2026-07-21, 14:56
Bannlyst
Hej,

Jag har en automatväxlad bil som jag nu tycker ner bromsen känns lite "svampig".

Ska man byta ut bromsvätskan om nivån är låg, eller räcker det att fylla på lite?

Jag inser ju att det kan finnas luft i systemet, därav att pedalen åker ner om jag trycker ner den lite löst.

Jag är villig att anlita en verkstad för att fixa det. Vad brukar det kosta i så fall?
Citera
2026-07-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Hej,

Jag har en automatväxlad bil som jag nu tycker ner bromsen känns lite "svampig".

Ska man byta ut bromsvätskan om nivån är låg, eller räcker det att fylla på lite?

Jag inser ju att det kan finnas luft i systemet, därav att pedalen åker ner om jag trycker ner den lite löst.

Jag är villig att anlita en verkstad för att fixa det. Vad brukar det kosta i så fall?

Tryck ner den hårt och sedan känn om den sjunker!

Om du vet att det inte bytts bromsvätska på väldigt många år så gör det, men om det bara är några år eller om bilen är av nyare kaliber så räcker det och fylla på.

Notera eller ta ett kort när bilen stått still lite längre på var nivån befinner sig och kolla sedan efter någon vecka ifall det har sjunkit!

Sjunker det för mycket så kan bromsarna sluta ta och du kommer behöva avlufta systemet när det fylls på igen
Citera
2026-07-21, 15:05
Medlem
Citat:
Hej,

Luft i systemet gör bromsen svampig. Låg nivå däremot är en indikation på att man bör fylla på. För låg nivå kan göra den svampig.
Men viktigast av allt är att hydraulvätska som bromsvätskan är binder vatten och ska bytas med jämna mellanrum. När byttes den senast? Byte ligger på intervall om man servar den på en riktig verkstad.
Citera
2026-07-21, 15:13
Medlem
Man ska byta bromsvätska vartannat år. Vet du inte hur man gör så låt en verkstad göra det. Man avslutar det hela med en avluftning. Vanligtvis gör man det ihop med övrig service men börjar bromsarna bli dåliga så kan det vara akut. Pris beror på verkstad. Är det lite vätska kan det vara läckage men det kan även vara för att beläggen är slitna.
Citera
2026-07-21, 15:14
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Luft i systemet gör bromsen svampig. Låg nivå däremot är en indikation på att man bör fylla på. För låg nivå kan göra den svampig.
Men viktigast av allt är att hydraulvätska som bromsvätskan är binder vatten och ska bytas med jämna mellanrum. När byttes den senast? Byte ligger på intervall om man servar den på en riktig verkstad.

Nja, låg nivå kan mycket väl vara en indikation på att klossarna börjar bli slitna.

Fyller du på bromsvätska och sedan byter bromsklossar så finns risken att bromsvätskebehållaren svämmar över.
Citera
2026-07-21, 16:15
Medlem
Jan-As avatar
Byt ut all bromsvätska och lufta alla ledningar.
Troligen blir felet avhjälpt.
Fixar du det inte själv så tar faktiskt inte alibaba runt hörnet så mycket för detta.
Och komplexiteten är låg så risken är även den låg.
Hur mycket belägg är det kvar? Rejält slitna belägg ger också liknande symptom.
Citera
2026-07-21, 16:17
Medlem
Citat:
Hej,

Bromsvätskan drar till sig fukt och ska helst bytas ut varje år mot ny fräsch vätska. Svampigheten beror mest sannolikt på luft och fukt i vätskan.

Så, fyll inte på utan byt ut den helt.

Edit: Fixade ett grammatikfel.
Senast redigerad av Jumpjet 2026-07-21 kl. 16:44.
Citera
2026-07-21, 16:54
Bannlyst
Tack för alla bra svar!

Min granne hade åsikter om mycket om det ni skrivet.

Men just att det inte fanns nån bromsläcka där under där jag parkerar bilen. Förmodligen inga läckor i bromsrören därvidlag.
Senast redigerad av Intimkontakt 2026-07-21 kl. 17:11.
Citera
2026-07-22, 10:18
Medlem
Citat:
Tack för alla bra svar!

Men just att det inte fanns nån bromsläcka där under där jag parkerar bilen. Förmodligen inga läckor i bromsrören därvidlag.
Det kan läcka bromsvätska från bakänden på huvudbromscylindern in i bromsservon, då syns det inte...

Såå, om bromsvätskan kan läcka ut, då kan luft läcka in i systemet samma väg...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-22 kl. 10:21.
Citera
2026-07-22, 21:44
Medlem
Citat:
Tack för alla bra svar!

Har du hydraulisk koppling kan oljan även försvinna den vägen.
Citera
2026-07-23, 13:34
Medlem
"Svampig" pedal kan, som redan påpekats, bero på luft i systemet.

Har du kollat att trampa mycket hårt på bromspedalen med gående motor och med avstängd motor?
Men avstängd motor bör pedalen sjunka succesivt för varje pedaltramp, tills bromsservot är tömt på vacuum.

Lyser varningslampan för låg bromsvätskenivå?
Om du kollar huvudbromscylinderns vätskebehållare under motorhuven:
Är nivån låg?
Är den så låg att skiljeväggen mellan de båda kamrarna syns?
Är nivån i ena kammaren = ena kretsen - betydligt lägre eller tom?

Lyser samtidigt varningslampan för låg bromspedal?
Kolla i s f strömställaren under bromspedalen.
Återställ eventuellt ovan nämnda strömställare.

Är nivån låg i huvudbromscylinderns ena vätskekammare samt pedalen går djupt ner - och samtidigt upplevs som mjuk - i kombination med att lampan för låg bromspedal lyser är sannolikt en bromskrets ur funktion p g a bromsvätskeläckage.

Lite förvirrande är - på en del bilar - att varningslampan är gemensam för låg bromsvätskenivå, låg bromspedal och parkeringsbromsfunktion.
På andra - äldre - bilar finns inte varningslampan alls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in