Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Enligt islamisk etikett är det propra sättet att urinera på att sitta på huk och göra det.
Det sägs att Richard Burton när han som icke-muslim gick undercover som arab i Mecka ska ha avslöjat sig själv när en arabpojke bevittnade honom pinka stående som en västerlänning.
Nu finns det ju visserligen hadither som berättar att det hände att Muhammed urinerade stående och att det därför är okej även om det anses att föredra att huka sig eller sitta som man ju gör om man sittpinkar på en vanlig toalett. Vill minnas att jag hört någonstans att det är bra för prostatan att sitta.
Men sen vet jag inte hur vanligt det är nu för tiden, jag har rest lite genom åren och sett offentliga toaletter med bara ett hål i golvet. Det har jag sett i både muslimska och ickemuslimska länder.
Tänker annars att sittoaletter är hyfsat standard hemma hos folk i mellanöstern såhär 2026 och det verkar ju inte logiskt om dessa skulle användas genom att brukaren sätter sig med fötterna på ringen. Det kanske är en generationsfråga?
Beaktat hadithen om Muhammeds ståpinkande verkar det dock mer logiskt att stå om man "bara" ska urinera men tycker att ringen är skitig. Är det nummer två man ska utföra blir det kanske lite annorlunda.