2026-08-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det gör jag.
Hur fan i helvete tror du att JAG ska kunna veta vad som finns och inte finns i lager, eller vilka alternativ som finns, och inte finns?

Tror du inte att jag har samma diskussion med läkaren som jag har här?

I slutändan så är det JAG som får göra både ditt och läkarens jobb när ingen av er svarar på mina frågor.

Jag får själv googla fram alternativa läkemedel, andra sorter av liknande läkemedel, vad som finns och inte finns (trots din fina utb) och sen vända mig till läkaren igen.

Det hade tagit en utbildad apotekare 15sekunder att göra det jobbet medans jag står där i kassan, medans jag själv får lägga ganska många timmar + läkarbesök för att få fram samma information.

Det verkar som att varken du eller Fia förstår problemet.
Jodå, du är grinig för att läkaren inte gör sitt jobb och du tar ut det på farmaceuten när du känner dig frustrerad och när du googlat fram något så tycker du att du gör bådas jobb. Jag förstår precis vilken typ av kund du är.

Att du mött EN farmaceut som inte upplyser dig om eventuellt annat som kan vara lämpligt är ju knappast något som är relevant för alla farmaceuter. Vissa läkare blir dessutom griniga när farmaceuter ger kunden råd -för det är deras jobb. De allra flesta läkare däremot tar tacksamt emot informationen vid rest.

Låtsasläkare som råder i denna tråden är tack o lov INTE representativa för hela läkarkåren. Men det är självklart inte heller EN farmaceut.

Som dessutom INTE har ansvar att upplysa en kund/patient om annat eventuellt lm finns, men 99,99% gör naturligtvis detta som service.

Jag kan inte komma på något annat legitimerat yrke som är så offentligt som en farmaceut på ett apotek där kunder dagligen står och gör upp ideér om yrket för de har varken kunskap om det eller viljan att veta och förstå något. De tänker bara på sig och ingen annan. Märks dagligen i kundmöten och i såna här trådar.

Hur tror ni att folk hade tänkt om de sett en ekonom i arbete? De sitter ju bara på röven hela dagen framför en skärm och spelar solitaire.

Jag fattar att folks trångsynthet inte beror på farmaceuten i sig, men det är fan inte kul att konstant stå och ta skit för att kunder inte kan hämta i tid, för att läkare inte skrivit recept, för att kunder inte själva vet vad de ska hämta, för att det är restat, för att när man hänvisar till läkare så är svaret ”de får man ju aldrig prata med”, det är Big Pharma som styr, staten leker med människors hälsa, samma diskussioner om utbyte med samma kunder, ”ni har aldrig något hemma” bara för att människan prompt vill ha en specifik tillverkare och den behöver beställas och sist men inte minst oändligt tjat om köer när dessa oftast beror på kunden själv.

98 % av kunderna är helt ok, resten av er som gnäller i 5 min på köerna när ert eget ärende hade kunnat ta 2 min kan bara hålla käft. Ni tillför inget nytt alls.

Vet vad du ska hämta, vet att du har recept, vet om utbyte är ok eller ej, svara på farmaceutens övriga frågor och respektera att farmaceuten har en uppgift och en legitimation så blir det trevligast för alla.
Farmaceut är ett vårdyrke, förstå att det är sista punkten i din behandling om du fått ett recept.
Citera
2026-08-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Jodå, du är grinig för att läkaren inte gör sitt jobb och du tar ut det på farmaceuten när du känner dig frustrerad och när du googlat fram något så tycker du att du gör bådas jobb. Jag förstår precis vilken typ av kund du är.

Att du mött EN farmaceut som inte upplyser dig om eventuellt annat som kan vara lämpligt är ju knappast något som är relevant för alla farmaceuter. Vissa läkare blir dessutom griniga när farmaceuter ger kunden råd -för det är deras jobb. De allra flesta läkare däremot tar tacksamt emot informationen vid rest.

Låtsasläkare som råder i denna tråden är tack o lov INTE representativa för hela läkarkåren. Men det är självklart inte heller EN farmaceut.

Som dessutom INTE har ansvar att upplysa en kund/patient om annat eventuellt lm finns, men 99,99% gör naturligtvis detta som service.

Jag kan inte komma på något annat legitimerat yrke som är så offentligt som en farmaceut på ett apotek där kunder dagligen står och gör upp ideér om yrket för de har varken kunskap om det eller viljan att veta och förstå något. De tänker bara på sig och ingen annan. Märks dagligen i kundmöten och i såna här trådar.

Hur tror ni att folk hade tänkt om de sett en ekonom i arbete? De sitter ju bara på röven hela dagen framför en skärm och spelar solitaire.

