2026-07-22, 19:59
Medlem
Enligt uppgifter i turkisk media har en svensk "gängtopp" gripits i Bodrum misstänkt för internationell narkotikasmuggling. Det ska röra sig om en efterlyst 35åring svensk man från Stockholm som, enligt SVT:s Diamant Salihu, är en ledande figur i Hässelbynätverket "Lejon".

Vem är denna s k "gängtopp"?

SVT:
Citat:
(...) En man i 35-årsåldern har gripits i kuststaden Bodrum, enligt turkiska medieuppgifter (...) Turkiet genomförde gripandet efter att mannen efterlysts av Interpol (...) På sig vid gripandet hade mannen sex mobiltelefoner, 45 000 euro i kontanter, en kryptoplånbok, guldsmycken och två ”lyxklockor” (...) Den här personen ska ses som ledande figur i Lejonen, säger SVT:s Diamant Salihu (...) Mannen är häktad i sin frånvaro i Sverige för synnerligen grovt narkotikabrott (...) Enligt domstolsdokument misstänks mannen för att ha smugglat stora mängder narkotika från Nederländerna via Sverige till Norge (...)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-lejonen-gangtopp-gripen-i-turkiet
Senast redigerad av 163-127-123-aka-1 2026-07-22 kl. 20:48.
Citera
2026-07-22, 21:16
Medlem
Intressant. Det är i så fall den andre från gamla Lejonen som gripits i Turkiet den senaste tiden. I den här tråden talas om Nawa* Athee* (r) som tycks ha gripits i Çeṣme som fågelvägen ligger ca 20 mil norr om Bodrum (landvägen betydligt längre):

(FB) "Svensk" knarkkung gripen i Turkiet (2026-06-06)

Vem kan det här vara?
Senast redigerad av Refraktor 2026-07-22 kl. 21:18.
Citera
2026-07-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Intressant. Det är i så fall den andre från gamla Lejonen som gripits i Turkiet den senaste tiden. I den här tråden talas om Nawa* Athee* (r) som tycks ha gripits i Çeṣme som fågelvägen ligger ca 20 mil norr om Bodrum (landvägen betydligt längre):

(FB) "Svensk" knarkkung gripen i Turkiet (2026-06-06)

Vem kan det här vara?

Med all sannolikhet Pi*tro Gh*bru (e) ELLER K*sra Ashr*fi (a).
Har inte handlingen men vet att dom häktades i utevaro för synnerligen grov narkotikasmuggling vid Solna TR i början av juni.
Gh*bru är visserligen bara 34 år, men SVT skriver ”i 35-årsåldern” som ju är korrekt. Och det skulle funka beträffande Ashr*fi också som är 36 år.

EDIT: Har lagt till Ashr*fi jämfört med min ursprungliga postning. Kom på att jag hade räknat fel på ungefärlig ålder.
Senast redigerad av Right-humanist 2026-07-22 kl. 22:11.
Citera
2026-07-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Har inte handlingen men vet att dom häktades i utevaro för synnerligen grov narkotikasmuggling vid Solna TR i början av juni.
Gh*bru är visserligen bara 34 år, men SVT skriver ”i 35-årsåldern” som ju är korrekt. Och det skulle funka beträffande Ashr*fi också som är 36 år.

EDIT: Har lagt till Ashr*fi jämfört med min ursprungliga postning. Kom på att jag hade räknat fel på ungefärlig ålder.
Tydligen KA:

Kasra Ashrafi, en iransk medborgare som eftersökts av TURANINTERPOL med ett rött meddelande, greps i Bodrum i en gemensam operation av den nationella underrättelsetjänsten (MİT) och polisen.

https://www.sondakika.com/guncel/haber-interpol-un-aradigi-uyusturucu-baronu-bodrum-da-ya-20071541/
Citera
2026-07-23, 10:19
Medlem
Ska bli intressant att se FUP(ar) när de börjar trilla in. Och kanske få inblick i Lejonens evolutionära fiskrens... Förresten, hade 1Cuz någon koppling till Lejonen?
Citera
2026-07-24, 23:57
Medlem
Oj, nu rasslade det visst till i Hässelby...

(FB) Man skjuten till döds i Hässelby (2026-07-24)
Citera
2026-07-27, 23:42
Medlem
Citat:

Du har inte Solnas målnummer?
Citera
2026-07-30, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Du har inte Solnas målnummer?

Nu har jag: B 5987-26
Sorry att det dröjde.
Citera
2026-07-30, 01:40
Medlem
Citat:
Nu har jag: B 5987-26
Sorry att det dröjde.

Tack! Beställt dagboksblad. Kan bli intressant.
Citera
2026-07-30, 17:57
Medlem
Den turkiska tidningen skriver bla:

Under operationen greps Ashrafi, och husrannsakningar som genomfördes i hans bostad gav 45 000 euro i kontanter, en kryptovalutaplånbok, ett flertal guldsmycken, två klockor och sex mobiltelefoner.

Det fastställdes att Fatima Dhahri, Ashrafis fru som var med honom under operationen, hade ett reseförbud till Turkiet för att ha producerat och sålt droger
".

Artikeln skrevs den 21/7.

I Solna TR häktades Kasra Ashrafi och Pi*tro Gh*bru (e), den 3/6 i sin frånvaro och den 15/7 S*mer Muss* (a), också i sin frånvaro. KA och PG är ju som tidigare nämnts ursprungligen från Hässelby och nu utomlands, medan SM (41 år) är skriven i Järfälla/Barkaby sedan i oktober och dessförinnan i Hjorthagen och Kista. Posten får han däremot till en anonym boxadress. Åklagaren menar att de ägnat sig åt narkotikasmuggling och med tanke på uppgifterna från Turkiet verkar det stämma, åtminstone för Kasra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in