2026-07-22, 10:11
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Gjorde en snabb sökning på extremvärme (eller "ekstrem varme" som norrbaggarna envisas med att stava det) på VG och fick 12 träffar sedan maj.

Sök bättre. Ekstremvær och Hetebølge på norska.
Citera
2026-07-22, 10:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Nu är SVT live igen:

https://postimg.cc/VdRDfnXw

https://www.svt.se/vader/varmebolja-i-europa-folj-senaste-nytt?inlagg=4d695dc70090ba7e2bc1b762d3b97c68

"Spanjorerna söker skugga" är rubriken
Från din källa från SVT

"Så anpassar Paris sig till ett allt varmare klimat – med träd, skugga och nya stadsgator."

Så är det ju inte. De har planterat träd och grönska samt minskar plats för bilar och orsaken är bättre luftkvalitet då Paris tidigare haft betydligt sämre luft på grund av alla bilar.
Citera
2026-07-22, 10:17
Medlem
Vi har längre somrar nu än på sextiotalet och sjuttiotalet
Citera
2026-07-22, 10:18
Medlem
Esprades avatar
Det beror på att det är normala sommartemperaturer i de länderna
Citera
2026-07-22, 10:20
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Man kan anta att SVT har ett helt team som arbetar heltid med att pumpa ut artiklar som ska få svensken att känna klimatångest.

Är det SD och Tidö-regeringen som tillsatt dessa eller vad fan yrar du om. Vet du inte att Tidö-regeringen tillsammans med SD styr landet och även PUBLIC SERVICE?

Hur fan knyter du ens skorna människa. Betalar min skatt din personliga assistent eller, ditt totala haveri till människa.
Citera
2026-07-22, 10:35
Medlem
Till er alla som verkar sitta i mammas källare och fundera:
Väder är alltid nyheter.
Särskilt semesterväder.
Många har varit, är vid eller är påväg till Medelhavet.

Redaktionerna är klent bemannade pga semestrar. Sen att man klipper in en standard ”faktaruta” med
Att vädret påverkas av klimatförändringar bla bla bla är ju lite nytt jämfört med för 20 år sen. Men allt annat är precis som det varit.
Citera
2026-07-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Är det SD och Tidö-regeringen som tillsatt dessa eller vad fan yrar du om. Vet du inte att Tidö-regeringen tillsammans med SD styr landet och även PUBLIC SERVICE?

Hur fan knyter du ens skorna människa. Betalar min skatt din personliga assistent eller, ditt totala haveri till människa.
Du har nog missat hur public service drivs, eller tanken med...
Citera
2026-07-22, 10:45
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esprade
Det beror på att det är normala sommartemperaturer i de länderna

Nej det är inte normalt att spanien har 45 graders värme. Dom brukade oftast ha lite över 30 grader denna tiden av året. Men afrikaväder i europa är knappast normalt
Citera
2026-07-22, 10:48
Avstängd
Unobosss avatar
Det har alltid blivit varmt i södra europa på sommaren. Temperaturer runt 35 är ingen nyhet.
Vi bli lurade som med mycket annat.
Kris kris kris
Citera
2026-07-22, 10:50
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Nej det är inte normalt att spanien har 45 graders värme. Dom brukade oftast ha lite över 30 grader denna tiden av året. Men afrikaväder i europa är knappast normalt
Jag är uppväxt för 40 år sedan.
Jag har semstrat i södra europa på sommaren många gånger.
Denna sommar är inte så speciell som nyheterna vill få dig att tro.
Citera
2026-07-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
TBE fallen har fördubblats meddelade SVT idag. Till 10 000? Nej 500. Det kan bero på att det finns mer fästingar, eller att kanske att folk varit ute mer i det fina vädret?

Jag hade en morbror som bodde i en skog. Han räknade in över 200 fästingbett per sommar. År efter år sedan 1970-talet.

Reportern satt dock på sanningen och meddelade att det berodde på klimatförändringarna. Utan djupare analys-vilket kunnande.

Jaha?

Din morbrors fästingbett har vadå med antalet TBE-fall? Har din morbror tagit en för laget sedan 70-talet och samlat på sig alla TBE-fästingar så vi andra slipper skiten eller vad menar du?

SVT refererar till FHM som har gått ut med att vädret varit gynnsamt för fästingar samt de gnagare som bär på TBE viruset. Varmt väder ger alltså fler fästingar, fler TBE-bärare och inte minst fler personer ute värmen gör att antalet TBE-fall ökat kraftigt i Sverige. Vi kan ju även lägga till så att du och din morbror verkligen förstår att varmare väder i Sverige gör att fästingar sprider dig över större areal och då riskerar en större grupp människor att få fästingar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fastingplaga-tbe-fallen-skjuter-i-hojden

Förstår att det är jobbigt när hela vetenskapen är emot en hela tiden.
Citera
2026-07-22, 11:34
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jag är uppväxt för 40 år sedan.
Jag har semstrat i södra europa på sommaren många gånger.
Denna sommar är inte så speciell som nyheterna vill få dig att tro.

Så du menar att det har alltid varit 45 grader där ? knappast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in