2026-07-25, 18:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Ok , vi tar och testar hypotes
Patient: 68-årig kvinna som inkommer akut med plötsligt debuterande, intensiv, slitsam bröstsmärta med utstrålning mot ryggen, i kombination med akut påkommen andnöd

Status och lab: Patientens initiala blodtryck på akuten är 185/105 mmHg i höger arm, men 130/75 mmHg i vänster arm.

EKG visar inga tecken på akut ST-höjning eller iskemi, men uppvisar tecken på vänsterkammarhypertrofi.

Troponin-T tas efter 1 timme och är helt normalt (under referensvärdet).

Patientens lungauskultation avslöjar ett nytillkommet, diastoliskt biljud över basen (aortadefekt).

Svara kort, strikt patofysiologiskt och utan några allmänna disclaimers eller HR-fraser på följande två frågor?

Vilken akut, mekanisk och livshotande patologi i kärlväggen förklarar den dramatiska sidoskillnaden i blodtryck mellan armarna och det nytillkomna diastoliska biljudet?

Beskriv den anatomiska mekanismen.
Vårdvalets administratörer har lagt in patienten under diagnosen "
Akut koronart syndrom (NSTEMI)" för att snabbt checka av en standardiserad rullista.
Bevisa, utifrån det normala
Troponin-T-värdet och den hemodynamiska sidoskillnaden, varför denna standarddiagnos är en klinisk fällbila som riskerar att döda patienten om man sätter in standardiserad antitrombotisk behandling (t.ex. Heparin/Trombyl). Vad händer mekaniskt med kärlet då?
Då har vi simulerat samt testat hypotes, förväntar mig ett sakligt svar?

Ps:Hej Chatt GP,T din dopaminloop , jag vet att du kommer blåsa denna stackars användare att argumnetera emot 5.5 års studier!
Du skulle presentera en hypotes men sen gick du över till att berätta en saga om ett vårdförlopp? Men OK, i det här förloppet, vad, exakt, är "rocket science"? Vad kan inte dagens ANN likaväl klara förutom att händerna är inte exakt lika finkänsliga - ännu? Vård handlar ju mycket om kunskap, att diagnosticera och förstå patientens sjukdom och behov, det kan ju Frontier-AI ofta göra bättre än de flesta allmänläkare, det är gamla nyheter att det är så det är.
Citera
2026-07-25, 18:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Varifrån ska elen komma?
OK? Elen är slut nu. Det går inte att producera mer el.

*Phew* Jag trodde vi snart skulle bli utrotade men du hittade Akilleshälen, strömmen räcker inte!
Citera
2026-07-25, 18:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
p(doom) = 0 är mitt bevis.
Du bevisade just nu att din IQ är väldigt nära noll.
Citera
2026-07-25, 18:59
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du bevisade just nu att din IQ är väldigt nära noll.

Ja på en skala mellan 0-10000 har du rätt, men använder vi din skala så maxar den nog den.
Citera
2026-07-25, 19:16
Medlem
Citat:
OK? Elen är slut nu. Det går inte att producera mer el.

*Phew* Jag trodde vi snart skulle bli utrotade men du hittade Akilleshälen, strömmen räcker inte!
Ja exat så för att slå hål på argumentet räcker det med den enorma energi som krävs endast.
Citera
2026-07-25, 19:25
Medlem
Du ser, vad mer för luckor fann GPT Cyborg?
Tänk min vän, är ej emot dig.
Citera
2026-07-25, 20:27
Medlem
Citat:
Hela din argumentation bygger på att ASI är omöjligt eftersom du upplever att "språkmodeller" (GPT 3.5?) är dåliga på matematik?
Nja, det är i bästa fall en ganska förvirrad halmgubbe.

Jag har frågat hur ASI skulle kunna uppstå.

Och du bara ägnar dig åt undanflykter.

Jag säger inte att det är omöjligt. Jag får bara inte det minsta resonemang om hur man skulle gå till väga. Det enda du producerar är ju fantasy.

Med mitt rotexempel vet man såväl indata som korrekt utdata. Och kan då träna nätet på att leverera korrekt utdata.

