Igår, 19:42
Medlem
En stor orsak till nostalgin tror jag är just att de var sämre. De gick sönder, men gick också att laga själv hemma. Man minns inte gångerna det bara funkade men man minns när det pajade och man fick ordning på det ändå. Det är nog inte felen man saknar, utan att man lärde känna sin bil och förstod den tillräckligt bra för att fixa den själv.
Citera
Idag, 08:50
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du är ju ett bra exempel på det jag beskrivit, en rätt typisk ”det-var-bättre-förr-gubbe”…..
Men fakta är ju att det allra mesta runt omkring oss, och även våra bilar, generellt sett har blivit bättre och bättre, säkrare tillförlitligare mindre servicekrävande etc etc ju nyare de är.

Och det lustiga är, vilket även styrker det jag säger, är ju att det i alla tider hörts samma påståenden från folk, att det var bättre förr. Men det skulle ju betyda att den allra bästa bilen var en av de allra första bilarna någonsin, för sen blev det ju (enligt alla dessa som klagar…) bara sämre och sämre för varje ny årsmodell…

Det hela grundar sig nog i en blandning av gamla ingrodda vanor och vilja att acceptera förnyelse, förändring etc. Lite som att vi tenderar att präglas av den musik vi växter upp med som ungdomar, den håller de flesta ofta som den musik de tycker är/var bäst, och nyare musik är skit….
Fast det är ju många saker som objektivt sett blir sämre.

Med alla "funktioner" har det till exempel blivit svårare att hitta en billig bil. Motoriserade dörrhandtag och luckor, displayer som visar logotyper och blinkar... För att inte tala om all hjälp man prompt ska ha, för att hålla farten, hålla sig på vägen, etc. De flesta av de här funktionerna skulle jag egentligen helst betala för att slippa, men nu ökar de prislappen med tiotusentals kronor istället.

Hur de är att meka har jag hört delade meningar om. Vissa säger att man visserligen måste plocka ur fler delar för att komma åt typ remmar och annat som behöver bytas ibland, men att det är så mycket lättare att göra så man sparar tid. Vad som är otvetydigt sant är att alltfler funktioner är mjukvarustyrda, och att man därför behöver koppla in rätt dator med rätt sladd för att få ut en felkod som ska tolkas. Det minskar oberoendet för bilägaren.

Slutligen är det allt trams om "funktioner" som byggs in i vissa bilar, men som man måste "låsa upp". Alltså att man måste betala för att bilen ska göra något den redan är byggd för att göra. Det är väl inte alla bilar (hoppas jag), men ändå.

Att en bil som är så mjukvarustyrd kopplar upp sig mot internet, antingen direkt eller via wifi eller telefon, kommer med risken att den kan hackas. Den skulle antingen kunna göras obrukbar eller fås att bete sig farligt i trafiken, om någon illvillig individ (eller stat) är på det humöret. Man kan dividera om hur stor risken är, men den finns där för de bilar som har någon sorts interface mot internet.

Någon skulle kunna mena att dessa nackdelar med råge uppvägs av fördelar, som värmeslinga i mugghållaren eller fönsterhissar som man kan styra med en app, eller till äventyrs något faktiskt vettigt såsom bränsleekonomi, men det hindrar inte att vissa saker är objektivt sämre.
Citera
Idag, 09:02
Medlem
Jag åker sådana varje dag och dagens pipande monster där den styr själv, piper, tjuter, och allt annat som alla ägare jag mött stänger av i den mån det går slipper jag gärna så länge det går.

https://nyheter24.se/nyheter/motor/1497867-20-ar-gammal-volvo-slar-nya-bilar-i-ovantat-test

inte helt oväntat då jag själv har hållit på och pillat på en tesla skärm när jag vill byta saker till kontroller på ratten(vindrutetorkare), lyckligtvis satt ägaren bredvid så jag sa att han får fixa det så jag kan fokusera på vägen.
Tur att bilägare insett att folk vill ha knappar på vissa saker även omd et är dyrare för dom att sätta in en fysisk.
Citera
Idag, 09:09
Medlem
oligarkss avatar
Hade en Ford Scorpio 2.9 Ghia -89 som leasing.
Löste ut den sen privat, bytte jobb, spann alltid som en katt,
fin kärra som man inte ser på vägarna mer.
Citera
Idag, 09:32
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Jag åker sådana varje dag och dagens pipande monster där den styr själv, piper, tjuter, och allt annat som alla ägare jag mött stänger av i den mån det går slipper jag gärna så länge det går.

https://nyheter24.se/nyheter/motor/1497867-20-ar-gammal-volvo-slar-nya-bilar-i-ovantat-test

inte helt oväntat då jag själv har hållit på och pillat på en tesla skärm när jag vill byta saker till kontroller på ratten(vindrutetorkare), lyckligtvis satt ägaren bredvid så jag sa att han får fixa det så jag kan fokusera på vägen.
Tur att bilägare insett att folk vill ha knappar på vissa saker även omd et är dyrare för dom att sätta in en fysisk.
Jag kör oftast äldre bilar, men ibland är det någon hyrbil med pekskärm och det är alltid obehagligt att behöva interagera med en pekskärm under körning. De har ju gjort mobilanvändning under färd olagligt av en anledning, och det här kan inte vara bättre. Likaså vägvisare som ska visa på en karta var jag är undviker jag. Bättre att stanna, titta på kartan och sedan köra så långt jag kommer ihåg vägen och stanna igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Artikel med förslag på typiska bilar! På bild i artikeln, den ultimata "vanliga" 80-talaren, en SAAB 9000, den var jag alltid svartsjuk på men provkörde aldrig.
https://swedishjournal.com/livsstil/bilar-som-praglade-80-och-90-talet-i-sverige/

Den ultimata Volvon ca 1995 var T-gul eller T-röd, Volvo 850 T-5R.
https://www.automotorsport.se/nyheter/fyndlage-volvo-t-gul-i-toppskick-till-salu/
SAAB 9000 är en av mina favoritbilar att köra! Hoppas du får testa en dag.
Citera
Idag, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Fast det är ju många saker som objektivt sett blir sämre.