Jag fattar att folks trångsynthet inte beror på farmaceuten i sig, men det är fan inte kul att konstant stå och ta skit för att kunder inte kan hämta i tid, för att läkare inte skrivit recept, för att kunder inte själva vet vad de ska hämta, för att det är restat, för att när man hänvisar till läkare så är svaret ”de får man ju aldrig prata med”, det är Big Pharma som styr, staten leker med människors hälsa, samma diskussioner om utbyte med samma kunder, ”ni har aldrig något hemma” bara för att människan prompt vill ha en specifik tillverkare och den behöver beställas och sist men inte minst oändligt tjat om köer när dessa oftast beror på kunden själv.

98 % av kunderna är helt ok, resten av er som gnäller i 5 min på köerna när ert eget ärende hade kunnat ta 2 min kan bara hålla käft. Ni tillför inget nytt alls.

Vet vad du ska hämta, vet att du har recept, vet om utbyte är ok eller ej, svara på farmaceutens övriga frågor och respektera att farmaceuten har en uppgift och en legitimation så blir det trevligast för alla.
Farmaceut är ett vårdyrke, förstå att det är sista punkten i din behandling om du fått ett recept.

Så när jag kommer till apoteket, kommer fram och apotekaren påstår att min medicin är slut, då ska jag stoppa händerna i fickorna och gå hem?

Det är ju uppenbart skitsnack från apotekarens sida, men det är helt okej för dig?

Va konstigt att det mesta i samhället strular när alla jobbar enligt mottot ”jag kör upp huvudet i röven och skiter i allt och alla”

Att sen folket får gå hem från apoteket i tron om att läkemedlet faktiskt är slut, det är helt okej för dig?

Isåfall så är du efterbliven.

Det är inte EN farmaceut som beter sig såhär, det är 7av10 som gör det.
Citera
2026-08-08, 16:21
Medlem
Citat:
Så när jag kommer till apoteket, kommer fram och apotekaren påstår att min medicin är slut, då ska jag stoppa händerna i fickorna och gå hem?

Det är ju uppenbart skitsnack från apotekarens sida, men det är helt okej för dig?

Va konstigt att det mesta i samhället strular när alla jobbar enligt mottot ”jag kör upp huvudet i röven och skiter i allt och alla”

Att sen folket får gå hem från apoteket i tron om att läkemedlet faktiskt är slut, det är helt okej för dig?

Trams.
Det är läkaren som förskriver. Om läkaren förskriver restat läkemedel så får du ta det med läkaren. Som jag skrivit, farmaceuter upplyser kunder så gott man kan, men du ville uppenbarligen inte lyssna på informationen du fick.

Kunder som dig lär man sig ganska snabbt att vad man än säger och försöker vara hjälpsam så är ni griniga och tar ut det på farmaceuten.

I det här fallet gjorde farmaceuten rätt, upplyste dig om att det inte fanns. Det du googlat fram är INTE utbytbart enligt de regler som finns. Då SKA läkare kontaktas. Vad du tycker om det kan du ta med rådande instans, det är läkemedelsverket som är den myndighet som sköter det.

Om du sen tycker att du inte har någon effektskillnad av socker/inte socker så tar du den diskussionen med DIN LÄKARE.

Om läkaren sen inte kan skriva recept där man faktiskt får byta så är det fortfarande läkaren som gör fel och ska kontaktas.
Citera
2026-08-08, 16:27
Medlem
Citat:

Det är ingen apotekare du snackar med på apoteket.
Citera
2026-08-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det är ingen apotekare du snackar med på apoteket.

Nä, de bara står bara disken?

Jag kallar det apotekare. Vad det egentligen heter bryr jag mig mindre om.
Citera
2026-08-08, 17:00
Medlem
Citat:
Trams.
Det är läkaren som förskriver. Om läkaren förskriver restat läkemedel så får du ta det med läkaren. Som jag skrivit, farmaceuter upplyser kunder så gott man kan, men du ville uppenbarligen inte lyssna på informationen du fick.

Kunder som dig lär man sig ganska snabbt att vad man än säger och försöker vara hjälpsam så är ni griniga och tar ut det på farmaceuten.

I det här fallet gjorde farmaceuten rätt, upplyste dig om att det inte fanns. Det du googlat fram är INTE utbytbart enligt de regler som finns. Då SKA läkare kontaktas. Vad du tycker om det kan du ta med rådande instans, det är läkemedelsverket som är den myndighet som sköter det.

Om du sen tycker att du inte har någon effektskillnad av socker/inte socker så tar du den diskussionen med DIN LÄKARE.

Om läkaren sen inte kan skriva recept där man faktiskt får byta så är det fortfarande läkaren som gör fel och ska kontaktas.

Så jag ska springa som en dåre mellan apoteket och löjaren, från och tillbaka, när apotekaren kan svara på exakt varje fråga?

Det låter logiskt.

