2026-07-23, 18:52
Medlem
För att summera en långdragen historia, och bespara er en onödigt lång novell, så har jag nu fått diagnosen F111-Skadligt bruk av opioider i min journal. Detta efter att ha sparat och sporadiskt brukat Tramadol, som jag fick förskrivet i ett annat EU-land. Jag har tidigare haft denna medicin på recept även i Sverige, men bytte för flera år sedan till Pregabalin/Lyrica.

Med detta i bagaget, är det bara att förutsätta att denna nu kommer att strypas rakt av, och jag får leva på Paracetamol livet ut, eller har någon varit med om ett enstaka fall där vården, i utbyte mot ex. regelbundna drogtester, har tillåtit en behålla en något subventionerad dos utav ex. Pregabalin på recept?

Eller innebär en stämpel likt detta ett framtida liv helt utan denna typen utav recept?
Citera
2026-07-23, 18:55
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det beror väl lite på vad du har för smärta, men oavsett blir det klart svårare
Citera
2026-07-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Det beror väl lite på vad du har för smärta, men oavsett blir det klart svårare
Närvsmärta, dokumenterad sedan 12 år tillbaka.

Och ja, svårare förstår jag absolut att det blir. Undrar mest om det är omöjligt.
Citera
2026-07-23, 19:02
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogrehabilitering --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2026-07-23, 20:13
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerusaEr
Närvsmärta, dokumenterad sedan 12 år tillbaka.

Och ja, svårare förstår jag absolut att det blir. Undrar mest om det är omöjligt.

Nej, omöjligt blir det inte.
Citera
2026-07-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Nej, omöjligt blir det inte.
Tack f;r ditt svar!
Citera
2026-07-23, 20:59
Medlem
Citat:
Med detta i bagaget, är det bara att förutsätta att denna nu kommer att strypas rakt av
Jag vet inte - men det låter rimligt.
Citera
2026-07-23, 21:11
Medlem
Citat:
Tack f;r ditt svar!
går det inte att få den läkaren att ta bort det från journalen ,
Citera
2026-07-23, 21:42
Medlem
Detta har framkommit till psykolog, som i sin tur har tagit det vidare till ansv. läkare.
Har ett möte med läkare inom en vecka, där jag hoppas på att kunna föra en dialog.
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
går det inte att få den läkaren att ta bort det från journalen ,
Citera
2026-07-23, 22:15
Medlem
Citat:
Detta har framkommit till psykolog, som i sin tur har tagit det vidare till ansv. läkare.
Har ett möte med läkare inom en vecka, där jag hoppas på att kunna föra en dialog.
ajj då , men man ska nog vara försiktig med vad man berättar för vårdpersonal överlag , dom är jävligt snabba och glappkäftiga . nu har jag inga sånna problem men so fort man tror man sagt något mellan vårdpesonal och mig nog fan står det på 1177 , så tänk dig för i forts vad du berättar.
Senast redigerad av chunky000 2026-07-23 kl. 22:30.
Citera
2026-07-23, 23:51
Medlem
I detta fallet så hade jag inget alternativ, det var antingen det eller att förlora min sambo.
Men du har 100% rätt i vad du skriver.

Var mest nyfiken på att ev. få höra från folk som varit i liknande sits.

Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
ajj då , men man ska nog vara försiktig med vad man berättar för vårdpersonal överlag , dom är jävligt snabba och glappkäftiga . nu har jag inga sånna problem men so fort man tror man sagt något mellan vårdpesonal och mig nog fan står det på 1177 , så tänk dig för i forts vad du berättar.
Citera
2026-07-23, 23:53
Medlem
Visst, opioder är ju lite annorlunda, men jag berättade för mina läkare för flera år sedan att jag då rökte weed dagligen och svampade någon gång per år, men ingen har skrivit upp något någonstans..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in