Idag, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Tror du att MGM borde ha hört Milton på vägen eller inte?
Högt eller lågt?

Om MGM hörde något motorljud från Milton så var det i så fall när han var mycket nära. Men vindbrus mm gör att det alls går att säga säkert. Det kanske inte hördes in i bilen alls. Motorstarka, små, tvåtaktare har ett ganska högfrekvent ljud, som en geting, och höga frekvenser dör ut snabbt och har svårt att ta sig igenom t.ex. en bilkaross.

En större MC med fyrtaktsmotor och väldigt öppet avgassystem kan man kanske höras i bil som ligger bakom, då är det lägre ljudfrekvenser.
Citera
Idag, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Django.Diggler
Riktigt tråkigt att Milton omkom, men fan va han körde med den hojen veckorna innan han blev påkörd. Full gas hela tiden. Körde ur från den lokala cirkel k som en galning, alltid full fart genom samhället. Hade funderingar på att slänga en pinne framför hojen så vårdslöst han körde genom Floda. Kan säga att hans hoj accelererande nästan som en 125cc cross. När man såg honom bakifrån så va det inte lätt att se att de va en mc. Trodde först det var en cross. Nu är det iallafall tyst och lugnt på vägarna i samhället. Kan inte säga ja saknar hans jävla hoj och hans körning.
Kom och tänka på denna händelsen för något år sedan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWzXd0/polismannen-atalas-efter-alexanders-dod?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Nu kanske jag är gammaldags men hur fan kan föräldrar låta sin 16-åring köra en sån hoj på allmän väg och synnerligen E20!
Citera
Idag, 12:58
Medlem
När man läser mammans ord i GP skriver hon om hur Milton njöt av hur vackert det var att köra i solnedgången längs Jonseredsvägen. Tyvärr verkar hon ha en romantiserad bild av sonens färder med sin MC. Den bilden kontrasterar starkt med de klipp som finns på Miltons instagramkonto. All förståelse för hennes känslor med sanningen ligger nog närmare att sonen var en riktig mc marodör som spred osäkert i samhället. Fler föräldrar borde försöka sätta sig in i barnens verklighet.
Citera
Idag, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Kom och tänka på denna händelsen för något år sedan. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWzXd0/polismannen-atalas-efter-alexanders-dod?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Det där var i och för sig sex år sedan vid det här laget. Polisen friades i tingsrätt och hovrätt.

Den händelsen (bland annat) har gjort att polisen bestämt sig för att bara jaga tvåhjulingar om det är fråga om ett grovt brott. Olovlig körning är inte ett grovt brott, så numera ska poliser inte jaga trimmade mopeder, om den trimmade moppen är det enda brottet.

(Moppekidsen blir ofta tagna ändå, på andra sätt. Denna sommar har polisen tydligen börjat använda drönare för det här.)

Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Nu kanske jag är gammaldags men hur fan kan föräldrar låta sin 16-åring köra en sån hoj på allmän väg och synnerligen E20!

Bra fråga. Det borde föräldrarna inte gjort. Föräldrar som vill behålla sina barn i livet bör se till att de kör lagligt, dvs moppe som inte går fortare än 45 km/h och lätt MC som inte har starkare motor än 11kW. Till att börja med. Utöver det ska de se till att fordonet har rätt belysning, backspeglar, reflexer osv. Att synas är livsviktigt. Moppekids är väldigt förtjusta i att plocka bort sånt, av någon outgrundlig anledning. Blinkers, backspeglar, reflexer och ofta även främre strålkastare, sånt vill de inte ha. Den s.k. "bögläppen" (bakpartiet med skylt, lampa, reflex) anses extremt ful och måste alltid tas bort om man ska vara fräckast på skolgården...

De är inte heller världsmästare i att ta hand om kedjan på sin moppe. Den ska göras rent och spännas med jämna mellanrum, men det är ju inte så kul. Istället kör man tills kedjan antingen går av eller hoppar av drevet, med alla skador som det kan innebära.

I fallet lätt MC är det min åsikt att man ska köra med full utrustning. MC-skor/stövlar, byxor, jacka, handskar, hjälm (såklart).

Och självklart att inte köra påverkad av alkohol eller droger.
Citera
Idag, 13:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Vem säger att allt är bilens fel?

Majoriteten människor i sociala medier så vitt jag blivit varse, samt en starkt övervägande del postare i den här tråden.
Citera
Idag, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
* Han godtog inte strafföreläggandet utan lät saken om olovlig körning - pga framförande av manuellt fordon trots bara automat-körkort - gå till domstol.

Att inte godta ett strafföreläggande är kanske inte särskilt graverande. Men jag förstår inte riktigt varför? En annan sak om man stoppats för mer tveksamma förseelser (dvs med större tolkningsutrymme) där man kanske har förhoppningen att kunna övertyga domstolen om sin oskuld.

Den av polisen (juni 2024) stoppade lastbilen hade regnr: WJG687.
Om lastbilen vid tillfället var registrerad på någon som endast hade automtat-körkortsbehörighet så kan det ju ha varit antingen en manuell slagning från polisernas sida - eller om nu ANPR-systemet flaggar även för avsaknad av körkortsbehörighet?
Vet inte vem som ägde lastbilen då.

