Citat:
Ursprungligen postat av
von.Boegroeff
Det går utmärkt att spara grejer man inte vill bli av med på DVD. USB-minnen har man haft några genom åren, allihop utom ett har hamnat i sopkorgen.
Naturligtvis beror det väldigt mycket hur man lagrar CD, DVD och Blu-Ray hemmabrända skivor. Mörkt svalt på gränsen till mörk och kallt (10 grader påstås vara optimalt) och torr luft (låg RH) samt vad det är för tillverkare av skivorna.
Verbatim påstås ju hålla bra kvalitet.
No Name diskar bör väl uteslutas.
Men tempen för oss som inte bor i luftkonditionerade fastigheter är ju ett problem. 30 graders värme inomhus som det var för några veckor sedan förlänger väl knappast livslängden på skivorna.
Har väl ett 30-tal USB-minnen varav större delen köpte jag av "papperstidningen"
PC För Alla för många år sedan. TRAXDATA står det på minnena. Och samtliga funkar faktiskt klockrent än idag. Bara ett minne har slutet att fungara - SanDisk 64GB som jag minns jag lade in en videofilm på som var strax under 5GB. Så det var alltså knappa 60GB ledigt på minnet. Helt plötsligt var det bara filmen kvar på minnet... allt "fritt" lagringsutrymme var borta.