2026-07-23, 22:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en frukttork, nån flashbackare som använt en sån? vilka frukter kan vara intressant och testa?
/A.A
Citera
2026-07-23, 22:15
Medlem
Äppelringar är väl det klassiska.

Svamp för de som roas av sånt.

Personligen gör jag beef jerky i min.

Kiwi skulle jag kunna tänak mig att prova. Citron. Jordgubbar. Vindruvor.
Citera
2026-07-23, 23:19
Medlem
Har funderat på att testa att torka grövre strimlor och tärningar av mango,
nypon brukar jag torka när det är dags att plocka dom.

Kan även tänka mig att testa med urkärnade körsbär.
Citera
Igår, 01:01
Moderator
Fear2bes avatar
Kryddor är enklast med citronmeliss, salvia, lagerblad, persilja, mynta och liknande. Tar inte lång tid till att torka.

Äpplen och päron skurna i tunna skivor är klassikern hos nybörjare - och det fungerar lika bra på en tunn fiskelina i klädkammaren. Päron blir bra mycket sötare än äpplen som torkade.

Svamp är så klart det även det en utmärkt sak att torka. Trattisar torkas ofta hela och tunna skivor av champinjoner och andra goda svampar fungerar bra. Man kan mala dem till ett pulver och använda som krydda till såser.

Jag skulle själv med tiden gå över till beef jerky marinerad i olja och kryddor, gjord av tunna skivor av flankstek. Där behövs det egentligen ingen värme och hållbarheten kan man strunta i för det är så gott att man alltid äter upp det innan produkten har en chans att bli dålig.

Du tappar minst 60% grovt räknat i vikt och volym och vinner i flera års hållbarhet och att det nästan inte väger något eller tar någon plats.
Citera
Igår, 01:09
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Gul grapefrukt är god att torka likaså vindruvor.
Citera
Igår, 21:00
Medlem
Gauls avatar
Vattenmelon är väldigt gott, men det tar väldigt lång tid. Ett annat tips är att det inte är en frukttork du köpt, utan en torkmaskin rent generellt. Det finns väldigt mycket att torka utöver frukt. Du kan t.ex. torka selleri och använda det som en krydda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in