2026-07-22, 18:26
Medlem
Tjena hej!

Har gått och funderat på en grej ett bra tag:
Ni som bor i mindre städer, hur ser egentligen krogkulturen ut hos er?

Tänker typ Arvika, Ludvika, Borlänge, Mora, Karlskoga, Falkenberg, Hudiksvall, Oskarshamn, Kalix, Mariestad, Sandham... ja, ni fattar. Bryr mig inte om Stockholm/Göteborg/Malmö direkt, utan de mindre orterna.

Jag är själv från en småstad och här finns det ett ställe där alla ALLTID hamnar under kvällen, förr eller senare. Stammishaket! Man känner personalen, halva stan är där varje fredag, man dricker bärs och järn.

Tycker det här är sjukt intressant. Känns som att varje stad har sitt eget lilla universum när det gäller utelivet. Hur är det hos er? Vad är det för hak? Sunkpub, sportbar eller nattklubb? Samma ansikten varje helg eller är det nytt folk? Vad dricker ni?

Släng gärna in stad + vilket ställe ni snackar om. Hade varit kul att besöka och jämföra med min hemstad.
Citera
2026-07-22, 18:37
Medlem
Fantens avatar
Jag har bott i en del riktiga hålor med i praktiken bara två uteställen. Det ena är nästan alltid 'alkishaket' och det andra är nästan alltid partyhaket.
Citera
2026-07-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag har bott i en del riktiga hålor med i praktiken bara två uteställen. Det ena är nästan alltid 'alkishaket' och det andra är nästan alltid partyhaket.
Är det en äkta håla finns det inga uteställen. Kolla tex Ställdalen.
Citera
2026-07-22, 19:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Där jag är uppväxt så började det på 90-talet att öppna lite pubar. Hotellet fanns sen innan så där var det disco mer eller mindre varje helg. Då hotellet var öppet till 02:00 medans pubarna stängde 01:00 så blev det ofta att man avslutade på hotellet.
Som TS skriver, samma människor varje helg var ute på krogen och det var lite trubadurer, öl, hotshot och godisshot som gällde.

Mindre ort med ca 5000 invånare. Var bra drag även om orten var liten och det var väldigt blandade åldrar.

Tyvärr har samma ort nu dött ut och det finns väl några restauranger kvar dit man kan gå och dricka lite öl men inte alls samma röj som när jag var ung.

Jag flyttade från orten ska sägas men är där på besök med jämna mellanrum. Ungdomarna idag tar död på nattlivet då de sitter hemma och kollar tiktok istället för att vara ute och dricka bärs.
Citera
2026-07-22, 19:26
Medlem
Crabbofixs avatar
Låter jobbigt.

Kommer man inte in, så är man körd.
Blir man utkastad eller portad är man körd.
Beter man sig illa på fyllan har man inga alternativa ställen att gå till.
Raggar man så sitter ens ex på samma ställe.
Citera
2026-07-22, 19:29
Medlem
Citat:

Hahaha, jävligt sant. Vilka hak snackar vi om? Är sjukt sugen på att åka på en runda i Sverige och specifikt bara besöka sånna "stammis" ställen.
Citera
2026-07-22, 22:48
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Låter jobbigt.

Kommer man inte in, så är man körd.
Blir man utkastad eller portad är man körd.
Beter man sig illa på fyllan har man inga alternativa ställen att gå till.
Raggar man så sitter ens ex på samma ställe.

Är ordningsvakterna lika dryga som i större städer då? Kan tänka mig att de inte vill skrämma bort kunderna i mindre städer, men kanske jag har fel.
Citera
2026-07-23, 03:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Är ordningsvakterna lika dryga som i större städer då? Kan tänka mig att de inte vill skrämma bort kunderna i mindre städer, men kanske jag har fel.
Beror på. Kommer man tidigare på kvällen är de oftast lugna. Kommer man runt 24.00 eller senare så säger de man är för full fast man inte är det.

Finns ett par sportbarer och ett par mindre pubar. Kartellbildning, alla tar 89kr för en öl numera så jag går sällan ut på pub då jag tycker det inte är värt det. Kan ju sitta i min egen trädgård, dricka några öl och lyssna på Motörhead i stället för att trängas med 18åringar och måsta lyssna på nån jävla eurodisco/rap/ epa-dunk.
Citera
2026-07-23, 05:00
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Där jag växte upp så fanns det den lokala pizzerian med fullständiga rättigheter som stängde klockan 21:00 på vardagar och 23:00 på helgerna och ungefär en gång i månaden körde dom trubadurafton och höll öppet till 01:00 och där samlades alla hålans törstiga individer allt ifrån 18 åringar till dom lokala alkisarna till pensionärer.

Staden där jag bor nu har ett ganska bra utbud av krogar/pubar och här finns allt ifrån sunkiga kvarterskrogen till nattklubb och allt därimellan

Hur utelivet ser ut och vart folk går på helgerna där jag bor nu har jag ingen koll på då jag inte är ute och dricker på lokal nu för tiden
Citera
2026-07-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Är det en äkta håla finns det inga uteställen. Kolla tex Ställdalen.

Precis! Det som finns i hålor är ev. en pizzeria att hämta pizzan som bakfyllemat eller en mack, där folk träffas lite kort på en korv och kaffe när de tankar bilen.
Folk går inte ut och träffas i småhålor pga man vil ha lugn och ro i en håla, vilket gör att den populära puben/restaurangen som det har gått lite livat till får alltid sitt alkoholtillstånd före eller senare indraget.
Folk åker också hellre in till närmaste större stad, där risken är minimal att skvallret ska gå i byn om vad som hände när man senast festade till.
Citera
2026-07-23, 08:23
Medlem
Brallkillens avatar
Bodde länge i den mindre staden Vimmerby i Småland, den må vara en turistattraktion med Astrid Lindgrens värld m.m. men något krogliv att tala om finns inte. Enda "riktiga" krogen var Kharma och där var det ofta glest med folk och mest medelålders och äldre, förutom om det var något speciellt som firades, då kunde det strömma till en del unga. Andra var stadshotellet där det mest alltid satt lite "finare" folk som givetvis skulle beställa mat till drickat för att verka mer "seriösa".

I närbelägna, lite större staden Västervik (men som också är att betrakta som liten nationellt sett) är det lite mer krogar, men även där är det samma personer man ser ute varje helg, förutom på sommaren, när det kommer lite turister.
Citera
2026-07-23, 09:21
Medlem
litenIGELKOTTs avatar
Citat:
Det är precis som du skriver, det finns liksom 2 ställen, ena är en klubb som är så grisig och svettig så man knappt kan andas, drinkar och bärs klädda i designer-priser och massa nyfikna 18-åringar som vill hitta sin "daddy för kvällen". Det andra stället är mycket riktigt alkisstället, här landar 28+ och raggar på småglinen. De allra flesta samlas efter krogarna stängt vid det utvalda "käka-efter-fylla-stället" Max Hamburgare i stan. Här brukar ett eller två slagsmål bryta ut, om polisen får önska... Dom är gärna snabba på plats med pepparsprey och lite provokation för att göra situationen värre än vad den var och sen "gripa in". Vinnaren eller förloraren av slagsmålet går glömd efter bara några veckor och sen är man tillbaka där utanför Max för ännu en fantastisk upplaga fylle-UFC. Man vet liksom lite redan innan vad det är man ska få om man går ut i min stad och på så sätt kanske det blir något man saknar nån gång. Men att göra den här jävla vändan varje kväll vet jag inte om jag är så sugen på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in