2026-07-22, 21:48
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Invånarna i Gaza och Västbanken lever till 100% på bidrag från omvärlden och myglarorganisationer som FN, röda korset mm, ca 500 000 har dessutom dubbla medborgarskap och lever på bidrag typ sjukskrivning, pension eller a kassa från tex Sverige, en anledning till alla demonstrationer är att Israel aldrig mer kommer tillåta utbetalningar direkt till palestinierna, slöddret vi ser på gatorna är helt enkelt frustration över att packet inte kan åka till Gaza och chilla i värmen med ”lön” från svenska skattebetalare.
Citera
2026-07-22, 23:37
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatwhiteshark
Invånarna i Gaza och Västbanken lever till 100% på bidrag från omvärlden och myglarorganisationer som FN, röda korset mm, ca 500 000 har dessutom dubbla medborgarskap och lever på bidrag typ sjukskrivning, pension eller a kassa från tex Sverige, en anledning till alla demonstrationer är att Israel aldrig mer kommer tillåta utbetalningar direkt till palestinierna, slöddret vi ser på gatorna är helt enkelt frustration över att packet inte kan åka till Gaza och chilla i värmen med ”lön” från svenska skattebetalare.

Om detta stämmer så är jag all for att vi tar ett ordentligt grepp kring problematiken, så fort Israel slutat nöjesbomba och prickskjuta Gazaremsan dagligen. Så ordningen jag förespråkar ser ut som följer:

1. Israel upphör med övergreppen.
2. Världen tar gemensamt tag i resten av problemen.

Innan den förra punkten genomförts dock, är tyvärr den senare fullständigt ointressant.
Citera
2026-07-23, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Om detta stämmer så är jag all for att vi tar ett ordentligt grepp kring problematiken, så fort Israel slutat nöjesbomba och prickskjuta Gazaremsan dagligen. Så ordningen jag förespråkar ser ut som följer:

Innan den förra punkten genomförts dock, är tyvärr den senare fullständigt ointressant.

Det Greatwhithesharke skriver stämmer. Det har tagits ganska ordentliga "grepp om problematiken" både i Sverige och internationellt. Fn har stängt ned den särskilda flod av bidragspengar till palestinierna i Gaza och på Västbanken. Palestinierna får stå i kön till nödhjälp som vilka andra nödlidande som helst.

Dina påståenden om "övergrepp" och att Israel "nöjesbombar" och "prickskjuter Gazaremsan dagligen" tyder mer på att du läser Al-Jazeera än obunden media. Du saknar tydligen kunskap om vad palestinierna gjorde (för bidragen från FN och Sverige t.ex.) före 7 oktober 2023, den 7 oktober 2023 samt efter 7oktober 2023.

Israel strider för sin frihet från terror och ett av Israels problem är just den inställningen du har. Det tillhör din punkt "2. Världen tar gemensamt tag i resten av problemen." Det är just det du själv försöker förhindra! Du är en del av det problem som gör att sådana som svenska Greta Thunberg reser runt och protesterar för Gaza utan att tillkännage att Hamas är Gazas terroristiska ledning som hindrar varje förbättring för araberna i Gaza. De har själva röstat fram Hamas och allt har gått till vapen och död.

Israel håller nu på med avväpning och att krossa de underjordiska nätverken. Du kan få dagliga rapporter vilka terrorledare som avrättats. Tyvärr så gömmer sig de vuxna beväpnade männen bland sina egna barn, men varje avrättad terrorist är en framgång och man försöker fånga dem ensamma. Senast igår kunde vi läsa om en Hamas-man som dog när hans bil exploderade. Han var ensam i bilen. Vilket är ovanligt.
Citera
2026-07-23, 07:51
Medlem
Nu är jag inte extremt insatt, men måste finnas fler länder och områden som får betydligt mer bidrag än just Gaza? USA pengaflöde till Israel exempelvis.
Citera
2026-07-23, 08:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Nu är jag inte extremt insatt, men måste finnas fler länder och områden som får betydligt mer bidrag än just Gaza? USA pengaflöde till Israel exempelvis.

Den personliga förmögenheten för ledarskapet i Hamas och Fatah överskrider mindre länders BNP.
Citera
2026-07-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den personliga förmögenheten för ledarskapet i Hamas och Fatah överskrider mindre länders BNP.
Då har jag nyheter för dig rörande ett annat land i närheten av Gaza.
Citera
2026-07-23, 08:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då har jag nyheter för dig rörande ett annat land i närheten av Gaza.

Du skrev precis att du inte är insatt, och nu försöker du läxa upp mig. Israel får inte pengar, de får köpa vapen för materialkostnad i utbyte mot gentjänster. "Palestina" får pengar som de kan göra vad de vill med. Vilket betyder att alla deras ledare är extremt rika.

Det är lustigt att vänstern säger att "man inte ska kunna bli miljardär" men inte applicerar det på alla.
Citera
2026-07-23, 08:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Det är fortfarande avväpning som gäller. Precis 1 år sedan undertecknades det här dokumentet inom ramen för en FN-konferens

" The 22-member Arab League, the entire European Union and another 17 countries backed a declaration signed at a United Nations conference co-hosted by Saudi Arabia and France on Tuesday.

