Idag, 13:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Saknar lite min Volvo; https://i.imgur.com/WnDpbg3.jpeg

Men det är inget jag kan ersätta med el-sparkcykel...
900 serien var sista riktiga volvon är det många som säger och jag håller med
Citera
Idag, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och du är bra exempel på en sådan som glatt sväljer allt som presenteras som nytt, och tror att det då måste det ju vara bättre.

Bilar där man inte ens kan byta lampor, jo, det är utveckling vill jag lova.
Ständigt detta "buhu buhu, det var bättre förr" gnäll.

På min nya bil är alla lampor led, och med led matrix strålkastare. Jag behöver inte byta en lampa mer i mitt liv det du gubbe, är utveckling vill jag lova.
Citera
Idag, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ständigt detta "buhu buhu, det var bättre förr" gnäll.

På min nya bil är alla lampor led, och med led matrix strålkastare. Jag behöver inte byta en lampa mer i mitt liv det du gubbe, är utveckling vill jag lova.
Bra ! jag förstår inte , vill man byta glödlampor för att känna man lever
Citera
Idag, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Skulle säga tidigt 90-tal. Audi 100. Mercedes av toppkvalitet innan de började rosta.
Mercedes 124 är nog bland världens bästa bilar - inte jämnåriga BMW och AUDI samt Volvo!
Citera
Idag, 15:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Mercedes 124 är nog bland världens bästa bilar - inte jämnåriga BMW och AUDI samt Volvo!

Johoådå. 940. Skapelsens krona. Liksom 124 även om jag inte har någon erfarenhet av den sista.
Citera
Idag, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Skulle säga tidigt 90-tal. Audi 100. Mercedes av toppkvalitet innan de började rosta.
Toppkvalitet som rostar ?
Citera
Idag, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är ju ett bra exempel på det jag beskrivit, en rätt typisk ”det-var-bättre-förr-gubbe”…..
Men fakta är ju att det allra mesta runt omkring oss, och även våra bilar, generellt sett har blivit bättre och bättre, säkrare tillförlitligare mindre servicekrävande etc etc ju nyare de är.

Och det lustiga är, vilket även styrker det jag säger, är ju att det i alla tider hörts samma påståenden från folk, att det var bättre förr. Men det skulle ju betyda att den allra bästa bilen var en av de allra första bilarna någonsin, för sen blev det ju (enligt alla dessa som klagar…) bara sämre och sämre för varje ny årsmodell…

Det hela grundar sig nog i en blandning av gamla ingrodda vanor och vilja att acceptera förnyelse, förändring etc. Lite som att vi tenderar att präglas av den musik vi växter upp med som ungdomar, den håller de flesta ofta som den musik de tycker är/var bäst, och nyare musik är skit….
Kan härledas till dåligt minne!
Får jag påminna om tiden innan elektronisk tändning och elektronisk bränsleinsprutning!
Minns choken, den förhatliga - vare sig det var manuell eller "automatisk"!
Gläds åt ABS och ESP!
Citera
Idag, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och du är bra exempel på en sådan som glatt sväljer allt som presenteras som nytt, och tror att det då måste det ju vara bättre.

Bilar där man inte ens kan byta lampor, jo, det är utveckling vill jag lova.
Där man får byta kompletta armaturer för, i ett visst fall, drygt 60.000:-!
Där håller jag med dig!
Citera
Idag, 16:31
Medlem
Dagens medelålders "fjortisar" har bytt fettsprutan, oljekannan och handverktygssatsen mot mobiltelefon med Assistanskåren högst upp i listan!

En sak jag saknar är reservtankskranen i min gamla VW typ 1.
Borde finnas något liknande i batteribilarna!
Redan min moppe - en remdriven REX enpetare - hade resevtank!
Citera
Idag, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Dagens medelålders "fjortisar" har bytt fettsprutan, oljekannan och handverktygssatsen mot mobiltelefon med Assistanskåren högst upp i listan!

En sak jag saknar är reservtankskranen i min gamla VW typ 1.
Borde finnas något liknande i batteribilarna!
Redan min moppe - en remdriven REX enpetare - hade resevtank!

Jodå, minns att får ibland vred på reservkranen på vår första bil, nån svart bubbla från sent 50tal eller nåt sånt, i vilken jag ofta satt uppe i ”gropen” bakom baksätets ryggstöd, under bakrutan typ. Vill minnas att denna kran satte mitten under instrumentbrädan, på torpedväggen rakt framför ”kardantunneln”

Men är det väl mest nostalgi (vilket kan vara trevligt) men egentligen mest bara ännu en potentiell källa till läckage?
Idag har vi ju mer exakt visning och beräkning av återstående bränsle samt både visuell och akustisk varning för låg bränslenivå och hur långt kvarvarande bränsle beräknas räcka.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in