2026-07-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Du kommer ändå inte att ha några problem även om taxichauffören hade noll hörsel. De kommer att lösa situationen åt dig. Att inte kunna höra/tala och att inte ha kognitiva förmågor är två olika saker.

Ja absolut. En person med kognitiva problem får inte taxikort.

Men får man taxikort med noll hörsel?
Citera
2026-07-24, 21:23
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja absolut. En person med kognitiva problem får inte taxikort.

Men får man taxikort med noll hörsel?
Det finns tyvärr ingen internationell lista som visar hur många länder där döva får eller inte får ta taxiförarlegitimation. Men i många länder är döva däremot tillåtna att arbeta som taxiförare:

USA
Kanada
Storbritannien
Australien
Nya Zeeland
Ukraina
Ryssland
Citera
2026-07-25, 00:50
Avstängd
Citat:
Ni har också döva sjökapten med skägg. Vår öra försämras med åldern.
Nej. Ingen med minsta hörselfel kan ens jobba som matros. Eller ens jungman. Än mindre kapten med skägg.
Citera
2026-07-25, 00:54
Avstängd
Citat:
Du kommer ändå inte att ha några problem även om taxichauffören hade noll hörsel. De kommer att lösa situationen åt dig. Att inte kunna höra/tala och att inte ha kognitiva förmågor är två olika saker.
Jag tvivlar inte på deras kognitiva förmåga eller om de kan "lösa situationer". Jag är säker på att en döv klarar av det.

Men likväl, så utan hörsel, är du handikappad i trafiken. Du HÖR inte. Hörseln är jävligt viktig, i ALLA situationer i livet.

Visst klarar man sig utan den. Men man är svårt handikappad utan hörsel.
Citera
2026-07-25, 01:07
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Nej. Ingen med minsta hörselfel kan ens jobba som matros. Eller ens jungman. Än mindre kapten med skägg.
Gerry Hughes är en modig sjöman.

Nu tillbaka till taxiförarlegitimation. Jag är lite nyfiken på vad var anledningen till att döva inte ska kunna ta taxiförarlegitimation här i Sverige idag på 2026? Det står klart på medicinska kraven när man studerar sig till en taxiförare, jag förstår att hörselkraven är gamla men mycket har utvecklats på senaste tiden.
Citera
2026-07-25, 01:17
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag tvivlar inte på deras kognitiva förmåga eller om de kan "lösa situationer". Jag är säker på att en döv klarar av det.

Men likväl, så utan hörsel, är du handikappad i trafiken. Du HÖR inte. Hörseln är jävligt viktig, i ALLA situationer i livet.

Visst klarar man sig utan den. Men man är svårt handikappad utan hörsel.
Tror du det på riktigt? Moderna bilar filtrerar bort bruset och gör det tystare i bilar. Tutor blir plötsliga oanvändbara till juste dessa moderna bilar där sitter hörande förare med earplugs på sig. Självklart att tutor är fortfarande användbara till att flytta kaninerna från vägen.

Du behöver oftast inte tuta till döva bilister, de använder speglar för att se dig bakom bilen och känner till trafikreglerna.
Citera
2026-07-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, du vet såklart bäst….
ja förutom att de till exempel inte kan uppfatta utryckningsfordon eftersom de inte hör sirenerna... Något som är rätt behändigt i bilkör på motorväg, i städer vid korningar med skymd sikt osv..
Citera
2026-07-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
ja förutom att de till exempel inte kan uppfatta utryckningsfordon eftersom de inte hör sirenerna... Något som är rätt behändigt i bilkör på motorväg, i städer vid korningar med skymd sikt osv..

Sannolikheten att ett utryckningsfordon inom kritiskt avstånd endast skulle kunna upptäckas med hörseln är nog extremt liten, med tanke på att de ser ut som et dopat skenande tivoli på rymmen på långt håll som man närmast behöver vara blond för att missa. Om man inte sitter och sover och ger fan i omgivningen, vilket tyvärr allt för många med alla sinnen intakta tycks sysselsätta sig med bakom ratten.

Döva brukar vanligen träna upp och utveckla andra sinnen så de på så sätt kan kompensera för bortfall av hörseln.
Citera
2026-07-26, 01:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag fastnade för en märklig detalj när jag läste om reglerna för taxiförarlegitimation.

En blind person kan naturligtvis inte bli taxichaufför eftersom synen är en grundförutsättning för att köra bil.

En döv person kan däremot ha vanligt körkort och köra bil men ändå nekas taxiförarlegitimation på grund av hörselkraven. Samtidigt möter man några taxiförare som har inga kunskaper i svenska språket alls men ändå kan de arbeta i yrket.

Det får mig att undra om regelverket verkligen speglar dagens verklighet. En döv person kan kommunicera via text, inbyggda appar eller andra hjälpmedel. Är det verkligen rimligt att hörsel i sig ska vara avgörande för om någon får köra taxi?

Hur ser ni på det? Är dagens regler motiverade av trafiksäkerhet eller borde de moderniseras?
En Blind har ju givetvis inga förutsättningar alls att framföra några fordon över huvud taget.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Vad man får göra och vad man kan göra, är två skilda saker. Man kan väl kopiera någon kusins leg tänker jag.
Jo men blir det kontroll så ser väl polisen att det kopierade leget inte har samma namn som körkortet?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in