2026-07-22, 11:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, men min poäng var inte SVTs rapportering utan den smått hysteriska bevakningen av SVTs väderrapportering, som (tydligen) granskar både om de rapporterar om vädret och vad de rapporterar om vädret.

Så länge väderrapporterna stämmer, hur kommer det sig att vissa bryr sig så vansinnigt starkt?

Dessutom finns det ett lustigt bias: SVT får gärna rapportera om "hur kallt det är", men herregud om de råkar rapportera om "hur varmt det är"...

Det är inte helt logiskt, det är allt annat än vettigt och det känns inte helt friskt. Och (just for the record) nu avser jag den frivilliga "bevakningen" av SVTs väderrapportering, inte väderrapporterna som sådana...

Jag har inga som helst problem med att förstå SVTs väderrapportering, men jag grundläggande problem med att förstås bevakningen av SVT...
Poängen är att många anser att det förment opartiska SvT driver en agenda. En vänsterlutande agenda där de istället för att fömedla nyheter låter som vilka aktivister som helst. Att kalla normalt sommarväder för skräckväder är en del av den agendan.
Citera
2026-07-22, 11:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
EriKa BjErström?
Yes, slant med fingrarna där, sorry.
Citera
2026-07-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Är det SD och Tidö-regeringen som tillsatt dessa eller vad fan yrar du om. Vet du inte att Tidö-regeringen tillsammans med SD styr landet och även PUBLIC SERVICE?

Hur fan knyter du ens skorna människa. Betalar min skatt din personliga assistent eller, ditt totala haveri till människa.

SD och Tidö-regeringen har inte tillsatt dessa klimatextremister som huserar i public service. SD och Tidö-regeringen kan inte heller avskeda dessa extremister trots att en majoritet av de anställda på public service skrev på ett upprop mot Tidö-regeringen när den tillträdde. Lagen tillåter nämligen inte ministerstyre.

Dessutom är det väl bara SD som är emot den vansinniga klimatpolitiken som utarmar Sverige och EU.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/sandstrom-klimatmal-och-trovardighet-pa-fallrepet

Titta på figuren som visar ländernas utsläpp av CO2. Hela EUs utsläpp är endast 7% och Sveriges ynka 0,1%. Tar man hänsyn till skogens inlagring av CO2 har Sverige inget utsläpp av CO2 alls.

Både Tidö-regeringen och särskilt den förra röd/gröna regeringen har kastat bort hundratals miljarder på meningslösa s,k, "klimatprojekt".
Citera
2026-07-22, 12:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Att det kan bli uppåt 40 grader och mer i södra Europa är ingen nyhet ett ovanligt , vad är det för nonsens SVT ägnar sig åt.
Citera
2026-07-22, 12:19
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Du har nog missat hur public service drivs, eller tanken med...

Tydligen. Informera mig då istället för att antyda att du sitter på någon väl bevarad hemlighet.

Jag vet mkt väl att regeringen tillsätter ledningen på SVT. Men det vet inte du alltså?

https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2023-05-04-forandringar-i-ledningen-for-svt.html
Senast redigerad av dickachu 2026-07-22 kl. 12:22.
Citera
2026-07-22, 12:26
Medlem
Citat:
Tydligen. Informera mig då istället för att antyda att du sitter på någon väl bevarad hemlighet.

Jag vet mkt väl att regeringen tillsätter ledningen på SVT. Men det vet inte du alltså?

https://omoss.svt.se/arkiv/nyhetsarkiv/2023-05-04-forandringar-i-ledningen-for-svt.html
Det är en förvaltingsstyrelse som utser.
Citera
2026-07-22, 12:44
Medlem
Citat:
Som tillsätts av regeringen.
Citera
2026-07-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Som tillsätts av regeringen.
Som sitter 8 år, byts inte med varje regeringsomvandling.

Förvaltningsstiftelsen (ägarstiftelsen)Utses av regeringen.Mandatperioden är åtta år för att värna det politiska oberoendet.Ansvarar för att utse ledamöter i de operativa bolagsstyrelserna
Senast redigerad av tjanska 2026-07-22 kl. 12:50.
Citera
2026-07-22, 12:58
Medlem
Citat:
Som sitter X år, byts inte med varje regeringsomvandling.
En ny ordförande tillsätts vart fjärde år. Den nuvarande Caroline af Ugglas tillträdde November 2024.

Vilka tror du 'styr' svt egentligen? Är det MP som allting annat fast de inte har någon makt överhuvudtaget eller är det den djupa staten?

Faktum är att Tidöregeringen är den regering som mest handfast försökt styra SVTs inriktning av alla regeringar. Nuvarande sändningstillstånd regleras i en helt ny publicservicelag som började gälla 1 januari i år.
Citera
2026-07-22, 13:06
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Och vem fan tror du tillsätter den då?
Citera
2026-07-22, 13:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Ja, att du hittar enskilda tidningar som skrivit en och annan artikel om sommarvärmen är inget anmärkningsvärt.

Vad som är däremot är anmärkningsvärt är att ha livesändningar om sommartemperaturer i en lokal by/stad någonstans i Europa. Inte att det exempelvis brinner i skogen pga av de höga temperaturerna. Det enda svts livesändning handlar om är att det varmt ute, fast i Spanien då. Inte i Stockholm eller Göteborg, utan 500mil härifrån.

Men troligen handlar det, som många tidigare nämnt, att det är valår. SVT vill belysa och få dig att tänka efter på vad du röstar på i september.

Enskild tidning? Så du ser på Aftonbladet med? Att det finns reportrar på plats är mest av traditionen med korrespondenter, vilket saknas i Danmark (för nära Tyskland) och Norge (för litet).

Att tro det har med valår att göra är till och med för konspiratoriskt för mig. För övrigt skjuter ju Tidö sig själva i sank så de rödgröna behöver ju inget stöd från (S)(V)T
Citera
2026-07-22, 13:45
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Sök bättre. Ekstremvær och Hetebølge på norska.

Än mer träffar då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in