Med alla "funktioner" har det till exempel blivit svårare att hitta en billig bil. Motoriserade dörrhandtag och luckor, displayer som visar logotyper och blinkar... För att inte tala om all hjälp man prompt ska ha, för att hålla farten, hålla sig på vägen, etc. De flesta av de här funktionerna skulle jag egentligen helst betala för att slippa, men nu ökar de prislappen med tiotusentals kronor istället.

Hur de är att meka har jag hört delade meningar om. Vissa säger att man visserligen måste plocka ur fler delar för att komma åt typ remmar och annat som behöver bytas ibland, men att det är så mycket lättare att göra så man sparar tid. Vad som är otvetydigt sant är att alltfler funktioner är mjukvarustyrda, och att man därför behöver koppla in rätt dator med rätt sladd för att få ut en felkod som ska tolkas. Det minskar oberoendet för bilägaren.

Slutligen är det allt trams om "funktioner" som byggs in i vissa bilar, men som man måste "låsa upp". Alltså att man måste betala för att bilen ska göra något den redan är byggd för att göra. Det är väl inte alla bilar (hoppas jag), men ändå.

Att en bil som är så mjukvarustyrd kopplar upp sig mot internet, antingen direkt eller via wifi eller telefon, kommer med risken att den kan hackas. Den skulle antingen kunna göras obrukbar eller fås att bete sig farligt i trafiken, om någon illvillig individ (eller stat) är på det humöret. Man kan dividera om hur stor risken är, men den finns där för de bilar som har någon sorts interface mot internet.

Någon skulle kunna mena att dessa nackdelar med råge uppvägs av fördelar, som värmeslinga i mugghållaren eller fönsterhissar som man kan styra med en app, eller till äventyrs något faktiskt vettigt såsom bränsleekonomi, men det hindrar inte att vissa saker är objektivt sämre.

Fast det du tycker är onödigt etc kan ju andra tycka är sketabra….

I alla tider har bilar utrustats med saker som vissa tyckt varit helt onödiga för dem, medan andra absolut vill ha dem.
Citera
Idag, 09:37
Medlem
carlpetersen73s avatar
Få bilar från den tidsperioden som levererade någon slags känsla, nästan bara i premiumsegmentet. Så nej, saknar inte de bilarna.
Citera
Idag, 09:46
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast det du tycker är onödigt etc kan ju andra tycka är sketabra….

I alla tider har bilar utrustats med saker som vissa tyckt varit helt onödiga för dem, medan andra absolut vill ha dem.
Problemet är att de gör bilarna dyrare, och inte går att välja bort.

När teknologin går framåt borde bilar kunna bli billigare och billigare över tid, allteftersom man utvecklar mer effektiva metoder att tillverka dem. Men istället gör man bilarna mer och mer komplicerade, och kan ta mer betalt för dem. Det är inveckling förklädd till utveckling.
Citera
Idag, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Problemet är att de gör bilarna dyrare, och inte går att välja bort.

När teknologin går framåt borde bilar kunna bli billigare och billigare över tid, allteftersom man utvecklar mer effektiva metoder att tillverka dem. Men istället gör man bilarna mer och mer komplicerade, och kan ta mer betalt för dem. Det är inveckling förklädd till utveckling.

Tja, tror du det skulle vara bättre om man började med en helt naken bil och sen alla fick kryssa i allt eller inget av vad de ville ha eller inte, och sen byggdes bilen efter deras val….?
Skulle det bli billigare eller dyrare tror du…?
Hur skulle t ex säkerheten påverkas…?

Bilar är egentligen billigare idag än förr, bl a för att man utvecklat både modernare bättre material och som du säger tillverkningsmetoder, och för dessa pengar får vi dessutom en massa bra och viktiga eller trevliga saker med i köpet, saker som nog de flesta sedan länge vant sig vid att ha och inte skulle gilla att inte ha det.

Det är faktiskt så enkelt att det i princip är omöjligt att producera en produkt som alla är nöjda med, och till ett pris som ingen gnäller över. Det kommer alltid att finnas folk som kommer att klaga och gnälla hur fan än tillverkarna gör, och tjäna pengar är fult så det får bara vanligt folk göra.
Citera
Idag, 12:47
Medlem
Nej. Majoriteten av bilarna från den perioden var skräp, och det sa man då också. Sedan kröp den korkade nostalgin in hos folk.
Citera
Idag, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medicum
Nej. Majoriteten av bilarna från den perioden var skräp, och det sa man då också. Sedan kröp den korkade nostalgin in hos folk.
Håller med o har märkt att ju fattigare o mindre möjlighet ekonomiskt man har att hänga med i utvecklingen med nyare bil , ju mer nostalgisk till äldre bilar blir man
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Muppetys avatar
Saknar lite min Volvo; https://i.imgur.com/WnDpbg3.jpeg

Men det är inget jag kan ersätta med el-sparkcykel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in