2026-09-22, 22:09
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elofa
Okej. Men för mig är ord av betydelse.

Samma här! Så, om jag säger att "det måste liksom finnas ett system" då menar jag att det TYP måste finnas ett system. Alltså, ett system eller liknande. Det betyder orden typ och liksom för mig - att man nästan menar det man säger ordagrant, men inte riktigt
Citera
2026-09-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Samma här! Så, om jag säger att "det måste liksom finnas ett system" då menar jag att det TYP måste finnas ett system. Alltså, ett system eller liknande. Det betyder orden typ och liksom för mig - att man nästan menar det man säger ordagrant, men inte riktigt
Det handlar inte om ett "språks förfall" utan om ett "mänskligt avfall".👍
Sorry för tummen upp, men så känner jag.
Citera
2026-09-22, 23:14
Medlem
void-exes avatar
Javisst det har blivit obegripligt dåligt och förfall sedan sociala mediers intåg. Men samtidigt är talspråk helt ok
Citera
2026-09-23, 13:46
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av void-exe
Javisst det har blivit obegripligt dåligt och förfall sedan sociala mediers intåg. Men samtidigt är talspråk helt ok

Håller helt med. Det finns ett klipp med en iille som försöker tala ungdomars språk på ett universitet i USA, "no cap" osv.. får se om jag hittar det så jag kan länka.

Det jag reagerade på i klippet är hur sårbara dessa ungdomar verkar. De fnissar ihjäl sig när killen pratar på "deras språk" i obegripliga termer och förkortningar. De verkade på något sätt så..... blyga; bortkomna.

Jag kan inte låta bli att tycka synd om dagens unga. De är uppväxta framför skärmar, har ingen aning om hur man för sig socialt eller uttrycker sig på korrekt svenska (eller engelska) utan sitter mest och fnissar samtidigt som de upprepar meningslösa fraser som "no cap" och "lol". Det känns jäkligt andefattigt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in