Körningen var i Göteborg.

22-åringen kanske inte fattar regelverket med varningen (giltig i två år) eller så saknas som du säger ett konsekvenstänkt.
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Men hur vet du att han erbjöds strafföreläggande? Det sker inte per automatik. De moppekids som jag pratat med som åkt dit på olovlig körning (kört trimmat) har inte fått det, det har alltid kallats till rättegång.
Det framgår av handlingar i målet (Göteborgs tingsrätt, 2024):
"Strafföreläggande godtas inte."
Citera
Idag, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger001
Vi får hoppas polisen är där om mopeder som kör i 25-45 kmh skall ut på E20, jag kommer att hålla mig undan iaf.

Jag hoppas att de synar varenda förare för det är vänligt vanligt med förare som kör på bakhjulet och leker runt i detta område.
Citera
Idag, 13:56
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Istället för att bara upprepa "Länge Leve Milton" om och om igen så hade det ju varit bra om den här olyckan kunde bidra till färre dödsolyckor på MC, inte fler.

För att ta det absolut viktigaste först:

Dan*al Sadeghb*g*, (* = i) är orsaken till detta dödsfall. Vi vet inte hur fort han körde men det spelar egentligen ingen roll, man får inte köra på någon, någonsin. Han ska i fängelse, så länge som det bara går. Han är ett jävla kräk.

Det sorgliga är att sådana som han kommer alltid att finnas på vägarna! För ALLA trafikanter men kanske SÄRSKILT för MC-förare, så gäller det att vara förberedda på det. Och det är svårare än man tror. Det bygger nämligen på att du som MC-förare i varje given situation måste övervaka och hitta alla möjliga händelser som kan ske där du kör, samt utarbeta en plan för hur du ska agera om det sker. Det är en förmåga som tar många, många år att bygga och och finslipa. Tyvärr kommer den inte ens av sig själv, utan byggs upp av medveten, tänkande körning.

Det är som att spela schack. Förutse och planera för motståndarens alla drag.

Jag har haft A-kort i åtskilliga decennier. I motsats, kanske, till många MC-förare är jag inte alls missnöjd med hur mina medtrafikanter beter sig, jag tycker att de kör väldigt bra och tar hänsyn. (Möjligen kör jag på "snälla" platser och tider.) Men det är klart att det händer att folk gör dumheter. Än har jag dock aldrig blivit överraskad av ett dåligt beteende från en ouppmärksam bilist, deras beteende har avslöjat dem som en säkerhetsrisk långt i förväg. Jag tittar och försöker läsa av bilars och lastbilars beteende. Det går att se mycket. Man får använda sig av stereotyper. Är föraren en medelålders, vit man i någorlunda ny Volvo som vrider på huvudet och tittar dit han ska? Helt safe. Han ser mig och min MC på långt håll, och vet hur han ska bete sig. En liten, röd Fiat med plåtskador och äldre kvinna vid ratten som ska försöka navigera igenom ett tättrafikerat vägarbete? Livsfarligt. Håll stort avstånd och planera för möjliga räddningsrutter ur dennes körväg. Samhall-skåpbil? Föraren tittar troligen på mobilen för att veta vart han ska köra. Samma där, håll dig borta eller gasa ifrån honom. Och så vidare.

Man kan tänka att man ska gå in i huvudet på sina medtrafikanter och försöka tänka det de tänker, se det de ser. Sätta sig in i deras uppfattning av verkligheten.

I Miltons fall så var läget förmodligen "nästan tom tvåfilig motorväg 01:00 på natten". Om man inte tänker i flera steg upplevs den situationen som säker. Men att läsa av det läget är ju att inse att andra trafikanter OCKSÅ har "nästan tom tvåfilig motorväg 01:00 på natten". Vilket DS hade. Och då känner HAN sig säker på att det går att gasa på med sin (motorstarka) bils fulla effekt.

Om Milton hade tänkt den tanken, att den situation jag nu befinner mig i inbjuder till riktigt snabb bilkörning, då hade han kanske agerat på ett annat sätt än han nu gjorde.

Det vore tacksamt om "LLM" kan få betyda ungefär ovanstående.
Bra inlägg.
Jag har haft A-kort i ett halvt sekel. Trafiksituationen har förändrats sedan jag började köra mc. Mycket på grund av invandringen och vansinneskörningar dessa individer ägnar sig åt.
Numera undviker jag storstäder. Tråkiga motorvägar är ibland ett måste, men kurviga landsvägar är mycket trevligare.
Citera
Idag, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Majoriteten människor i sociala medier så vitt jag blivit varse, samt en starkt övervägande del postare i den här tråden.
Då läser vi olika. Att unga människor åker runt på bakhjulet ute på vägar som andra färdas på, är det väl ingen som inte tycker är både dumt och riskfyllt, samt att det absolut kan vara så att deras beteende medverkat till att olyckan kunde ske.

Sedan är det väl inte så jävla lyckat att köra på en MC bakifrån oavsett hur denna framförs. Och det är väl det folk gapar om kan jag tycka. Själv tänker jag att man som alltid ska invänta en dom. Dvs en dom som klargör huruvida bilföraren begått ett brott och hur alvarligt det isf är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in