sen var det slut!
Citera
Idag, 17:18
Medlem
Citat:

Mycket enkelt du kommer bli kol när du för och i det finns det inget räknade liv.
Citera
Idag, 18:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Mycket enkelt du kommer bli kol när du för och i det finns det inget räknade liv.
Du spelar ett trist spel av födsel och ohejdad vana och när det blir game over vaknar du till ett trist liv i väntan på en dom.
Citera
Idag, 18:20
Medlem
proconsuls avatar
Du tycker att man inte ska bete sig dåligt mot andra pga straff efter döden? En rent egoistisk tanke alltså.
Själv undviker jag att göra andra illa pga att jag förstår hur jag själv skulle känna det om rollerna var omvända.
Din inställning känns hycklande och självcentrerad och syftar bara till att plocka poäng hos rymdpappa eller få ett bättre liv nästa gång.
Citera
Idag, 18:23
Medlem
J.Doessons avatar
Dom tänker nog inget alls. Dom verkar inte ha nåt samvete heller.
Citera
Idag, 18:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du tycker att man inte ska bete sig dåligt mot andra pga straff efter döden? En rent egoistisk tanke alltså.
Själv undviker jag att göra andra illa pga att jag förstår hur jag själv skulle känna det om rollerna var omvända.
Din inställning känns hycklande och självcentrerad och syftar bara till att plocka poäng hos rymdpappa eller få ett bättre liv nästa gång.
Då ligger du bra till trots att du misstror berättelserna om en skapare.

Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:33-35
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in