2026-07-22, 00:17
Medlem
Citat:
I våras fick Elsa komma hem, men i en av anmälningarna framgår att handläggarna upplevt att socialnämndens vice ordförande, Carina Toro Hartman (S), som beslutade om omhändertagandet, försökt påverka ärendet innan utredningen var klar.

Hon ska under ett möte ha beskrivit Elsas mamma som psykiskt sjuk och grovt våldsutövande.

– Varför är hon så angelägen om att vårt barn inte ska få komma hem? För det hon säger är ju lögn, säger Victoria, Elsas mamma.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/9-ariga-elsa-isolerades-i-manader-nu-slar-handlaggare-larm

Sjuk grej att säga om en mamma som får sitt 9-åriga barn tvångsomhändertaget på felaktiga grunder. Toro Hartman ska ha sagt det under ett möte med tjänstemännen där dom gick igenom fallet Elsa och huruvida hon skulle få komma hem igen. Handläggarna upplevde att Toro Hartman försökte lägga sig i beslutet.

Toro Hartman är den som ska ha beslutat om tvångsomhändertagandet av Elsa.

Låter som att det finns några hundar begravna här. Har Toro Hartman jobbat såhär länge, att tvångsomhänderta barn på tvivelaktiga grunder? Vad finns att säga om Toro Hartman aka ”Prussiluskan”?
Senast redigerad av Devalvera 2026-07-22 kl. 00:26.
2026-07-22, 00:35
Medlem
J.Doessons avatar
Hon projiserar väl. Känner inte till henne men kan tänka mig att Elsa inte var den första som placerats på tvivelaktiga grunder.
2026-07-22, 00:59
Medlem
"Du ska få se vad jag kan göra!", säger
Socialnämndens vice ordförande Carina Toro Hartman (S), till Markus Allard efter att han kritiserat henne för att hon och kommunledningen tar barn från föräldrarna utan laglig grund.

https://youtu.be/8AKuvNFg21g
2026-07-22, 01:17
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Socialnämndens vice ordförande Carina Toro Hartman (S), till Markus Allard efter att han kritiserat henne för att hon och kommunledningen tar barn från föräldrarna utan laglig grund.

”…Ska inte diskutera enskilda ärenden och det för att skydda personen/personerna”

Tänker inte sitta kvar om vi ska prata om enskilda. Haha börjar bli jobbigt nu 😂 Bara det att det är så många enskilda så det handlar inte om enskilda längre.

Knappast för att skydda personen. Det är för att skydda sig själva, det har han sannerligen rätt i!
2026-07-22, 01:44
Medlem
Majsmannen2s avatar
På vilka grunder anses hon vara sjuk? Då ska hon ju gjort något fysiskt eller rent psykologiskt gett anledning för detta beslut.

Alla är väl sjuka eller friska tills motsatsen bevisats.
2026-07-22, 02:21
Medlem
Tomtekukars avatar
Det här är varför rättssäkerhet är viktigare än "goda intentioner". Ett system där beslutsfattare kan förhandsdöma en förälder blir förr eller senare ett system som begår övergrepp mot oskyldiga.

Den verkliga frågan är inte vem Carina är (YouTube filmen visar ganska tydligt vem hon och hennes kollegor är). Den verkliga frågan är hur många familjer som drabbats innan någon började granska processen.
2026-07-22, 05:21
Medlem
Pripps0.0s avatar
Vi kan "hänga" alla Toro Hartmans som finns i världen, men det spelar ingen roll så länge systemet ser ut som det gör. Det är likadant i de flesta länder i Europa idag.

När moralen faller, faller den uppifrån och ner. Ett samhälle i förfall går att jämföra med en familjs dito. En fader som ljuger, stjäl och mördar får inga välartade barn.

Vi måste inse att demokratin är död och att det är andra krafter än folket som styr makten.
Hartman är symptomet, inte orsaken.
2026-07-22, 05:57
Medlem
SegerHelg88s avatar
Ryktas att hon ska ha placerat Elsa i en familj med anknytning till henne själv. Stämmer detta?

Underbart att kärringen tar timeout, men bäst vore om hon sätts i fängelse. PwC har ju inte hittat några fel i socialtjänsten Örebro, okej, men hur kan sådana här grova fel uppstår där gång på gång? Elsa, Malin... Tror det finns fler sådana fall där.
2026-07-22, 05:59
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:

Jag tolkade det som ett hot mot Markus med familj. Han har fru och litet barn?
2026-07-22, 06:01
Medlem
Jag gillar inte att tala illa om kvinnor generellt. Men tyvärr tycker jag att det här fallet verkar handla om två kvinnor som avskyr varandra, Carita Toro Hartman och Elsas mamma, och det är Toro Hartman som sitter på makten och som kan trakassera och straffa Elsas mamma genom att kalla henne psykiskt sjuk.

Och så kunde hon straffa Elsas mamma genom att ta hennes dotter ifrån henne och förhindra nästan all kontakt med dottern.

Toro Hartman verkar också vara en självgod socialdemokrat. Hoppas hon får en riktigt rejäl näsbränna för sitt agerande. Vad sägs om att hon avskedas från sin tjänst utan att få någon ekonomisk kompensation för att hon förlorar jobbet? Och så bör hon bli utskämd inför hela svenska folket.
2026-07-22, 06:44
Medlem
Citat:

Nu var det ju inte därför hon sa så utan för att provokatören hade kommenterat att hon inte satt och log.

Är väl mer märkligt att han kläcker ur sig att han gör vad fan han vill.
2026-07-22, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Jag tolkade det som ett hot mot Markus med familj. Han har fru och litet barn?

Jag tolkar det som att du överdriver det som sades för att du gillar att försöka sätta dig i nån slags offerroll. Som en överdramatisk liten pussy boy...

Att se en vuxen man hålla på och böla bakom kameran, om ett koncept han hittar på, för jag antar han är vuxen? Är lika cringe som det är underligt
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-22 kl. 07:17.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in