2026-07-22, 18:26
Medlem
SeanPenns avatar
Naivt av dig att säga att kista inte är ett ghetto. Har du vart i området nångång? Åk dit och gå in i kista centrum så ser du vad du har att förvänta dig.
2026-07-22, 18:36
Medlem
Svår fråga.
Bor sjölv i en bostadsrätt varit en riktig "kass" investering ekonomiskt jämfört med mina aktieportfölj på börsen MEN livskvalitén att bo i ett område som har en viss barriär för att kunna bo I har varit värt det enligt mig.

Sen visst min bostadsrätt har stått still I pris under flera år men sen kan man ju även räkna på vad en hyresrätt I samma område hade gått på. Skulle jag bo i hyresrätt så hade min boendekostnad varit 7000kr högre förvisso hade lina pengar jag låst i bostaden arbetat på börsen och förhoppningsvis givit 4 procent avkastning varje år. Problemet är börsen ej ger garanterad avkastning de senaste 5 åren på börsen hör inte till det normala.
2026-07-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Varför skulle du räkna med värdeökningen pabostaden? För just frågeställningen som gavs dvs.

Jag tyckte hedningens svar öppnade upp för köp i spekulativt syfte där frågan reduceras till endast pengar och köper man en bostad idag för 3 000 000kr och bara jämför räntor med hyror osv är det enkelt att missa att bostaden kanske ökat i värde till 4 000 000kr på 5år.

Jag uppfattar inte ts situation som att han undrar om har har råd att köpa sin bostad eller inte. Dessutom var ju frågeställningen om bostadsköpet är en okej affär på sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Korta svaret. Är räntan på lånet högre än din förväntade avkastning på börsen?

Glöm inte att räntan på lånet är avdragsgill.
2026-07-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Funderar på att köpa en bostadsrätt ( liten trea) i det nybyggda området i Kista till nästa år.

Detta för att jag ska separera och vill komma ifrån hyresrätter. Jag undrar om det är en ok affär på sikt eller när jag låta pengarna ligga kvar på börsen och försöka bo kvar i en hyresrätt?

Känslan blir väl att om jag köper så köper jag in mig i ett litet bättre område i Kista men får i mångt och mycket börja om på börsen igen. Jag tycker ändå det känns rätt eftersom jag vill kunna måla om min dotters rum.osv.

Hur hade ni funderat kring detta?

Köp inte bostadsrätt i områden som inte är eftertraktade .. risken är att de bli svårsålt den dagen om du vill sälja.
2026-07-22, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tyckte hedningens svar öppnade upp för köp i spekulativt syfte där frågan reduceras till endast pengar och köper man en bostad idag för 3 000 000kr och bara jämför räntor med hyror osv är det enkelt att missa att bostaden kanske ökat i värde till 4 000 000kr på 5år.

Jag uppfattar inte ts situation som att han undrar om har har råd att köpa sin bostad eller inte. Dessutom var ju frågeställningen om bostadsköpet är en okej affär på sikt.

Jag gissar på att ni läst frågeställningen på olika sätt.

Jag tror att hedningen (liksom jag) tolkade frågan om det var frågan om han skulle låna till bostaden eller använda sina avanzapengar istället.

Då blir det ju lite av en fråga om att jämföra avkastningen på avanza (som man avstår genom att ta av de pengarna) och räntan på det man skulle behöva låna istället.

Jag ser inte hur man tolkar det som att det var frågan om han hade råd eller att det var rent spekulativt köp, men jag tror inte heller det har betydelse. Huruvida han har råd är ju inte något vi har fått information nog att avgöra tror jag. Men är det den tolkningen så är det ju som sagt att man behöver ta hänsyn till förväntad prisökning.
2026-07-22, 21:06
Medlem
BerraByggers avatar
Vad ger bäst avkastning statistiskt om du ser tillbaks 5 år? Hyra och börsa som du gör nu med friheten i behåll, eller köpa? Jag föredrar själv att inte äga något som binder mig till något. Som en adress, registreringsskylt, etc. Det finns folk som jobbar med att underhålla fastigheter. Jag gör sällan saker själv det finns folk för. Oroa dig över underhåll, förening i Kista som lär bli lensad av Achmed osv. Fasen.
Senast redigerad av BerraBygger 2026-07-22 kl. 21:08.
2026-07-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraBygger
Vad ger bäst avkastning statistiskt om du ser tillbaks 5 år? Hyra och börsa som du gör nu med friheten i behåll, eller köpa? Jag föredrar själv att inte äga något som binder mig till något. Som en adress, registreringsskylt, etc. Det finns folk som jobbar med att underhålla fastigheter. Jag gör sällan saker själv det finns folk för. Oroa dig över underhåll, förening i Kista som lär bli lensad av Achmed osv. Fasen.

Det här är också en bra poäng...
2026-07-22, 21:54
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Funderar på att köpa en bostadsrätt ( liten trea) i det nybyggda området i Kista till nästa år.

Detta för att jag ska separera och vill komma ifrån hyresrätter. Jag undrar om det är en ok affär på sikt eller när jag låta pengarna ligga kvar på börsen och försöka bo kvar i en hyresrätt?

Känslan blir väl att om jag köper så köper jag in mig i ett litet bättre område i Kista men får i mångt och mycket börja om på börsen igen. Jag tycker ändå det känns rätt eftersom jag vill kunna måla om min dotters rum.osv.

Hur hade ni funderat kring detta?

Ja. Skit i alla bankrådgivare. Casha. Det finns få saker som är bättre än att vara skuldfri vad än det sägs om räntor och börsutveckling. Tyvärr kan man inte leva utan att ha en bank men det är löjligt skönt att inte vara skyldig dem något. Dödade själv det sista bostadslånet för några år sedan. Man drar lätt runt livet på jordnötter.
2026-07-22, 23:51
Medlem
Allt är bättre en att bo i en sunkig HR-rätt!
2026-07-23, 00:52
Medlem
Black.Panthers avatar
tack för alla svar, bra som dåliga.

Lite oklart vad jag ska göra, men får fundera lite.
2026-07-23, 01:21
Moderator
Trixtons avatar
Trådar om att köpa bostadsrätt kanske vi redan har? Ja, det har vi!

Låser denna.

Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in