2026-07-24, 16:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Sverige står för ett ödesval. Tidö har lyckats vända trenden, bortsett från arbetslösheten. Vilket har gjort att M + KD + L har fallit. Alltså regeringen.

Samtidigt så finns det många som röstar MED och AfS. Jag tycker att dom borde fundera lite ett tag extra. Är det verkligen smart att rösta AfS på ett riksdagsval, om Vänstern hotar med att öppna portarna?

Tänk så här: Om L åker ut, så får Tidö svårt. Som det ser ut nu så kommer V + S + MP + C att vara större än M + KD + SD.

Men här är grejen. C vill inte ha med V i en regering, oavsett vilken regering det är. V får bara inte vara med och styra. C vill att S ska vara mer mot mitten. Vilket kommer bli så att C + M + KD + SD kommer rösta för en M-budget. Dvs en borgerlig budget, som är anpassad för C.

C är det mest överklassliberala partiet i riksdagen, urspring från bondeförbundet. Så det krävs verkligen alla röster från AfS -> SD och alla MED -> M, för att S ska inte ha makten att höja massa skatter och kunna bedriva sina expriment på befolkningen.

Så hände detta förra gången, där S vill ha en M-budget. Så varför ska man ens hålla på att rösta på partier som är så befintligt små att dom inte räknas? Är det inte bättre att man kraftsamlar för riksdagsval, och kommun och landsting får man rösta på vad man vill?

Tänk Magdalena Andersson får styra med en borgerlig budget? Då kommer vi ju fortsätta med vanlig Tidö, fast det är en S-kvinna som tvingas följa budgeten.

Eller vad tror ni? Kasta bort er röst på små partier som inte växer så mycket?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2026-07-24 kl. 17:03.
Citera
2026-07-24, 16:32
Medlem
Problemet är desto fler högerextrama ”borgliga” partier som växer sig starka desto fler vanliga borgliga väljare hoppar över till C och S. Det blir en förlust istället för en seger för Tidö.
Citera
2026-07-24, 16:33
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Håller med. Partierna utanför riskdagen har tillsammans bara 1.0 procent enligt Novus. Så inget av dessa kommer i närheten av riksdagen, möjligen att Örebropartiet kan ta sig in via Örebro.
Citera
2026-07-24, 16:41
Avstängd
Varför skulle jag rösta på SD/Tidö när de under de senaste 4 åren inte har gjort något annat än att bygga upp en polisstat och åkt till Israel för att kyssa en romersk mur? Minska invandringen har de ju inte gjort, så varför skulle jag rösta på dem om det är den viktigaste frågan för mig?

Då röstar jag hellre på ett parti som faktiskt verkar stå för något jag vill, oavsett hur små de är just nu.

Edit: Om AfS får 1% så kommer de vara det största partiet utanför riksdagen, vilket kommer sätta press på SD att skärpa sig, och gör de inte det så har AfS en mycket god chans att komma in i riksdagen 2030.
Senast redigerad av Fentfarbrorn 2026-07-24 kl. 16:47.
Citera
2026-07-24, 16:50
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Folk får rösta på vad fan de vill Tidö och Sd har ju bara förvärrat för alla i Sverige!
Citera
2026-07-24, 17:01
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Sverige står för ett ödesval. Tidö har lyckats vända trenden, bortsett från arbetslösheten. Vilket har gjort att M + KD + L har falltid. Alltså regeringen.

Samtidigt så finns det många som röstar MED och AfS. Jag tycker att dom borde fundera lite ett tag extra. Är det verkligen smart att rösta AfS på ett riksdagsval, om Vänstern hotar med att öppna portarna?

Tänk så här: Om L åker ut, så får Tidö svårt. Som det ser ut nu så kommer V + S + MP + C att vara större än M + KD + SD.

Men här är grejen. C vill inte ha med V i en regering, oavsett vilken regering det är. V får bara inte vara med och styra. C vill att S ska vara mer mot mitten. Vilket kommer bli så att C + M + KD + SD kommer rösta för en M-budget. Dvs en borgerlig budget, som är anpassad för C.

C är det mest överklassliberala partiet i riksdagen, urspring från bondeförbundet. Så det krävs verkligen alla röster från AfS -> SD och alla MED -> M, för att S ska inte ha makten att höja massa skatter och kunna bedriva sina expriment på befolkningen.

Så hände detta förra gången, där S vill ha en M-budget. Så varför ska man ens hålla på att rösta på partier som är så befintligt små att dom inte räknas? Är det inte bättre att man kraftsamlar för riksdagsval, och kommun och landsting får man rösta på vad man vill?

Tänk Magdalena Andersson får styra med en borgerlig budget? Då kommer vi ju fortsätta med vanlig Tidö, fast det är en S-kvinna som tvingas följa budgeten.

Eller vad tror ni? Kasta bort er röst på små partier som inte växer så mycket?

Håller med till 100%.

Men svagbegåvade människor luras till ytterkanterna och politiska vildar försöker få sin revansch genom att lura med andra människor.
Man plockar visa bitar och lovar förändra Sverige.

Inget av dessa partier kommer komma in riksdagen. De tar ju inte många vänsterröster utan allt handlar ju om att ta ifrån SD.

Tragiskt men sant.
Citera
2026-07-24, 17:05
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Problemet är desto fler högerextrama ”borgliga” partier som växer sig starka desto fler vanliga borgliga väljare hoppar över till C och S. Det blir en förlust istället för en seger för Tidö.

KD och M samt L är knappast extrema. Fortfarande liberala och mesiga om man jämfört med andra länder.
Citera
2026-07-24, 17:07
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Varför skulle jag rösta på SD/Tidö när de under de senaste 4 åren inte har gjort något annat än att bygga upp en polisstat och åkt till Israel för att kyssa en romersk mur? Minska invandringen har de ju inte gjort, så varför skulle jag rösta på dem om det är den viktigaste frågan för mig?

Då röstar jag hellre på ett parti som faktiskt verkar stå för något jag vill, oavsett hur små de är just nu.

Edit: Om AfS får 1% så kommer de vara det största partiet utanför riksdagen, vilket kommer sätta press på SD att skärpa sig, och gör de inte det så har AfS en mycket god chans att komma in i riksdagen 2030.

AfS får inte 1% i kommande val.
Citera
2026-07-24, 17:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Folk får rösta på vad fan de vill Tidö och Sd har ju bara förvärrat för alla i Sverige!

Jasså?
Dom har ju gjort skattesänkningar som heter duga.
Citera
2026-07-24, 17:09
Medlem
Att rösta MED eller AFS är helt idiotiskt, båda partierna är helt dysfunktionella. Det skulle inte förvåna mig om dom drivs av vänstern i smyg enbart för sabba eftersom dom så så horribelt misskötta rent praktiskt.
Citera
2026-07-24, 17:10
Medlem
Ja Tidö kommer inte ha den minsta chans att vinna om folk ska rösta på L, MED och AfS. Men jag kan förstå att dom röstar på nya partier också för både M och SD har börjat kompromissa för mycket och nu när dom "fått en fot inne" så tycker också många om att rösta på nya partier för att röra om i grytan.

Vänstersidan är mer enade, dom är också missnöjda många gånger men röstar trofast på sitt parti. Det fanns feministerna 2014 men dom dog ut.
Citera
2026-07-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
KD och M samt L är knappast extrema. Fortfarande liberala och mesiga om man jämfört med andra länder.

Syftade inte på de heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in