(...) have for the first time issued a joint call for Hamas to disarm and relinquish power in the Gaza Strip as part of efforts to end the war in the territory. (...)

https://edition.cnn.com/2025/07/30/middleeast/arab-league-hamas-gaza-israel-intl

Hört något om Hamas som ger upp och lämnar in sina vapen ? Inte jag. Fram tills dess är en " fred" inte möjligt. Israel håller på som bäst att kvadda det underjordiska tunnelsystemet. Du vet där svenska skattebetalare varit med om att bygga och rusta upp till ett försök av ett utrotningskrig på judarna, och där hamas ledare ( inför kamera) berättat att tunnlarna är till för Hamas och ionte för civilbefolkningen ( som man använder som mänskliga sköldar istället) och att civilbefolkningen är FN:s huvudvärk

Vi är nog rätt trötta på att det gullas med genomkorrupta Islamofascistiska lögnhalsar och godtrogna idioter i väst som köper propaganda direkt över disk av Hamas själva.

Som sagt. Hamas har ett val att lägga ner vapen och bli fängslade , det är vad de flesta vill. Om jag fick bestämma skulle många i Hamas hängas offentligt som straff för att ge en signal till Iran. Troligtvis är inte ens Israeler så blodtörstiga ens
Citera
2026-07-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du skrev precis att du inte är insatt, och nu försöker du läxa upp mig. Israel får inte pengar, de får köpa vapen för materialkostnad i utbyte mot gentjänster. "Palestina" får pengar som de kan göra vad de vill med. Vilket betyder att alla deras ledare är extremt rika.

Det är lustigt att vänstern säger att "man inte ska kunna bli miljardär" men inte applicerar det på alla.
Inte så insatt i all världens bidrag, menade jag såklart. När det gäller Gaza-frågan är jag antagligen mer insatt än dig och majoriteten här, som ändå bara fick upp intresse efter 7 oktober-attacken (då ni insåg att det kunde användas som ett slagträ i kulturdebatten). Om vi bortser från de substanslösa floskler du tagit direkt från amerikanska konton köpta av Israel för att sprida propaganda, finns det siffror på bidrag till Israel, som bara om man inkluderar de från USA, överstiger samtliga bidrag till Palestina flera gånger om: https://costsofwar.watson.brown.edu/findings.
Citera
2026-07-23, 09:23
Medlem
Citat:

Nej, du är inte insatt.

Om det relativt modesta militära stödet från USA till Israel upphör är det inte värre än att Israel får omfördela några tiondels procent av sin egen BNP till att betala alla vapen själva. Om biståndet till palestunrerna upphör svälter de lata gubbarna och gummorna ihjäl, för deras "land" producerar inget mer än några enstaka olivträd.

Du jämför alltså ett land som är lika rikt som vilket västland som helst, och som producerar avancerad teknik och driver avancerad vetenskap, med 5 miljoner arabiska babbar som kollektivt under sin 70 år långa historia inte uträttat något annat än terror.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-23 kl. 09:26.
Citera
2026-07-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, du är inte insatt.

Om det relativt modesta militära stödet från USA till Israel upphör är det inte värre än att Israel får omfördela några tiondels procent av sin egen BNP till att betala alla vapen själva. Om biståndet till palestunrerna upphör svälter de lata gubbarna och gummorna ihjäl, för deras "land" producerar inget mer än några enstaka olivträd.

Du jämför alltså ett land som är lika rikt som vilket västland som helst, och som producerar avancerad teknik och driver avancerad vetenskap, med 5 miljoner arabiska babbar som kollektivt under sin 70 år långa historia inte uträttat något annat än terror.
Alltså, det är ju rätt svårt att producera mat och upprätthålla nåt form av samhälle när produktionen/elen/skolorna/sjukhusen gång på gång specifikt bombas i krigsbrott av sina fiender. Som att jämföra med Kuba och handelsembargona USA utsätter dom för.
Sen var inte det riktigt min poäng, huruvida Palestina/Israel skulle klara sig utan sitt stöd. Min poäng var att det finns andra länder som får betydligt mer bidrag än Palestina.
Citera
2026-07-23, 09:42
Medlem
Citat:
Alltså, det är ju rätt svårt att producera mat och upprätthålla nåt form av samhälle när produktionen/elen/skolorna/sjukhusen gång på gång specifikt bombas i krigsbrott av sina fiender. Som att jämföra med Kuba och handelsembargona USA utsätter dom för.
Sen var inte det riktigt min poäng, huruvida Palestina/Israel skulle klara sig utan sitt stöd. Min poäng var att det finns andra länder som får betydligt mer bidrag än Palestina.

Om Gazapanerna vill ägna sig åt att odla sin mark i fred kan de ju alltid överväga att låta bli att invadera sina grannländer för att mörda och våldta. Just saying.

När det gäller andra halvan av babbestan, den i område A och B, kan jag inte påminna mig om några bombningar av den obefintliga produktionen eller annat. Tvärtom råder ju sedan årtionden ett tillstånd av icke-aggression mellan PA och Israel. Men babbarna producerar ändå inget av värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in