2026-07-23, 19:04
Medlem
Onyourknees avatar
Väldigt sorgligt!
Mycket begåvad och kunnig inom sitt, skrivit många utomordentliga böcker.
Vila i frid!
Citera
2026-07-23, 19:05
Medlem
Oerhört trist vill minnas att jag sett honom nån gång i rutan. Vila i frid.
Citera
2026-07-23, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det visar bara hur skicklig han var. Redan två år innan annekteringen av Krim så såg han varthän det barkade med Putin och dennes imperieambitioner.
Precis så! Han hade en enormt bred blick för Rysslands utveckling med Putin i ledningen. Att Kragh skulle ha hetsat är ju bara löjligt. Som om den ryska regimen skulle bry sig om en svensk historiker.
Citera
2026-07-23, 19:07
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Men snälla han var en betald propagandist som fick direkt info via London School of Economics för att sprida önskvärda narrativ. Det framgår om man följt hans verksamhet.

Synd om hans ungar att de berövades hans far. han själv var inte oskyldig. Vilket syns på hans ständigt elaka uppsyn.

Mannen såg elak ut och gjorde ont i denna värld.

Bara en något varierad klon av Pål Jonsson - med samma uppdrag.
Du måste vara ännu en mycket lågbegåvad ryss som inte tålt höra sanningen om ditt skitland!
Citera
2026-07-23, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
"Rysslandskännare", så han var bidragstagare?
Precis! Den här killen har hittat ett bra sätt att tjäna pengar. Att utnyttja rädslan för ryssar kan vara ganska lönsamt. Speciellt i Sverige.
Citera
2026-07-23, 19:19
Medlem
Axel61s avatar
Det var överraskande, jag har läst en del böcker av honom och hörde hans sommarprat i år. En förlust för Sverige.
Citera
2026-07-23, 19:24
Avstängd
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Så ledsamt. Bara 45 år.

Medan Rysslandsvurmarna i trollfabrikerna gottar sig i skadeglädje (vi kan ju enkelt se i denna tråd vilka de är) så kan jag varmt rekommendera Kraghs böcker om Putin och Ryssland. Han kommer att vara saknad. Vila i frid.

Ja kunnig inom ämnet!
Citera
2026-07-23, 19:28
Medlem
semen.12s avatar
RIP Martin Kragh. Det var längesedan man gick ut med att hade cancer så när jag såg han på Tv i April blev jag förvånad då jag trodde att han redan var död?
Citera
2026-07-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tream
Det finns ingen anledning att vara ledsen. Mannen levde ett helt meningslöst liv. Vilket slags yrke är den här "Rysslandskännaren"? Det finns hundratals sådana "Rysslandskännaren" bara på det här forumet.
Och svenska medier har ingen brist på sådana experter.
Det finns bara en lustig sak med hela den här situationen: "Rysslandskännaren" som Kragh har upprepade gånger övertygat allmänheten om att Putin har cancer och kommer att dö inom en vecka. Tiden går, och experterna själva dör av cancer, medan Putin fortfarande lever.
Jag är säker på att Kragh kommer att vara glömt om en vecka.

Du har lite problem med din svenska. "vilket slags yrke är" skall vara vara "vilket slags yrke har" den här Och sen, det att han "kommer vara glömd" inte "glömt" om en vecka. Ni är för jävligt dåliga på er "svenska".
Citera
2026-07-23, 20:01
Medlem
Verkligen, väldigt sorgligt, han är nog en av få, som haft riktigt bra koll på Ryssland. Är en vanlig lyssnare, men fick tårar idag. Alldeles för ung. Vila i frid ♥️
Senast redigerad av Tissetiss 2026-07-23 kl. 20:17.
Citera
2026-07-23, 20:03
Avslutad
Martin besökte podden sista måltiden något år sedan ... Han visste verkligen vad han talade om. Här är det avkortade gratisavsnittet

https://poddtoppen.se/podcast/1545858966/sista-maltiden/236-svansjon-pa-tv-gast-martin-kragh
Citera
2026-07-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tream
Precis! Den här killen har hittat ett bra sätt att tjäna pengar. Att utnyttja rädslan för ryssar kan vara ganska lönsamt. Speciellt i Sverige.

En nyreggad postare. I en tråd med anknytning till Rysslandsfrågor. "-Givetvis en slump, sa Bill. Jajamensan, en slump, sa Bull"

Man kan notera att i precis samtliga någorlunda seriösa media visas Martin Kragh inget annat än största respekt. Lovorden tar aldrig slut. Han var en eftertänksam akademiker. En som haft personlig anknytning till Ryssland men tvingats inse att Ryssland ohjälpligt var på väg ner i diket. Igen. Han insåg det före 2022. Han såg det vi andra inte ville se.

Akademiker gillar inte att ta ställning så bestämt som Martin gjorde. Hade han kunnat hålla sina bedömningar mer neutrala skulle han gjort det. Men han kunde inte. Fast det hade varit "den säkra vägen" akademiskt sett. Men med sina kunniga ögon såg ha det som inte längre gick att dölja; Rysslands storhetsvansinne och brutalitet stod än en gång för dörren. Sen blev det februari 2022. Och allt Martin spått blev till verklighet. För att hedra hans minne bör vi ta vara på Martins insikter och ta till oss det han såg; ryssen är en tickande bomb tills dess de gör upp med sin nedärvda destruktivitet och vanföreställning att de har rätt att erövra samt styra andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in