Citat:
Jodå, du är grinig för att läkaren inte gör sitt jobb och du tar ut det på farmaceuten när du känner dig frustrerad och när du googlat fram något så tycker du att du gör bådas jobb. Jag förstår precis vilken typ av kund du är.
Det gör jag.
Hur fan i helvete tror du att JAG ska kunna veta vad som finns och inte finns i lager, eller vilka alternativ som finns, och inte finns?
Tror du inte att jag har samma diskussion med läkaren som jag har här?
I slutändan så är det JAG som får göra både ditt och läkarens jobb när ingen av er svarar på mina frågor.
Jag får själv googla fram alternativa läkemedel, andra sorter av liknande läkemedel, vad som finns och inte finns (trots din fina utb) och sen vända mig till läkaren igen.
Det hade tagit en utbildad apotekare 15sekunder att göra det jobbet medans jag står där i kassan, medans jag själv får lägga ganska många timmar + läkarbesök för att få fram samma information.
Det verkar som att varken du eller Fia förstår problemet.
Hur fan i helvete tror du att JAG ska kunna veta vad som finns och inte finns i lager, eller vilka alternativ som finns, och inte finns?
Tror du inte att jag har samma diskussion med läkaren som jag har här?
I slutändan så är det JAG som får göra både ditt och läkarens jobb när ingen av er svarar på mina frågor.
Jag får själv googla fram alternativa läkemedel, andra sorter av liknande läkemedel, vad som finns och inte finns (trots din fina utb) och sen vända mig till läkaren igen.
Det hade tagit en utbildad apotekare 15sekunder att göra det jobbet medans jag står där i kassan, medans jag själv får lägga ganska många timmar + läkarbesök för att få fram samma information.
Det verkar som att varken du eller Fia förstår problemet.
Att du mött EN farmaceut som inte upplyser dig om eventuellt annat som kan vara lämpligt är ju knappast något som är relevant för alla farmaceuter. Vissa läkare blir dessutom griniga när farmaceuter ger kunden råd -för det är deras jobb. De allra flesta läkare däremot tar tacksamt emot informationen vid rest.
Låtsasläkare som råder i denna tråden är tack o lov INTE representativa för hela läkarkåren. Men det är självklart inte heller EN farmaceut.
Som dessutom INTE har ansvar att upplysa en kund/patient om annat eventuellt lm finns, men 99,99% gör naturligtvis detta som service.
Jag kan inte komma på något annat legitimerat yrke som är så offentligt som en farmaceut på ett apotek där kunder dagligen står och gör upp ideér om yrket för de har varken kunskap om det eller viljan att veta och förstå något. De tänker bara på sig och ingen annan. Märks dagligen i kundmöten och i såna här trådar.
Hur tror ni att folk hade tänkt om de sett en ekonom i arbete? De sitter ju bara på röven hela dagen framför en skärm och spelar solitaire.
Jag fattar att folks trångsynthet inte beror på farmaceuten i sig, men det är fan inte kul att konstant stå och ta skit för att kunder inte kan hämta i tid, för att läkare inte skrivit recept, för att kunder inte själva vet vad de ska hämta, för att det är restat, för att när man hänvisar till läkare så är svaret ”de får man ju aldrig prata med”, det är Big Pharma som styr, staten leker med människors hälsa, samma diskussioner om utbyte med samma kunder, ”ni har aldrig något hemma” bara för att människan prompt vill ha en specifik tillverkare och den behöver beställas och sist men inte minst oändligt tjat om köer när dessa oftast beror på kunden själv.
98 % av kunderna är helt ok, resten av er som gnäller i 5 min på köerna när ert eget ärende hade kunnat ta 2 min kan bara hålla käft. Ni tillför inget nytt alls.
Vet vad du ska hämta, vet att du har recept, vet om utbyte är ok eller ej, svara på farmaceutens övriga frågor och respektera att farmaceuten har en uppgift och en legitimation så blir det trevligast för alla.
Farmaceut är ett vårdyrke, förstå att det är sista punkten i din behandling om du fått ett recept.