2026-07-26, 11:34
Medlem
Ja, nu när vi vet att civilisationers utveckling avgörs av genomsnittlig IQ borde historikerna kunna lägga ner hela forskningsfältet. Vi behöver tydligen inte längre diskutera geografi, institutioner, handel, naturresurser, kolonisation, krig eller teknikutveckling. Det räcker med ett IQ-test så är världshistorien löst. Wakanda forever.
Citera
2026-07-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nej, det är fortfarande du som inte verkar förstå min invändning.

Jag har aldrig påstått att trådstarten handlade om IQ. Jag har påstått att du gjorde IQ och genetik till en central del av diskussionen genom ett stort antal egna inlägg. Det är två helt olika saker.

Hade du nöjt dig med trådstartens fråga hade vi aldrig hamnat här. Men du började själv argumentera för att låg IQ, genetik, religion och kultur är huvudförklaringen till varför vissa samhällen ser ut som de gör. Det var då jag bemötte just den delen.

Du kan inte först utveckla ett resonemang över tio inlägg och sedan, när det ifrågasätts, säga att den delen egentligen inte hör till diskussionen. Det är inte jag som har flyttat fokus. Jag har följt ditt.

Det känns faktiskt som att du blandar ihop trådstarten med den diskussion du själv har valt att föra efteråt. Det är inte samma sak.
“Fader, förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.”
Edit: Wakanda forever! 🙏🌈

”argumentera för att låg IQ, genetik, religion och kultur är huvudförklaringen till varför vissa samhällen ser ut som de gör. Det var då jag bemötte just den delen.”

Precis. Man kan påstå, spekuler och diskutera fritt. Du fick svar på frågan dessutom. Jag bemötte den delen.

Men du som arab eller svart kan väl istället svara på frågan hur du känner dig när ditt folk bara river ned samhällen andra har byggt upp?

Hur får det dig att känna dig? Skäms du? Är du besviken eller bara frustrerad? Eller kanske du njuter av det?

Beskriv kortfattat hur du ser på det.
Citera
2026-07-27, 10:29
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Tredje riket var i hög grad katolskt. Med det menar jag inte att katolicismen direkt stöder såna ideer, men Hitlers födelsedag firades i kyrkorna. Finns säkert exempel på präster som motarbetade nazismen också, heder åt dem.
Det är som en parodi. Pastisch.Karikatyr. Läxa.

Världen dansar mycket efter denna bild av odjuret. gudabilden. lagens falska. Den laglöse?

Såklart. Vi är rädda. Alla är likadana.

Den har makt. Draken.
Men, Jesus vann ju över den. When Christ walked out of that tomb, the dragon met its doom.

Det är som en grav. Crypto. Den världen. Vi behöver närma oss Gud, Fadern genom Jesus, Sonen.

Det var sjukt svårt att komma ut. Överträdelsen och synden är/var sjukt stor svår. Man var inmurad. Omöjligt för människor. För/med Gud är det möjligt. Allt som är något. Gud. Jesus. Shalom. Alleluiah.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-07-27 kl. 10:57.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in