Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Jag tyckte hedningens svar öppnade upp för köp i spekulativt syfte där frågan reduceras till endast pengar och köper man en bostad idag för 3 000 000kr och bara jämför räntor med hyror osv är det enkelt att missa att bostaden kanske ökat i värde till 4 000 000kr på 5år.
Jag uppfattar inte ts situation som att han undrar om har har råd att köpa sin bostad eller inte. Dessutom var ju frågeställningen om bostadsköpet är en okej affär på sikt.
Jag gissar på att ni läst frågeställningen på olika sätt.
Jag tror att hedningen (liksom jag) tolkade frågan om det var frågan om han skulle låna till bostaden eller använda sina avanzapengar istället.
Då blir det ju lite av en fråga om att jämföra avkastningen på avanza (som man avstår genom att ta av de pengarna) och räntan på det man skulle behöva låna istället.
Jag ser inte hur man tolkar det som att det var frågan om han hade råd eller att det var
rent spekulativt köp, men jag tror inte heller det har betydelse. Huruvida han har råd är ju inte något vi har fått information nog att avgöra tror jag. Men är det den tolkningen så är det ju som sagt att man behöver ta hänsyn till förväntad prisökning.