2026-07-22, 16:18
Medlem
PurpleHaze-Ganjabreeders avatar
Det har säkert gått flera trådar i ämnet men jag ställer den ändå eftersom det inte är lång tid kvar tills de gratis uppdateringarna av MS Windows 10 Pro upphör.
Personligen tänker jag inte köpa ny dator, så min fråga är... vad händer när den gratis uppdatering vi fick hösten 2025 går ut?

Personligen är jag villig att betala en slant för uppdateringar bara inte MS drar till med något jävla ockerbelopp.
Citera
2026-07-22, 16:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleHaze-Ganjabreeder
Det har säkert gått flera trådar i ämnet men jag ställer den ändå eftersom det inte är lång tid kvar tills de gratis uppdateringarna av MS Windows 10 Pro upphör.
Personligen tänker jag inte köpa ny dator, så min fråga är... vad händer när den gratis uppdatering vi fick hösten 2025 går ut?

Personligen är jag villig att betala en slant för uppdateringar bara inte MS drar till med något jävla ockerbelopp.

Du kan ju läsa lite här: (FB) Använd W10, LTSC, till år 2032.

Varför inte köra W11 och förbigå begränsningarna för din dator.
Citera
2026-07-22, 16:30
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:

Microsoft har utökat stödet till oktober 2027. Finns lite att läsa här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/42856-microsoft-forlanger-esu-programmet-for-windows-10
Citera
2026-07-22, 16:38
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
https://www.sweclockers.com/nyhet/42856-microsoft-forlanger-esu-programmet-for-windows-10

Härligt, detta firas med en gräddtårta
Citera
2026-07-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du kan ju läsa lite här: (FB) Använd W10, LTSC, till år 2032.

Varför inte köra W11 och förbigå begränsningarna för din dator.
Det låter alldeles för bra för att vara sant att man får den svenska utgåvan av Windows 10 Pro 22H2 uppdaterad andra tisdagen varje månad ända fram till 2032!!!

Nej, Win 11 Pro vill jag helst inte befatta mig med. Jag är en gammal jävel som är alldeles för misstänksam mot Win 11. Stötarna på Sweclockers håller med.
Citera
2026-07-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrumunD
Tack - detta ska läsas noggrant. TACK!
Citera
2026-07-22, 16:55
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det låter alldeles för bra för att vara sant att man får den svenska utgåvan av Windows 10 Pro 22H2 uppdaterad andra tisdagen varje månad ända fram till 2032!!!

Nej, Win 11 Pro vill jag helst inte befatta mig med. Jag är en gammal jävel som är alldeles för misstänksam mot Win 11. Stötarna på Sweclockers håller med.

Känslostyrd reaktion emot W11. W11 är ok och det går att justera det ena och andra så att man känner sig hemma likt det vore 10:an.
Citera
2026-07-22, 18:03
Medlem
Citat:
Känslostyrd reaktion emot W11. W11 är ok och det går att justera det ena och andra så att man känner sig hemma likt det vore 10:an.
Lite så! Men samtidigt är Windows 11 24H2/25H2 betydligt mer resurskrävande än Windows 10.

ExplorerPatcher, Open-Shell m.m. kan inte rädda oss från att de kumulativa uppdateringarna till Windows 11 passerat 5GB i storlek!

/Hälsningar från SweClockers
Citera
2026-07-23, 00:11
Medlem
mer

Citat:

Varför inte uppdatera till W11 som är ett bättre operativsystem? Eller har du för gammal PC?
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2026-07-23 kl. 00:11. Anledning: mer
Citera
2026-07-23, 03:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför inte uppdatera till W11 som är ett bättre operativsystem? Eller har du för gammal PC?
Vi är nog många som privat använder en dator som inte accepterar en uppgradering till W11.
För min del bland annat en gammal gaming-laptop som gott och väl räcker till för mina behov, det känns rätt surt att själva operativsystemet ska vara det som datorn inte räcker till för.

Men det finns väl en tanke bakom, att allt gammalt ska skrotas bort till förmån för försäljning av "ny teknik". Och att folk inte längre ska kunna köpa begagnade apparater eller "ärva" någon från sin arbetsplats när dom uppgraderar.

Hur blir det med gamla datorer som fungerar som "tunna klienter" och som jobbar mot en server i ett nätverk, måste dom också klara W11 nu?
Citera
2026-07-23, 06:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vi är nog många som privat använder en dator som inte accepterar en uppgradering till W11.
För min del bland annat en gammal gaming-laptop som gott och väl räcker till för mina behov, det känns rätt surt att själva operativsystemet ska vara det som datorn inte räcker till för.

Men det finns väl en tanke bakom, att allt gammalt ska skrotas bort till förmån för försäljning av "ny teknik". Och att folk inte längre ska kunna köpa begagnade apparater eller "ärva" någon från sin arbetsplats när dom uppgraderar.

Hur blir det med gamla datorer som fungerar som "tunna klienter" och som jobbar mot en server i ett nätverk, måste dom också klara W11 nu?

Men du vet väl att du kan förbigå begränsningarna?
Citera
2026-07-23, 10:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Men du vet väl att du kan förbigå begränsningarna?
För att installera W11 på en dator dom inte är avsedd för det, ja visst men den kommer att bli trött som en gammal kossa.

Något är fel när operativsystemet ska ta så mycket kraft att datorn behöver bytas ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in