2026-07-23, 11:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
För att installera W11 på en dator dom inte är avsedd för det, ja visst men den kommer att bli trött som en gammal kossa.

Något är fel när operativsystemet ska ta så mycket kraft att datorn behöver bytas ut.

Varför då?
Citera
2026-07-23, 14:25
Medlem
Citat:
För att installera W11 på en dator dom inte är avsedd för det, ja visst men den kommer att bli trött som en gammal kossa.
Det går att banta Windows 11 rätt bra inom rimliga gränser mha exempelvis autounattend.xml och WinUtil.

Dock kräver 11:an minst 8GB RAM och en hyffsad SSD för att inte kännas som sirap.

Glöm inte heller att stänga av "Core Isolation and Memory Integration" om din CPU är osupportad för en extra liten boost.

På min egna laptop från 2019 (i7-8565U) finns det inget som blir bättre med Windows 11 framför 10:an. Snarare så att jag tappar i prestanda oavsett vilja optimeringar jag försöker mig på.

Har även kört Windows 11 på en laptop från 2014 och vanlig HDD, men det är inget jag rekommenderar.
Citera
2026-07-23, 16:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir
Det går att banta Windows 11 rätt bra inom rimliga gränser mha exempelvis autounattend.xml och WinUtil.

Dock kräver 11:an minst 8GB RAM och en hyffsad SSD för att inte kännas som sirap.

Glöm inte heller att stänga av "Core Isolation and Memory Integration" om din CPU är osupportad för en extra liten boost.

På min egna laptop från 2019 (i7-8565U) finns det inget som blir bättre med Windows 11 framför 10:an. Snarare så att jag tappar i prestanda oavsett vilja optimeringar jag försöker mig på.

Har även kört Windows 11 på en laptop från 2014 och vanlig HDD, men det är inget jag rekommenderar.

Samt Ms Defender, det gör skillnad.

Diverse tjänster och annat som drar resurser. Byte av webbläsare kan också hjälpa.
Citera
2026-07-23, 17:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkir

Till och med W10 blev segt sedan jag godkände fortsatta säkerhetsuppdateringar. Försökte återställa till tidigare konfiguration och nu går det inte alls att starta upp skiten, kommer inte ens åt felsäkert läge eller att boota från USB.

Ett byte till Linux närmar sig med stormsteg.
Citera
2026-07-23, 17:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Till och med W10 blev segt sedan jag godkände fortsatta säkerhetsuppdateringar. Försökte återställa till tidigare konfiguration och nu går det inte alls att starta upp skiten, kommer inte ens åt felsäkert läge eller att boota från USB.

Ett byte till Linux närmar sig med stormsteg.

Säkerheten på Windows kan man stå för själv, och behöver man inga egenskapsuppdateringar etc så kan man stanna helt på valfritt bygge. W8.1, de flesta byggen av W10 samt W11 upp till c:a 1 1/2 år sedan fungerade utmärkt.
Citera
2026-07-23, 23:12
Medlem
fizzles avatar
Man kan antingen dra ned ISO av typ Windows 10 IoT Enterprise LTSC 21H2 som ska ha längre support om jag fått det rätt.

Tillsammans med massgrave https://massgrave.dev/command_line_switches med kommando https://massgrave.dev/command_line_switches#using-in-the-powershell-one-liner ger en ESU (Extended Security Updates) till och med 2028.

Inte insatt i detaljer just nu, ja men ovan fungerar.
Citera
2026-07-24, 20:33
Medlem
bl-gr-ns avatar
Kommer bli underbart att slippa MS alla uppdateringar av Win10.
Sunt förnuft när det gäller att surfa, lämna ut personlig information och ladda ner okända prograkommer man längre med än MS alla "säkerhetsuppdateringar".
Har en åldrande Win10 dator som inte kommer få något nytt OS förutom de 2 den har Win10+Linux Mint.

Även "nya" datorn med Win11 (och Mint) kommer att köra Win11 långt efter det att Microsoft skrotat uppdateringar av Win11 när de nu kommer släppa Win12 inom en snar framtid.

Red: Glömde lägga till back-up och ominstallationer löser säkerhetsproblem bättre än ständigt lappande av ofärdiga Windows versioner.
Senast redigerad av bl-gr-n 2026-07-24 kl. 20:38.
Citera
2026-07-24, 20:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Kommer bli underbart att slippa MS alla uppdateringar av Win10.
Sunt förnuft när det gäller att surfa, lämna ut personlig information och ladda ner okända prograkommer man längre med än MS alla "säkerhetsuppdateringar".
Har en åldrande Win10 dator som inte kommer få något nytt OS förutom de 2 den har Win10+Linux Mint.

Även "nya" datorn med Win11 (och Mint) kommer att köra Win11 långt efter det att Microsoft skrotat uppdateringar av Win11 när de nu kommer släppa Win12 inom en snar framtid.

Red: Glömde lägga till back-up och ominstallationer löser säkerhetsproblem bättre än ständigt lappande av ofärdiga Windows versioner.

Varför inte stänga av W.update redan nu?
Citera
2026-07-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Man kan antingen dra ned ISO av typ Windows 10 IoT Enterprise LTSC 21H2 som ska ha längre support om jag fått det rätt.

Tillsammans med massgrave https://massgrave.dev/command_line_switches med kommando https://massgrave.dev/command_line_switches#using-in-the-powershell-one-liner ger en ESU (Extended Security Updates) till och med 2028.

Inte insatt i detaljer just nu, ja men ovan fungerar.
Win 10 IoT LTSC får uppdateringar till 2032, man kan uppdatera en befintlig Win 10 eller 11 till 10 IoT LTSC och behålla alla program och filer. Finns här: https://teknixstuff.com/Libraries/Projects/UpDownTool/
Citera
2026-07-27, 21:10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
Microsoft har utökat stödet till oktober 2027. Finns lite att läsa här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/42856-microsoft-forlanger-esu-programmet-for-windows-10

Gäller det även om man gick med för snart ett år sedan när de kom ?

ah de verkar så
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in