2026-07-23, 12:22
Medlem
Håller med till fullo!!!

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Förbjud skiten helt!
Det är inte bara sig själva dom skadar, utan dom kör på folk och gör livet otryggt för ALLA som befinner sig utomhus i städerna.

Utöver det bidrar dom till mindre vardagsmotion och används i stor utsträckning vid brott. OCH börjar brinna när batteriet laddas.
Citera
2026-07-23, 12:39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Det är väl rätt väntat att man har lägre dödlighet för folk som skyddas av flera ton plåt och dessutom väldigt avancerade säkerhetsfunktioner. Och där antalet körda kilometer får en enorm boost av relativt säker körning i stadstrafik och på motorväg. Jämför du med andra oskyddade trafikslag så ligger den hyrda elsparken femma efter motorcykel, elcykel, cykel och privat elspark. Är väl bara skateboard och rullskridskor som är tryggare. Och att gå då.

Om vi gör antagandet att hälften av all elcykelanvändning är privat så ser det ut som följer.

Elspakcykel - 5,1 miljoner mil - 7 döda - 6600 skadade
Cykel - 2500 miljoner mil - 24 döda - 2500 skadade
MC - 85 miljoner mil - 28 döda - 900 skadade
Bil - 7000 miljoner mil - 103 döda - 18500 skadade

Per mil så är således elsparkcykeln 4 gånger dödligare än en MC, 140ggr dödligare än en cykel och 93ggr dödligare än en bil.
För skador så är elsparkcykeln 123ggr värre än MC, 1300ggr värre än cykel och 490ggr värre än bilen.

Så elsparkcykeln är ur ett säkerhetsperspektiv det i särklass (och med en enorm marginal) sämsta alternativet, medan cykeln överraskande nog (för mig) är det bästa alternativet.

Cykeln har ju därtill mycket stora hälsofördelar, så rimligen så ger cykeln långt mer i förlängda och friskare liv, än vad den kostar i form av döda och skadade.
Citera
2026-07-23, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Om vi gör antagandet att hälften av all elcykelanvändning är privat så ser det ut som följer.

Elspakcykel - 5,1 miljoner mil - 7 döda - 6600 skadade
Cykel - 2500 miljoner mil - 24 döda - 2500 skadade
MC - 85 miljoner mil - 28 döda - 900 skadade
Bil - 7000 miljoner mil - 103 döda - 18500 skadade

Per mil så är således elsparkcykeln 4 gånger dödligare än en MC, 140ggr dödligare än en cykel och 93ggr dödligare än en bil.
För skador så är elsparkcykeln 123ggr värre än MC, 1300ggr värre än cykel och 490ggr värre än bilen.

Så elsparkcykeln är ur ett säkerhetsperspektiv det i särklass (och med en enorm marginal) sämsta alternativet, medan cykeln överraskande nog (för mig) är det bästa alternativet.

Cykeln har ju därtill mycket stora hälsofördelar, så rimligen så ger cykeln långt mer i förlängda och friskare liv, än vad den kostar i form av döda och skadade.

Fast nu ignorerar du helt distinktionen mellan hyrda elsparkar (vilket ju är vart diskussionen hamnat, och det trafikslag som jag argumenterat för) och privata elsparkar. Det är alltså privata elsparkar som dominerar dödsstatistiken för elspark generellt. Det är helt enkelt sämre byggda, har sämre säkerhetsfunktioner, går ofta snabbare, och används oftare nattetid och av berusade människor. Du ser rätt ofta folk fara fram bland biltrafik med dessa. Som jag redan skrivit ovan så är inte det ett särskilt attraktivt alternativ för de som åker hyrd elspark.
Citera
2026-07-23, 13:03
Medlem
En elsparkcykel får gå max 20 km/h och max 250 watt.
När man läser denna tråd så måste det finnas massor av olagliga.
De susar fram i 40 eller 50 km/h dessa får ej framföras i allmän trafik.
Citera
2026-07-23, 13:10
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torba
En elsparkcykel får gå max 20 km/h och max 250 watt.
När man läser denna tråd så måste det finnas massor av olagliga.
De susar fram i 40 eller 50 km/h dessa får ej framföras i allmän trafik.

Det finns säkert ett antal som åker på tok för snabbt, men hastigheten är inte allt, du kan skada dig rejält på dom du kan hyra också, speciellt alla som åker 2 stycken på en scooter.
Citera
2026-07-23, 13:27
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Fast nu ignorerar du helt distinktionen mellan hyrda elsparkar (vilket ju är vart diskussionen hamnat, och det trafikslag som jag argumenterat för) och privata elsparkar. Det är alltså privata elsparkar som dominerar dödsstatistiken för elspark generellt. Det är helt enkelt sämre byggda, har sämre säkerhetsfunktioner, går ofta snabbare, och används oftare nattetid och av berusade människor. Du ser rätt ofta folk fara fram bland biltrafik med dessa. Som jag redan skrivit ovan så är inte det ett särskilt attraktivt alternativ för de som åker hyrd elspark.

