2026-07-25, 00:40
Medlem
GastonLeMans avatar
Ja!
Det kan inte bli tydligare.
Ja! Ja för faan !

Edit!
Det här är en tråd som borde ha en omröstning!
Citera
2026-07-29, 08:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag vet att rubriken provocerar, men jag tycker ändå att frågan är värd att diskutera.

För mig handlar manlighet om ansvar. Att försörja sig själv och sin familj innan man förväntar sig att ta ansvar för andra. Att arbeta hårt, stå på egna ben och bygga sin egen trygghet.

Jag tror på att den som utbildar sig, arbetar extra, tar ansvar och anstränger sig också ska få behålla en större del av det man tjänar. Jag har svårt att identifiera mig med en politik som lägger stort fokus på högre skatter och en växande offentlig sektor.

Jag tycker också att staten ska fokusera på sina kärnuppgifter – sjukvård, polis, rättsväsende och skola – men att myndigheter samtidigt måste vara effektiva och använda skattebetalarnas pengar ansvarsfullt.

Det betyder inte att människor som hamnar i svårigheter inte ska få hjälp. Ett trygghetssystem behövs. Men enligt min uppfattning ska det främst vara ett skyddsnät, inte en livsstil eller en ersättning för eget ansvar.

Därför ställer jag frågan: Om manlighet handlar om ansvar, självständighet, arbete och att i första hand försörja sin egen familj – är det då förenligt med den synen att rösta på Socialdemokraterna? Eller ser ni sambandet mellan politiska värderingar och manlighet på ett helt annat sätt?

Jag upplever också att det finns en kulturell skillnad mellan höger- och vänsterväljande män. Min bild är att högern oftare betonar ansvar, arbete, försörjning och företagande, medan vänstern oftare lyfter frågor om identitet, normer och genus. För mig känns det mer naturligt att identifiera mig med den förstnämnda synen.

Det är förstås en generalisering och det finns många undantag, men jag upplever att män som prioriterar eget arbete, egen försörjning och ansvar för familjen oftare söker sig till borgerliga eller konservativa partier än till Socialdemokraterna eller andra partier på vänsterkanten.

Starka Män som är män röstar på högern och skyddar kärnfamiljem medan svaga män, hbtqi- sökande eller "kompismän" röstar vänster

Jag är genuint nyfiken på hur ni resonerar.
Jag håller med om att manlighet handlar om att ta ansvar för sig själv och sina närmaste och att så lite som möjligt ligga andra till last, men jag håller inte med om det skulle vara omanligt att även ta ett större ansvar för människor utanför sin egen familj. Isf skulle det ju även vara omanligt att ställa upp för sitt land som soldat i krig. Jag förstår att det finns folk som flyr till andra länder då, men skulle det verkligen vara det manligare alternativet? Det tycker inte jag.

Och hur är det då egentligen med att starta och leda företag med flera anställda och allt ansvar det medför för många människor? Eller att ställa upp politiskt för något parti oavsett vilket? Omanligt? Asså, nej...

Det finns ju också de som röstar vänster just därför att de tror att om de vinner så gynnar det just dem själva och deras egen familj, vilket ju kan ses just som att ta ansvar för just sig själv och sina egna. Manligt det med?

Många röstar höger och högerliberalt därför att de vet att sådan politik maximerar tillväxten och därmed snabbt blir bättre för alla. (Läs Det kapitalistiska manifestet av Johan Norberg.) Men vad ska man egentligen kalla de stackare som röstar höger enbart därför att det maximerar vad de själva får i sin egen plånbok? Vad är den moraliska skillnaden mot att rösta vänster för dem som tror att DET ger mest i deras plånböcker? Inte stor imho.

Jag tror inte på sossepolitik, men till den del den faktiskt handlar om att ta ansvar kan jag inte se det som omanligt.
Citera
2026-07-29, 09:16
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag tror inte på sossepolitik, men till den del den faktiskt handlar om att ta ansvar kan jag inte se det som omanligt.

Sossarna är ju kända för sin förmåga att undslippa just ansvar, t ex för nedläggningen av Barsebäck, för Västlänken i Göteborg som förvandlar staden till en byggarbetsplats i minst ett decennium utan att leda till några substansiella förbättringar av tågtrafiken men som kan användas för att mjölka skattebetalare på ytterligare 26 miljarder kronor, för Transportstyrelseskandalen där våra körkortsuppgifter läcktes till främmande makt, och för Northvoltskandalen där en stor del av våra framtida pensioner togs från oss.

Det är väl ungefär lika ansvarstagande att rösta på (S) som att snorta kokain?
Citera
2026-07-29, 10:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Sossarna är ju kända för sin förmåga att undslippa just ansvar, t ex för nedläggningen av Barsebäck, för Västlänken i Göteborg som förvandlar staden till en byggarbetsplats i minst ett decennium utan att leda till några substansiella förbättringar av tågtrafiken men som kan användas för att mjölka skattebetalare på ytterligare 26 miljarder kronor, för Transportstyrelseskandalen där våra körkortsuppgifter läcktes till främmande makt, och för Northvoltskandalen där en stor del av våra framtida pensioner togs från oss.