Att sen inte läkaren har gjort rätt från början, det är väl oxå mitt fel då eller?
Citera
2026-08-08, 17:57
Medlem
Citat:
Så jag ska springa som en dåre mellan apoteket och löjaren, från och tillbaka, när apotekaren kan svara på exakt varje fråga?

Det låter logiskt.

Att sen inte läkaren har gjort rätt från början, det är väl oxå mitt fel då eller?
Du måste må bra av att vara ett offer så du får väl fortsätta vara det.
Citera
2026-08-08, 21:00
Medlem
Citat:
Du måste må bra av att vara ett offer så du får väl fortsätta vara det.

Du tycker på fullaste allvar att de ska stå och spela korkade på apoteket, som att de har noll koll, när de kan svara exakt på frågan (eftersom att det står på deras skärm redan), sen kan jag vända mig till min läkare och lösa problemet med ett nytt recept på det som finns?

Jag vet inte riktigt hur du får det till att jag är ett offer här.

Det är ungefär lika korkat som när jag går till läkaren och han ber mig testa Ipren en vecka och sen återkomma om det inte blivit bättre. När jag kommer till läkaren så har jag redan varit hemma en vecka för att se om det släpper med Ipren/Alvedon, men jag kanske ska börja slösa med både min och hans tid genom att gå dit 1a sjukdagen oxå?
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-08-08 kl. 21:05.
Citera
2026-08-08, 21:32
Medlem
Tråden heter; Apotekare, Varför så märkvärdigt?

Sen svarar apotekarna på exakt samma korkade sätt som personalen på apoteket skulle ha gjort. Sjukt roligt! 😂
Citera
2026-08-08, 21:40
Medlem
Citat:
Finns det ingen övergripande myndighet som sköter licenser vid restsituationer? Eller specialgodkännande? Hur ser kedjan ut vid godkännande av försäljning i Norge?
Läkemedelsverket ger ett tillfälligt tillstånd att sälja icke registrerat läkemedel, men det uppger inte specifika preparat. Grossisterna tar in preparat och bedömer, och det var hos en grossist det gick fel. Ofta kommer folk från läkaren som har kollat läkemedelsverket och sagt att apoteket skall bara sälja ett utländskt preparat, gå tillbaka. Restsituationer är dock ofta globala och det kanske inte finns något att få tag på.
Citera
2026-08-08, 21:43
Medlem
Citat:
Nej.

Mitt påstående är att apotekaren SER att det finns alternativa mediciner till den jag fick utskriven, men låtsas att inget finns, så JAG får själv klura ut vad som finns eller inte finns.

JAG som kund och outbildad får endera klämma ut apotekaren på att det finns alternativ (jag har ju ingen jävla aning om vad som står på din skärm) eller boka om en ny tid, ta ledigt från jobbet, gå till läkaren, berätta att läkemedlet var slut och sen hoppas att just DEN medicinen han då skriver ut ska finnas, eller att det råkar vara en samarbetsvillig apotekare på andra sidan som förstår hur en normal fungerande människa brukar agera.

Nu kanske hissen går hela vägen för dig?
Alltså, det är ju kanske möjligt. Är du en superotrevlig kund? Jag skulle själv aldrig behandla någon på det viset om jag inte verkligen ville att den personen skulle bli kund någon annanstans. Det kan ju också vara helt inkompetent personal, också en orsak att byta apotek. Kedjorna sparar gärna pengar genom att anställa farmaceuter med tvivelaktig utbildning. jag skiter i det som kund eftersom jag vet vad jag skall ha, men inte fan går jag till en tandläkare från pakistan.
Citera
2026-08-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Alltså, det är ju kanske möjligt. Är du en superotrevlig kund? Jag skulle själv aldrig behandla någon på det viset om jag inte verkligen ville att den personen skulle bli kund någon annanstans. Det kan ju också vara helt inkompetent personal, också en orsak att byta apotek. Kedjorna sparar gärna pengar genom att anställa farmaceuter med tvivelaktig utbildning. jag skiter i det som kund eftersom jag vet vad jag skall ha, men inte fan går jag till en tandläkare från pakistan.

Jag kanske inte alltid är mitt trevligaste jag, men jag börjar aldrig med att vara otrevlig mot någon jag inte känner.

Sen när jag märker om det inte är en serviceminded person, utan nånsin som snarare verkar va lite åt det autistiska hållet, då fortsätter jag inte att vara trevlig direkt (vilket såklart inte hjälper mitt case, men jag är så otroligt trött på folk som ”bara gör sitt jobb” även om det innebär att jag kanske får förlänga min sjukskrivning för att behöva gå till läkaren, igen…)

Jag tror att du egentligen fattar vad jag menar. Det normala är väl att man iallafall försöker vara hjälpsam, tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in