Citat:
Fast nu blir det faktiskt lite komiskt.
Det är inte jag som har gjort IQ och genetik till huvudspåret i den här diskussionen. Det är du.
Du har skrivit inlägg efter inlägg om genetik, IQ, ärftlighet, religion, Vahanen, Flynn, arméns IQ-tester och att “låg IQ är den största orsaken”. Jag har inte introducerat ett enda av de ämnena. Jag har bemött det du själv valt att lyfta fram.
Och nu, när jag ifrågasätter just den delen av ditt resonemang, svarar du att jag får starta en egen tråd.
Det är inte riktigt så en diskussion fungerar. Att du startade tråden innebär inte att du kan välja vilka delar av dina egna argument som andra får bemöta. Om du själv gör genetik och IQ till en central del av ditt resonemang får du också acceptera att just den delen bemöts.
Det är dessutom lite märkligt att du först lägger ett tiotal inlägg på att argumentera för en genetisk förklaringsmodell och sedan säger att tråden inte handlar om den frågan. Antingen är den relevant för din argumentation, eller också är den inte. Du kan inte använda den som huvudargument och samtidigt förklara den fredad från invändningar.
Det är egentligen det enda jag har vänt mig mot hela tiden. Inte att du har en hypotes, utan att du behandlar den som ett odiskutabelt faktum och därefter försöker flytta diskussionen så fort någon börjar ifrågasätta.