Det är väl ungefär lika ansvarstagande att rösta på (S) som att snorta kokain?
Visst. Och det var under borgerligt styre i Stockholm som bygget av det nya Karolinska sjukhuset rusade iväg och blev många många gånger dyrare än beräknat, pga att de överlät alldeles för mycket ansvar till dyra konsulter. Det finns skygglappar i alla läger, och på den borgerliga sidan kan det t ex handla om en övertro på marknaden. Marknad och fri konkurrens är fundamentalt BRA, som sagt läs Johan Norbergs Det Kapitalistiska Manifestet, men man får aldrig smita från sitt ägaransvar. Man skulle ju aldrig t ex renovera sitt kök på såna premisser -- varsågoda, här är min plånbok och mina krediter, kör på bara! -- men det var just så oansvarigt som borgarna i Stockholm hanterade mina skattepengar.

Men jag håller också med om dina exempel på oansvarigt S-styre.
Citera
2026-07-31, 13:50
Medlem
För fyrtio år sedan var det inte omanligt att rösta S. På den tiden bestod socialdemokratins valmanskår av rediga gubbar som smeden Helmer, lagerförman Gösta, byggnadsgrovarbetaren Birger och rörmokaren Assar. Stabila gubbar som for iväg med unikaboxen i arla morgonstund till sitt jobb. Dessa gubbar vilar nu i sina gravar jämte sina fruar som slet i yrken som städerskor, bespisningsbiträden mm.

Nu består sossarnas väljare av en blandning av tjänstemän i offentlig sektor, invandrare och senildementa som tror att Erlander är partiledare.

Mycket av den gamla socialdemokratin har nu övertagits av Tidö. En hederlig jobbare ska ha råd att ta bilen till sitt jobb, det ska löna sig att jobba. Tjuvar och banditer ska det inte daltas med.

Så inte ser jag det som speciellt manligt att rösta på nåt parti på rödgröna sidan, speciellt med tanke på deras misstag under de åtta år de hade makten senast.
Citera
2026-07-31, 16:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
För fyrtio år sedan var det inte omanligt att rösta S. På den tiden bestod socialdemokratins valmanskår av rediga gubbar som smeden Helmer, lagerförman Gösta, byggnadsgrovarbetaren Birger och rörmokaren Assar. Stabila gubbar som for iväg med unikaboxen i arla morgonstund till sitt jobb. Dessa gubbar vilar nu i sina gravar jämte sina fruar som slet i yrken som städerskor, bespisningsbiträden mm.

Fast vad tyckte dessa när Palme stod och talade om att "vi måste stödja våra svarta bröder i Sydafrika"?

Intressant är att jag själv har haft väldigt få sosseväljare i min släkt, vad jag vet, till och med förr.

Jag och mina föräldrar har därför undrat hur sossarna har varit så stora under alla år, och fortfarande är stora. Detta är nästan unikt för Sverige och Skandinavien, att vi haft så långa perioder av sossestyre.

Citat:
Nu består sossarnas väljare av en blandning av tjänstemän i offentlig sektor, invandrare och senildementa som tror att Erlander är partiledare.

Snarare tjänstekvinnor i offentlig sektor. S skulle vara mindre om bara män fick rösta. Vilket är själva trådens poäng.

Citat:
Mycket av den gamla socialdemokratin har nu övertagits av Tidö. En hederlig jobbare ska ha råd att ta bilen till sitt jobb, det ska löna sig att jobba. Tjuvar och banditer ska det inte daltas med.

Så inte ser jag det som speciellt manligt att rösta på nåt parti på rödgröna sidan, speciellt med tanke på deras misstag under de åtta år de hade makten senast.

På flashback är det ju fullt av sossetroll som säger att sossarna är för "vanligt folk".
Citera
2026-07-31, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Intressant är att jag själv har haft väldigt få sosseväljare i min släkt, vad jag vet, till och med förr.

Jag och mina föräldrar har därför undrat hur sossarna har varit så stora under alla år, och fortfarande är stora. Detta är nästan unikt för Sverige och Skandinavien, att vi haft så långa perioder av sossestyre.

Alltså, det är inget du är ensam om Jag kommer själv från en typisk borgerlig familj, där det mest varit (M) kanske nån röst här och där på gamla (FP) eller (KD)

Så det är inte bara din släkt som ibland frågat sig varför folk älskar Palme eller Carlsson (etc) så mycket
Citera
2026-07-31, 17:31
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Alltså, det är inget du är ensam om Jag kommer själv från en typisk borgerlig familj, där det mest varit (M) kanske nån röst här och där på gamla (FP) eller (KD)

Så det är inte bara din släkt som ibland frågat sig varför folk älskar Palme eller Carlsson (etc) så mycket

Skönt att höra. Många i min släkt har gått till SD, fast jag var nog den första av alla.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in