Absolut, men det är näppeligen så att de privatägda elsparkscyklarna står för mer än 99% av dödsfallen och mer än 99,9% av skadorna, vilket är vad som skulle krävas för att de hyrda elsparkscyklarna skulle vara säkrare än cykel.

För att de hyrda elsparkcyklarna skulle vara säkrare än cyklar, så skulle de hyrda elsparkcyklarna behöva komma ner i mindre än 1 död per 40.e år och under 3 skadade per år.

Och det är näppeligen någon brist på hyrda elsparkscyklar som används nattetid, av berusade människor och av folk som kör som idioter. Senast så var det väl en Voi-cykel som jag såg körandes rakt över en högtrafikerad led (på övergångsstället förvisso), med en förare som lade all sin uppmärksamhet på mobilen som han höll upp framför ansiktet med ena handen.
Citera
2026-07-23, 13:36
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Även fast jag använder dom ganska ofta så borde de förbjudas här också. Folk är fan idioter när de kör runt.

* Bryter mot trafikregler
* Åker på trottoaren
* Åker flera stycken på en elsparkcykel
* Parkerar skiten liten vart som helst

Förbjud skiten bara.
Citera
2026-07-23, 13:38
Medlem
Fiskarpinnes avatar
Fler olyckor med epatraktorer och nkompetent polis som finns inte på gatorna och inte ens kommer när man ringer eller polusanmäller, särskilt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Grekland förbjuda elsparkcyklar för barn under 17 år efter ökade olyckor,
meddelar landets biträdande transportminister Giorgos Kotsiras.

Ett lagförslag kommer att gå till omröstning under tisdagen, uppger ministern.
Lagförslaget förbjuder barn yngre än 17 år att använda elsparkcykel.

En tidsfråga innan lagen traskar vidare till Sverige? (vore bra)
Och vad tycker vi om om förbudet om elsparkcyklar?

https://www.gp.se/nyheter/varlden/grekland-forbjuder-elsparkcyklar-for-barn.96f8ecd0-6db8-5e52-9085-c397f3fb8104

https://www.dn.se/direkt/2026-07-20/grekland-forbjuder-elsparkcyklar-for-barn/
Citera
2026-07-23, 13:39
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapphet
Det dör mångdubbelt fler cyklister i trafiken här i Sverige. Cyklister skadas även överlag allvarligare.
Men jag håller med om Hyr elsparkarna det skulle behövas styras upp bättre.
Jag kör en för motorstark elspark men den är spärrad till 20kmh under mina pendlings åk.
Kan låsa upp med fjärrkontroll som jag lämnar hemma.

Jag har också en laglig elspark. Ingen nettoeffekt över 20 och nominell effekt 250 watt. Sen ger den upp till 750 watt i backar.

Även min dotter på 11 år har en. Hon har såklart hjälm och får inte köra den själv i trafiken (cykel kräver att man är 13).

Har aldrig haft minsta problem och det är ett första bra steg att lära sig trafikregler tillsammans med mig eller hennes mamma.

Även jag borde såklart skaffa mig en störtkruka. Villet ska ske inom snar framtid. Otroligt smidigt vackert-väder-fordon är det!
Citera
2026-07-23, 13:46
Medlem
ppp333s avatar
Jag älskar min elsparlcykel. Den är så smidig och lätt att leda de sträckor då jag promenerar.
Kör högst 12 km/h ( om det inte är nerförsbacke då kan det gå lite snabbare)
Jag undrar vilken fart de som skadats kört i?
Citera
2026-07-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Förstår inte vad du menar. Självklart får man inte cykla på perronger och så.
Elsparkcykel kan du ta med överallt förutom på tunnelbanan.
Cykel är inte tillåten på pendeltåg/tvärbana under rusningstrafik och inte heller tillåten på buss/tunnelbana över huvud taget. Elsparkcykel är guld. Antar att du inte har en.
Citera
2026-07-23, 13:57
Medlem
Dollmens avatar
Så många dumma kommentarer, som vanligt 😢Jag å frugan har haft våra i 5 år och aldrig ramlat. Väldigt lätta att köra. Slänger in dom i bilen å tar en 1dags tur till någon stad(Uppsala senast) å ser hela staden på någon timme. Hade vi gått hade vi bara orkat se gågatan. Att sedan snorungar kör som idioter är en annan sak 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in