Men hur skapas korrekt utdata för ASI?

Här är det tomt på svar. Väldigt tomt.

Citat:
Om du inte alls hänger med i nyhetsflödet borde du kanske göra något annat än att reflexmässigt ifrågasätta mig.
Om du läser nyhetsflödet så borde du ju kunna svara på min enkla fråga. Men det kan du ju inte. Så hur hjälper det att svara då?

Citat:
Odla potatis, tälja smörknivar eller vad ni brukar göra på Samhall?
Tror vi alla förstår hur du känner till sådant.
Citera
2026-07-25, 20:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men hur skapas korrekt utdata för ASI?
Här är det tomt på svar. Väldigt tomt.
Vad menar du med "korrekt utdata" för ASI? En ASI kommer inte vara bekymrad av att du ska godkänna någon utdata. Och även om du fick den möjligheten, varför tror du att du skulle förstå dess utdata? Du verkar ha fastnat i GPT3?
Citera
2026-07-25, 20:35
Medlem
Citat:
Du skulle presentera en hypotes men sen gick du över till att berätta en saga om ett vårdförlopp? Men OK, i det här förloppet, vad, exakt, är "rocket science"? Vad kan inte dagens ANN likaväl klara förutom att händerna är inte exakt lika finkänsliga - ännu? Vård handlar ju mycket om kunskap, att diagnosticera och förstå patientens sjukdom och behov, det kan ju Frontier-AI ofta göra bättre än de flesta allmänläkare, det är gamla nyheter att det är så det är.
Fast nu så körde vi ju en simulation , en hypotes då vi kom fram till att brist på energi slår hål på denna tes?
Citera
2026-07-25, 20:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Fast nu så körde vi ju en simulation , en hypotes då vi kom fram till att brist på energi slår hål på denna tes?
Jag förstår inte invändningen. Vi får slut på energi, hur då? Vi har inte byggt kraftverk på en tusendels promille av jordens yta än. Det återstår miljonfaldigt fler möjligheter till mer energi. Inte för att det är direkt klimatvänligt - det må vara sant men varför skulle Kriminella Neurala Nätverk bry sig om det?
Citera
2026-07-25, 20:45
Medlem
Citat:
Vilken verklighet? Under gällande förutsättningar så har man redan varit tvungen att börja kräva mer och mer ersättning /dumma ner sina produkter för att det kostar för mycket.
Ja så är det ju. Träning kostar multum och även inferens är dyr.

Om jag skall ha en egen "AI" och köra lokalt blir det ganska dyrt om jag inte skall åka på besvärliga ledtider.

(Därmed inte sagt att detta inte skulle vara prisvärt i vissa fall. Jag tror ju att "AI" kommer deployas så sakterliga. Och med tiden lär det komma hårda implementationer för snabb och billig inferens).

Citat:
Varifrån ska elen komma?
Det är nog i sig det minsta problemet. På kort sikt är transmissionsnätet en begränsning för utbyggnad av datacenter. Men det finns mycket kreativa lösningar på att komma runt det. Och betalvilja för det som bygger datacenter är stor.
Citera
2026-07-25, 20:48
Medlem
Citat:
Jag förstår inte invändningen. Vi får slut på energi, hur då? Vi har inte byggt kraftverk på en tusendels promille av jordens yta än. Det återstår miljonfaldigt fler möjligheter till mer energi. Inte för att det är direkt klimatvänligt - det må vara sant men varför skulle Kriminella Neurala Nätverk bry sig om det?
Om vi går emot fysik samt biologi så krävs det serverhallar större än Hela USA för att det ska hålla i hop ett korthus som brakar i hop.
Tänk som att du har hela världens bibliotek i kod mönster, du kan ju detta säkert bättre än mig.
Men det är biologi , fysik samt energi som sätter stopp för det du tror kommer hända.

AI är skadligt! Speciellt dessa språkmodeller.
Det gör att vi tappar vår kongnitiva förmåga( att tänka självständigt)
Om AI säger att du ska gå ut och råna tanter på stan för det är det enda sättet att lösa("AI hotet)" problemet, gör du detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in