2026-07-23, 09:24
Medlem
Jag måste ha valt att jobba i fel bransch.
Var och besikta släpet.
Började med att de gapade på mig att köra full gas, var tydligen bråttom in. Jag kom precis vid bokad tid och tydligen hade de rast direkt efter min tid. Sedan tog besiktningen 5 minuter. Dom hade tydligen väldigt bråttom. Kostade 680 kr för 5 minuter!

Tydligen behöver arbetarna inte alls bry sig om bra service. Inte ser jag att de privata aktörer som finns på marknaden har gjort att de blivit någon prispress heller.
Citera
2026-07-23, 09:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Den enda fördelen jag ser med konkurrensen som blev är att man kan få en tid samma dag nu för tiden.
Jag bodde förr i en mindre ort och ofta var man tvungen att boka direkt man fick pappret hem och då fick man ofta ändå vänta minst en månad.

Nu bor jag i en större stad och åker ändå till gamla hederliga bilbesiktningen och kan ofta få en tid samma dag, många gånger inom en timme.

Hur de uppträder har jag inte haft några problem med mer än förr i tiden fick man som bilägare följa med besiktningsmannen och hade då möjlighet att titta under bilen och få lite tips vad man skulle tänka på framöver.
Nu sätts man med en kaffekopp på en stol och får vänta 10 minuter innan man får hämta bilen.
Citera
2026-07-23, 09:54
Medlem
67arigGubbes avatar
Är väl bra att de går fort? Besiktning är nåt av de onödigaste man kan slösa sin tid på.
Citera
2026-07-23, 12:31
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Är väl bra att de går fort? Besiktning är nåt av de onödigaste man kan slösa sin tid på.

Ja, det kan få ta 1 minut och kosta 1000 kronor, bara skitet går igenom!
Citera
2026-07-23, 13:44
Medlem
Smekarn87s avatar
Det är inte alltid samhällets vassaste som jobbar där. De kan inte heller alla ord.
Citera
2026-07-23, 14:26
Medlem
Nja, otrevliga vet jag inte...
Snabbt går det att besikta, det går det inte att klaga på.
Men priserna, speciellt de senaste ca 5 åren, har verkligen satt fart, uppåt naturligtvis.
Citera
2026-07-23, 20:28
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkamidage
Jag måste ha valt att jobba i fel bransch.
Var och besikta släpet.
Började med att de gapade på mig att köra full gas, var tydligen bråttom in. Jag kom precis vid bokad tid och tydligen hade de rast direkt efter min tid. Sedan tog besiktningen 5 minuter. Dom hade tydligen väldigt bråttom. Kostade 680 kr för 5 minuter!

Tydligen behöver arbetarna inte alls bry sig om bra service. Inte ser jag att de privata aktörer som finns på marknaden har gjort att de blivit någon prispress heller.

Besiktigade min bil nyligen på ett ställe jag inte varit på förut. Fordonsp******* i Kungälv. Inga problem med bilen, blankt papper men fan vad de var otrevliga? Inlämning, inga problem.. utlämning katastrof. Första och sista gången. Inte kul att bli idiotförklarad för att man inte vet hur de jobbar?
Citera
2026-08-02, 10:23
Medlem
Aldrig varit med om att de varit otrevliga när jag besiktigar mina fordon, tvärtom.
Citera
2026-08-02, 10:34
Medlem
Tiden beror väl lite på typ av släp. EU-släp som är de vanligaste idag av privatpersoner saknar ju även broms så det är inte mycket att titta på. De var väl även flera personer vilket är vanligt vid släp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in