Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Jag vet att rubriken provocerar, men jag tycker ändå att frågan är värd att diskutera.
För mig handlar manlighet om ansvar. Att försörja sig själv och sin familj innan man förväntar sig att ta ansvar för andra. Att arbeta hårt, stå på egna ben och bygga sin egen trygghet.
Jag tror på att den som utbildar sig, arbetar extra, tar ansvar och anstränger sig också ska få behålla en större del av det man tjänar. Jag har svårt att identifiera mig med en politik som lägger stort fokus på högre skatter och en växande offentlig sektor.
Jag tycker också att staten ska fokusera på sina kärnuppgifter – sjukvård, polis, rättsväsende och skola – men att myndigheter samtidigt måste vara effektiva och använda skattebetalarnas pengar ansvarsfullt.
Det betyder inte att människor som hamnar i svårigheter inte ska få hjälp. Ett trygghetssystem behövs. Men enligt min uppfattning ska det främst vara ett skyddsnät, inte en livsstil eller en ersättning för eget ansvar.
Därför ställer jag frågan: Om manlighet handlar om ansvar, självständighet, arbete och att i första hand försörja sin egen familj – är det då förenligt med den synen att rösta på Socialdemokraterna? Eller ser ni sambandet mellan politiska värderingar och manlighet på ett helt annat sätt?
Jag upplever också att det finns en kulturell skillnad mellan höger- och vänsterväljande män. Min bild är att högern oftare betonar ansvar, arbete, försörjning och företagande, medan vänstern oftare lyfter frågor om identitet, normer och genus. För mig känns det mer naturligt att identifiera mig med den förstnämnda synen.
Det är förstås en generalisering och det finns många undantag, men jag upplever att män som prioriterar eget arbete, egen försörjning och ansvar för familjen oftare söker sig till borgerliga eller konservativa partier än till Socialdemokraterna eller andra partier på vänsterkanten.
Starka Män som är män röstar på högern och skyddar kärnfamiljem medan svaga män, hbtqi- sökande eller "kompismän" röstar vänster
Jag är genuint nyfiken på hur ni resonerar.
Jag håller med om att manlighet handlar om att ta ansvar för sig själv och sina närmaste och att så lite som möjligt ligga andra till last, men jag håller inte med om det skulle vara omanligt att även ta ett större ansvar för människor utanför sin egen familj. Isf skulle det ju även vara omanligt att ställa upp för sitt land som soldat i krig. Jag förstår att det finns folk som flyr till andra länder då, men skulle det verkligen vara det manligare alternativet? Det tycker inte jag.
Och hur är det då egentligen med att starta och leda företag med flera anställda och allt ansvar det medför för många människor? Eller att ställa upp politiskt för något parti oavsett vilket? Omanligt? Asså, nej...
Det finns ju också de som röstar vänster just därför att de tror att om de vinner så gynnar det just dem själva och deras egen familj, vilket ju kan ses just som att ta ansvar för just sig själv och sina egna. Manligt det med?
Många röstar höger och högerliberalt därför att de vet att sådan politik maximerar tillväxten och därmed snabbt blir bättre för alla. (Läs
Det kapitalistiska manifestet av Johan Norberg.) Men vad ska man egentligen kalla de stackare som röstar höger enbart därför att det maximerar vad de själva får i sin egen plånbok? Vad är den moraliska skillnaden mot att rösta vänster för dem som tror att DET ger mest i deras plånböcker? Inte stor imho.
Jag tror inte på sossepolitik, men till den del den faktiskt handlar om att ta ansvar kan jag inte se det som omanligt.