2026-07-22, 23:15
Medlem
Mohaves avatar
Jag har tjejkompisar som berättat att de ibland tar med sig ett foto på den eller den idolen till frisören för att denna ska klippa dem i samma stil. Nu läste jag Andres Lokko skriva att han ibland har tagit med sig ett foto på Ruyichi Sakamoto i samma syfte.

Är detta en bra idé? Kan det bli pinsamt ibland när den som ska klippas har en helt annan ansiktsform och hårtyp än idolen (tänk, för att ta ett grovt exempel, att Lasse Kronér kommer med ett foto på Harry Styles)? Vad säger ni frisörer som råkat på detta?
Citera
2026-07-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har tjejkompisar som berättat att de ibland tar med sig ett foto på den eller den idolen till frisören för att denna ska klippa dem i samma stil. Nu läste jag Andres Lokko skriva att han ibland har tagit med sig ett foto på Ruyichi Sakamoto i samma syfte.

Är detta en bra idé? Kan det bli pinsamt ibland när den som ska klippas har en helt annan ansiktsform och hårtyp än idolen (tänk, för att ta ett grovt exempel, att Lasse Kronér kommer med ett foto på Harry Styles)? Vad säger ni frisörer som råkat på detta?
är nog ganska vanligt kan jag tänka mig, och bra att kunna visa hur man vill ha det.
Citera
2026-07-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
är nog ganska vanligt kan jag tänka mig, och bra att kunna visa hur man vill ha det.
Men är det inte pinigt för frisören om personen inte alls kan klippas så, eller har en huvudform som inte alls passar, eller ett hår som det absolut inte fungerar med?
Citera
2026-07-23, 00:01
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Det är nog rätt många som gör det!
Citera
2026-07-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men är det inte pinigt för frisören om personen inte alls kan klippas så, eller har en huvudform som inte alls passar, eller ett hår som det absolut inte fungerar med?
Frisören har förstås mycket mer kunskap om sådant, och att dela med sig av denna borde varken vara pinsamt för kund eller frisör. Att diskutera vad som faktiskt är möjligt att åstadkomma borde i alla fall inte vara något problem. Däremot borde nog frisören vara lite försiktig med att agera smakdomare och yttra sig om huruvida en viss frisyr skulle vara snygg på personen eller inte.
Citera
2026-07-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Frisören har förstås mycket mer kunskap om sådant, och att dela med sig av denna borde varken vara pinsamt för kund eller frisör. Att diskutera vad som faktiskt är möjligt att åstadkomma borde i alla fall inte vara något problem. Däremot borde nog frisören vara lite försiktig med att agera smakdomare och yttra sig om huruvida en viss frisyr skulle vara snygg på personen eller inte.
Okej, jag skulle nog känna att det vore otroligt pinsamt om någon kommer in med ett foto som är helt galet, typ som ts beskrev.
Citera
2026-07-23, 00:18
Medlem
Stenballes avatar
En frisör berättade för mig att för några år sedan kom det in ett flertal män som ville ha frisyrer inspirerade av serien "Peaky blinders".

Ingen av dem återkom med samma önskemål en andra gång.

https://www.google.com/search?q=hairstyle+peaky+blinders+worst&client=fir efox-b-d&hs=nmdV&sca_esv=091d84f3da688597&udm=2&biw=1440& bih=725&ei=XUBhapi3DMW3wPAPv8Gn4QY&ved=0ahUKEwjY2f iCp-eVAxXFGxAIHb_gKWwQ4dUDCBE&oq=hairstyle+peaky+blind ers+worst&gs_lp=Egtnd3Mtd2l6LWltZyIeaGFpcnN0eWxlIH BlYWt5IGJsaW5kZXJzIHdvcnN0SPclUABY7RNwAXgAkAEAmAFg oAGaA6oBAT W4AQzIAQD4AQGYAgOgAroBwgIEEAAYHsICBhAAGAUYHsICCBAA GAUYHhgKwgIGEAAYCBgemAMAkgcDMi4xoAeUArIHAzEuMbgHtA HCBwUwLjEuMsgHCYAIAQ&sclient=gws-wiz-img
Citera
2026-07-23, 02:39
Medlem
Crabbofixs avatar
jag har gjort det.

man inser efter ett tag att man ser inte alls ut som man tror eller har den typen av hår.
Citera
2026-07-23, 03:58
Medlem
Borgarbadbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

Tror inte det är speciellt ovanligt. Ibland har jag googlat upp nån exempelfrisyr som jag tycker är snygg, förvisso inte på nån speciell idol "bara för att". Min frisör vill gärna ta fram en exempelbild innan klippstart för att vara överens om vad jag förväntar mig av henne. Men jag har också en frisör med integritet nog att säga vad som kommer bli bra på mig eller inte. Vissa kortare frisyrer faller inte snyggt om man som jag har virvel i nacken t.ex. Men hade jag insisterat hade hon säkert klippt enligt önskemål.

Kul exempel med Lasse Kronér och Harry Styles f.ö! Är nog bara peruk som gäller, inte ens en håroperation i Turkiet skulle kunna lösa en sån kalufs på en äldre man
Citera
2026-07-23, 06:26
Medlem
halaltarzans avatar
Har väl gjort det en gång i alla fall vad jag kommer ihåg, var väl ingen kändis utan mer en modell, men frisyren var väl ungefär som MIck Jaggers. Hade väl gått och förmedlat det muntligt också kan jag tänka så här i efterhand. Dock är väl inte många foton på kändisar och modeller helt spontana utan tillfixade med spray, vax, gel och andra bögtillbehör, och stå i badrummet och böga till frisyren framför spegeln typ en kvart varje dag har liksom aldrig varit min grej, så att ta rygg på kändisar/modeller är väl inte att rekommendera om man vill ha en smidig frisyr.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-07-23 kl. 06:42.
Citera
2026-07-23, 06:46
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Inte alls. Det är deras jobb. En bra frisör vet vad som passar en viss huvudform, sånt ingår i deras utbildning, de ska ju avråda om kunden är helt ute och reser. Om sedan kunden ändå ihärdar, så är det såklart kunden som får sista ordet.
Citera
2026-07-23, 06:46
Medlem
halaltarzans avatar

Förstår inte att sån där frisyr har blivit så populära, var väl så man rakade dårarna på mentalsjukhusen en gång i tiden så man kunde fästa elektroderna på skallen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in