2026-07-22, 12:46
Medlem
PurpleHaze-Ganjabreeders avatar
Någon som har någon uppfattning om 256GB Samsung Bar Plus USB-minnen?

Jag vet att åsikterna går isär om USB Flash Drives rent allmänt jämfört med externa NVME USB-diskar där de senare självklart är bättre och mer hållbarare. För långtidslagring är det väl fortfarande gamla snurrande hårddiskar som gäller kan jag tänka. Men jag tänkte för att på ett smidigt sätt lagra lita data - mest bilder, video och musik/filmer.
DVD och Blu-Ray, även om man satsar på M-Disc (https://www.mdisc.com/) är väl helt ute idag... eller?
Citera
2026-07-22, 13:08
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleHaze-Ganjabreeder

Jag vet att åsikterna går isär om USB Flash Drives rent allmänt jämfört med externa NVME USB-diskar där de senare självklart är bättre och mer hållbarare. För långtidslagring är det väl fortfarande gamla snurrande hårddiskar som gäller kan jag tänka. Men jag tänkte för att på ett smidigt sätt lagra lita data - mest bilder, video och musik/filmer.
DVD och Blu-Ray, även om man satsar på M-Disc (https://www.mdisc.com/) är väl helt ute idag... eller?

Det går utmärkt att spara grejer man inte vill bli av med på DVD. USB-minnen har man haft några genom åren, allihop utom ett har hamnat i sopkorgen.
Citera
2026-07-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Det går utmärkt att spara grejer man inte vill bli av med på DVD. USB-minnen har man haft några genom åren, allihop utom ett har hamnat i sopkorgen.
Naturligtvis beror det väldigt mycket hur man lagrar CD, DVD och Blu-Ray hemmabrända skivor. Mörkt svalt på gränsen till mörk och kallt (10 grader påstås vara optimalt) och torr luft (låg RH) samt vad det är för tillverkare av skivorna. Verbatim påstås ju hålla bra kvalitet. No Name diskar bör väl uteslutas.
Men tempen för oss som inte bor i luftkonditionerade fastigheter är ju ett problem. 30 graders värme inomhus som det var för några veckor sedan förlänger väl knappast livslängden på skivorna.

Har väl ett 30-tal USB-minnen varav större delen köpte jag av "papperstidningen" PC För Alla för många år sedan. TRAXDATA står det på minnena. Och samtliga funkar faktiskt klockrent än idag. Bara ett minne har slutet att fungara - SanDisk 64GB som jag minns jag lade in en videofilm på som var strax under 5GB. Så det var alltså knappa 60GB ledigt på minnet. Helt plötsligt var det bara filmen kvar på minnet... allt "fritt" lagringsutrymme var borta.
Citera
2026-07-22, 13:37
Medlem
swebarbs avatar
Hade satsat på en extern mekanisk disk istället, kan hålla data i många år framöver.
Citera
2026-07-22, 13:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Hade ett USB-minne från Samsung på 256GB.
Efter 2-3 års bruk och missbruk (liggande i fickan, skramlade runt i väska).

Så gick minnet sönder... Delad i två delar när jag skulle ta ur den ur USB-porten. USB-kontakten i ena halva och lagringskretsarna i den andra (helt kaputt m.a.o.).

Efter som jag aldrig hade behov 256GB , så fick viktiga filer som egentligen bara skulle flyttas från dator till mobil och vice versa, ligga kvar och skvalpa som om USB-minnet var en säkerhetskopia.

Numera vill jag bara ha 32GB storlek på USB-minnen (om de fortfarande finns att köpa), inte större än 64GB.
Så man måste rensa USB-minnet ofta.

Vet att det inte är vad TS frågade om men hade skrivklåda.
Citera
2026-07-22, 13:42
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Jag har exakt en sån USB och det går utmärkt att titta på 1080p direkt från USB:n. Min uppfattning är att USB:er är smidigare att använda än en extern hårddisk. Har en extern hårddisk med 2T som backup.

Samsung USB:n blir rätt så varm när jag har den i laptoppen, ca 40 grader C. Den blir lite repig också vid uttaget. Jag är nöjd ändå. Hade först en Samsung USB 128 GB som backup i 4 år innan jag skaffade externa hårddisken.

Om man skulle ha sönder kontakten så är det svårt att öppna upp Samsung USB:n men jag har aldrig haft sönder en USB så det är inte riktigt något jag oroar mig över.
Citera
2026-07-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hade satsat på en extern mekanisk disk istället, kan hålla data i många år framöver.
Jag har gissningsvis uppåt 100-talet 2,5" och 3,5" Seagate och WD hdd som jag lagrat mestadels musik och musikvideo på. Proffsen säger att man ska starta igång hdd en gång i halvåret för att "aktivera" elektroniken i dom. Men det har jag naturligtvis slarvat med. Kör dom annars i dockningsstationer (USB) så bytet av hdd går ju på ett par sekunder.
Citera
2026-07-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Hade ett USB-minne från Samsung på 256GB.
Efter 2-3 års bruk och missbruk (liggande i fickan, skramlade runt i väska).

Så gick minnet sönder... Delad i två delar när jag skulle ta ur den ur USB-porten. USB-kontakten i ena halva och lagringskretsarna i den andra (helt kaputt m.a.o.).

Efter som jag aldrig hade behov 256GB , så fick viktiga filer som egentligen bara skulle flyttas från dator till mobil och vice versa, ligga kvar och skvalpa som om USB-minnet var en säkerhetskopia.

Numera vill jag bara ha 32GB storlek på USB-minnen (om de fortfarande finns att köpa), inte större än 64GB.
Så man måste rensa USB-minnet ofta.

Vet att det inte är vad TS frågade om men hade skrivklåda.
Samsung Bar Plus är helt i metall så jag hoppas att jag ska slippa de proiblem du råkade ut för. Här har du en BILD på minnet:
https://image.semiconductor.samsung.com/image/samsung/p6/semiconductor/consumer-storage/usb-flash-drive/ufd_bar_silver_03.png
Senast redigerad av PurpleHaze-Ganjabreeder 2026-07-22 kl. 14:14.
Citera
2026-07-22, 14:59
Medlem
Scammare på gång på cdon igen, Samsung 990 Pro 2TB för 577 kr, kostar i den verkliga världen en bit över 4000 kr.
Citera
2026-07-23, 15:49
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jag har gissningsvis uppåt 100-talet 2,5" och 3,5" Seagate och WD hdd som jag lagrat mestadels musik och musikvideo på. Proffsen säger att man ska starta igång hdd en gång i halvåret för att "aktivera" elektroniken i dom. Men det har jag naturligtvis slarvat med. Kör dom annars i dockningsstationer (USB) så bytet av hdd går ju på ett par sekunder.

Ja det är bra, räcker du startar en mekanisk en gång om året eller nåt, värre är det med ssd diskar dom vill man inte stå orörda en längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in